Tak skifer i akvarium

Jeg har fått tak i en del takskifer (ca 100 år gammel). Noen som har noe erfaring med om dette er brukende i akvariet?
Tenkte å lage meg en slags terrasse med mallehuler innfelt.
Skifer er ypperlig til akvariebruk, men ikke hvis skiferen er behandlet med middel mot mose o.l.
Er du usikker (men tror det går bra) så la skiferbitene ligge i vann noen døgn først, og skift ut vannet. Koking kan kanskje hjelpe også?
Hmm.. Det er vel ikke umulig at det er blitt behandlet mot mose. Aner egentlig ikke, men tror ikke jeg tar sjansen på å prøve.

Tusen takk for svar
oi ja tenkte akkurat på det samme med skifer til akvarie.så for ikke å fylle opp med enda en tråd, hva kan man bruke som bakgrunnsplate til å lime skiferen på? Plast? Glass-plate, plexi-glasss? Noe som ikke råtner eller blir ødelagt/skiller ut stoffer ihvertfall. og er det Glass-silikon man bruker for å lime platen til akvariet? hva med for å lime skiferen til platen?
Grapejuice
oi ja tenkte akkurat på det samme med skifer til akvarie.så for ikke å fylle opp med enda en tråd, hva kan man bruke som bakgrunnsplate til å lime skiferen på? Plast? Glass-plate, plexi-glasss? Noe som ikke råtner eller blir ødelagt/skiller ut stoffer ihvertfall. og er det Glass-silikon man bruker for å lime platen til akvariet? hva med for å lime skiferen til platen? :)

Glass er vel kanskje det sikreste valget, for har hørt at silikonen ikke alltid fester seg så godt på plexiglass, men kan jo være verdt et forsøk (utenfor akvariet vel og merke, kjedelig om skiferen faller av og havner rett i frontglasset .

Ellers er det viktig at man bruker silikon trygt for akvariebruk, finnes flere merker akvariesilikon
takker for svar! da har man et prosjekt etter påske, juhu!
Jeg har limt skifer rett på akvarieglasset, mens det var tomt. Det holder med bare noen få punkter ytterst langs kanten. Så blir det lettere å fjerne det med kniv senere en gang.
Er det vann i akvariet så er kanskje en glassplate det beste å lime på, men den må jo festes på et vis, den også
Alternativ: Lim en 'fot' på skiferen til støtte (gjemmes under sanden) og bare sett den baki karet. Kan støttes opp med andre steiner forran.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap