Hvordan skal jeg starte opp et akvarium?

Hei! Jeg er rett og slett blank på dette her.. jeg har lyst på et enkelt selskapsakvarium etter hvert, og selvfølgelig med alt av utstyr. Hvordan går jeg frem? Jeg har lenge hatt kampfisker i akvarier uten pumpe og filter, og er vant til å bytte vann hver dag.
Nå har jeg lyst på et skikkelig akvarium med pumpe og filter og andre typer fisk.
Kan godt tenke meg to slørhaler.

Hvordan går jeg frem for å starte opp akvariet? Jeg blir så forvirret når jeg leser om utvendig og innvendig filter osv. Og når kan jeg sette nedi fisk? Er det ikke sånn at det er kraftig opphopning av nitritt etter 1-2 uker før filteret har kjørt seg inn ordentlig?

Kanskje noen kan forklare meg enkelt og greit hvordan jeg går frem for å starte opp et helt vanlig akvarium, hva jeg trenger av utstyr osv? Takker for hjelp!
Hei, og velkommen til et flott forum!
Jeg vil anbefale deg å lese litt i trådene under "Akvarieskolen"
som ligger under artikler øverst på siden.
Særlig tråden Oppstart av akvarium tror jeg du vil ha mye nytte av.
Der står så mye at du kan komme godt igang.
Siden det er sommer er det ikke fullt så stor aktivitet her inne som vanlig, ser du.
Skulle der være noe du lurer på like vel må du selvfølgelig bare spørre,
men du får masser av god info ved å lese denne og flere av artiklene der.


Akkurat når det gjelder slørhaler vil jeg anbefale deg å tenke deg grundig om!
De krever faktisk et stort akvarium, selv om mange holder dem i små boller.
Slørhaler blir opp mot 40cm og bør ha et kar på minimum 200L for å trives godt.
Ikke mange som er klar over det, desverre

Se litt i "Fiskebasen" under kunskap øverst på siden.
Der finner du enormt med fisker som du kan lese om, slik at du finner de du liker
og de som passer sammen i ditt kar og med de vannverdier du vil legge deg på.
Du kan også søke på f.eks akvariestørrelse og temperatur og masse andre kriterier
slik at du finner de som passer best inn hos deg.

Hvor stort kar tenker du deg, da?
Takk for raskt svar! Jeg har hatt fryktelig lyst på slørhaler etter at jeg var hos et søskebarn i sommer.. de hadde et akvarium (sånn ca som på bildet) med to slørhaler i. Hvor stort akvarium jeg skal ha er jeg usikker på enda, men tenker noe i den duren jeg også!
Her kommer bilder.. glemte det i forrige innlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© TanganyikaWilma
Reklame for plussmedlemskap