Min danske undervandsverden :o)

Har jo set at det er lidt af en "dille" herinde, at man skal have sin egen akvarietråd. Nu vil jeg også være med! :o)
Tænkte at det var et godt tidspunkt at starte en sådan tråd, nu hvor at jeg snart skal til at omlægge mit 63 l.

Lige for tiden har jeg et 180 l og et 63 l kørende. 180 l akvariet er med Tanganyika, multier og hestenæser, og i 63 l akvariet gik der nogle Klovnekillier, som nu desværre er døde, pga alle mulige problemmer jeg har haft. Mange døde da de fisk jeg købte var svage, og et deffekt varmelegeme fik taget livet af de der ellers havde klaret den. Nu er der 1 tilbage ud af 11, og samtidig fandt jeg ud af at planteakvarie overhovedet ikke er mig, så nu skal det altså omlægges! :o)

180 l akvariet er min "øjesten", er fuldstændig faldet for de skønne Tanganyika cichlider med den fantastiske adfærd! Undrer mig lidt over at se, at der er så få Tanganyika cichlide fans her? Har slet ikke set nogle nyere tråde der omhandler Tanganyika. Det er en skam, for det er fisk der varmt kan anbefales! I akvariet går der 11 Neolamprologus Multifasciatus og 5 Eretmodus Cyanostictus (ungfisk). Multierne er begyndt at yngle, Hestenæserne venter jeg spændt på at de parrer sig ud. :o) I kan se flere billeder på min profil. :o)

Mine planer med 63 l akvariet er, at det skal omlægges til Sulawesi. Planen er Kardinal rejer (Caridina Dennerli) og Tylomelania snegle. Bundlaget bliver strandsand og fint købesand, altså lidt forskellige korn størrelser, det syntes jeg giver det mest naturlige look! :o) Sandet vil være hævet i siderne, og gå nedad mod midten, på hævningerne i siderne kommer der til at være sten. Forestiller mig at de bliver grå, da jeg syntes at det fremhæver Kardinalernes røde farve godt. Tænker lidt på skiffersten, da de vil kunne sættes "i flere niveauer", men på det område er jeg lidt i tvivl, så forslag er meget velkomne! :o)
Forestiller mig også at der skal plantes en lille smule planter, de skal indgå naturligt i opsættes og uden at stjæle al opmærksomheden, og de må ikke være for svære at holde. På det område er forslag også meget velkomne!

Kommentarer til mine akvarier, er selvfølgelig meget velkomne, og i skal endelig sige til, hvis i ikke forstår nogle af de ord jeg skriver! :o)

Hilsen
Caroline
Idag var jeg så nede og købe Skifferplader. Og syntes selv at jeg gjorde et godt køb! Købte for 30 kr (billigt, billigt!), og i morgen regner jeg med at få tømt akvariet, og så må vi se hvornår at jeg kan få den fyldt op igen.
Valget faldt på gråt lerskiffer. Jeg har bare denne forstilling om, at Kardinalernes røde farve vil stå SÅ flot, imod det grå ... *rødmer*
I går aftes skete der noget fantastisk!
Så fik min mor nemlig lige lyst til, at give mig for 500 kr rejer! Og lægger jeg 100 oveni, er der til 6 rejer. Skønt! Så har jeg 9. Så må der da være hanner og hunner imellem. :P
I går fik jeg så tømt akvariet ... Snøft, lidt sørgeligt at se måneders arbejde gå tabt, endt i en fiasko, men holdt mig oppe ved tanken om det opdræt, jeg snart vil køre på Kardinalerne.
Planterne i akvariet, viste sig så faktisk, at være overraksende raske! De har aldrig haft det bedre. Nogle af dem kunne jeg knap nok hive op igen, pga deres rodnet. Og efter at have skyllet et tykt lag cyanobakterier af dem, kom de flotteste planter frem. :o)
Billeder kommer senere. Skal lige have lagt dem over på computeren.
Billede 1 : Midlertidigt plantehjem, for hjemløse planter.
Billede 2 : Nesaea Pedicellatta - fantastisk plante!
Billede 3 : Stemningbillede. Caridina Dennerli, der venter i en boks i 180'eren på at komme hen i sin nye bolig.
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Nesse
Reklame for plussmedlemskap