- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Vil gjerne ha tips og tilbakemld.
Vil gjerne ha tips og tilbakemld.
Er relativt fersk på akvariefronten, men synes det er veldig morro, og særlig dette med innredninga.
Har nå endelig funnet et oppsett som jeg er ganske fornlyd med, men vil gjerne ha forslag på hvordan det eventuelt kan bli enda bedre.
Har hatt litt problemer med at plantene mine fort blir stygge. Men nå har jeg tatt vekk luftboblene (eller hva jeg skal kalle det..) og begynt og fore mallene med agurk, så da får vi se om det hjelper.
Her er bilder av første, andre og tredje oppsett.
(grunnen til at jeg ikke har bakgrunn er at akvariumet fungerer som romdeler..).
Har nå endelig funnet et oppsett som jeg er ganske fornlyd med, men vil gjerne ha forslag på hvordan det eventuelt kan bli enda bedre.
Har hatt litt problemer med at plantene mine fort blir stygge. Men nå har jeg tatt vekk luftboblene (eller hva jeg skal kalle det..) og begynt og fore mallene med agurk, så da får vi se om det hjelper.
Her er bilder av første, andre og tredje oppsett.
(grunnen til at jeg ikke har bakgrunn er at akvariumet fungerer som romdeler..).
Postet 01.10.11 kl 22:42
det er jo kjempefint!
fin balanse mellom stein,røtter og planter. jeg synes dog at den skiferen (?) som er lagt oppå de runde steinene ser litt konstruert ut.
ellers kunne du jo prøve med noen røde planter? f.eks rød lotus, barclaya longifolia, eller enkelte stengelplanter. spesielt de 2 førstnevnte er lette å få til.
det vanskeligeste i et akvarium er plantene. man skal prøve og feile en del. ser at du har mange sverdplanter. disse opptar næring gjennom røttene, så du bør gi dem noe "mat". selv bruker jeg noe som heter tetra crypto i tablettform. kan kjøpes på f.eks webzoo.
men virkelig; kjempefint oppsett! ser at du har innredningspotensiale
fin balanse mellom stein,røtter og planter. jeg synes dog at den skiferen (?) som er lagt oppå de runde steinene ser litt konstruert ut.
ellers kunne du jo prøve med noen røde planter? f.eks rød lotus, barclaya longifolia, eller enkelte stengelplanter. spesielt de 2 førstnevnte er lette å få til.
det vanskeligeste i et akvarium er plantene. man skal prøve og feile en del. ser at du har mange sverdplanter. disse opptar næring gjennom røttene, så du bør gi dem noe "mat". selv bruker jeg noe som heter tetra crypto i tablettform. kan kjøpes på f.eks webzoo.
men virkelig; kjempefint oppsett! ser at du har innredningspotensiale
Postet 01.10.11 kl 23:00
Tusen takk
Enig i at skiferen ser kontruert ut. Planen var jo å lage en del huler til fiskene. Litt usikker på hvordan jeg skal legge dem for å få det til å se mer naturlig ut.. men skal se om jeg får til noe neste gang jeg roter oppi der ;P
Får kjøpe litt næring til sverdplantene å se om det hjelper.
Røde planter hadde kanskje vært fint for å få bryti opp litt ja, takk for tipset.
Enig i at skiferen ser kontruert ut. Planen var jo å lage en del huler til fiskene. Litt usikker på hvordan jeg skal legge dem for å få det til å se mer naturlig ut.. men skal se om jeg får til noe neste gang jeg roter oppi der ;P
Får kjøpe litt næring til sverdplantene å se om det hjelper.
Røde planter hadde kanskje vært fint for å få bryti opp litt ja, takk for tipset.
Postet 01.10.11 kl 23:05
Syns det var utrolig vakkert! Det første bildet var jo kjempestilig. Hvilken bruse-stein bruker du? mine bobler blir allti så innmarti store og høylytte! (med mindre jeg brukte sånn tre-verk brusestein men de råtnet så fort)
- det eneste jeg ville gjort er å ha noe for å dekke til bakglasset, noe svart eller mørkt noe.. men ellers syns jeg du hadde et utrolig vakkert kar!
nb: altså jeg så helt bort ifra at du hadde bakgrunn på det siste bildet, hahah jeg ble sittende og studere det første fordi det var så stilig! Sjeldent jeg syns sånne stein-grupper blir bra,men det gled så inn der!
nnb: OG jeg glemte å si at jeg misunner deg så innmari som kan bruke akvarium som romdeler, haha jeg har også sååå lyst men har liksom ikke akkurat noe rom å dele, hahaha Herre, du får jo sett det fra begge sider, ahhhhh!!
- det eneste jeg ville gjort er å ha noe for å dekke til bakglasset, noe svart eller mørkt noe.. men ellers syns jeg du hadde et utrolig vakkert kar!
nb: altså jeg så helt bort ifra at du hadde bakgrunn på det siste bildet, hahah jeg ble sittende og studere det første fordi det var så stilig! Sjeldent jeg syns sånne stein-grupper blir bra,men det gled så inn der!
nnb: OG jeg glemte å si at jeg misunner deg så innmari som kan bruke akvarium som romdeler, haha jeg har også sååå lyst men har liksom ikke akkurat noe rom å dele, hahaha Herre, du får jo sett det fra begge sider, ahhhhh!!
Postet 01.10.11 kl 23:13
Endret: 01.10.11 kl 23:16
jeg har ikke noe bakgrunn på noen av bildene, nettopp fordi det er romdeler, og da vil jeg at det skal se nogenolunde fint ut fra andre siden også er bare veldig mørkt i rommet på det nederste bilde.
det brusestein greine er noe som fulgte med akvariumet da jeg kjøpte det brukt.
Hailea air pump, står det på den. Har tatt den vekk nå, fordi jeg hørte at disse boblene kan gjøre at plantene blir stygge.
Tusen takk for skryt
det brusestein greine er noe som fulgte med akvariumet da jeg kjøpte det brukt.
Hailea air pump, står det på den. Har tatt den vekk nå, fordi jeg hørte at disse boblene kan gjøre at plantene blir stygge.
Tusen takk for skryt
Postet 01.10.11 kl 23:35
Postet 06.10.11 kl 02:32
Postet 06.10.11 kl 18:36
Oy!:dd
oooyyyy!!!D
d va fint/kunstnerisk
ekstra kult me derre steinaqn som ligg oppå hverandre
d va fint/kunstnerisk
ekstra kult me derre steinaqn som ligg oppå hverandre
Postet 10.10.11 kl 12:09
Postet 10.10.11 kl 13:46
Postet 14.10.11 kl 20:55
Postet 18.10.11 kl 15:00
jmaTusen takk :D plantene har ikke blitt noe merkbart bedre, men jeg får prøve å ta vekk alt av det som er stygt, og gi litt næring og se om det da blir bedre.
Planter trenger lys og de trenger næring, riktig næring. Derfor:
Luftboblene som ble pøst inn i vannet tidligere, har sannsynligvis luftet ut mye CO², som plantene trenger som næring. Nå som luftboblene er vekk, vil vannet inneholde mer CO², og det vil over tid hjelpe litt på plantenes trivsel, ville jeg tro. Du ser ikke bedring over natta, men etter en tid.
Men plantene trenger næring på andre måter også, og avhengig av planteart og type, finnes det to måter de tar opp næring på. Noen planter, som f.eks. sverdplantene, tar opp hoveddelen av sin næring gjennom røttene. Ergo må man stikke plantenæringskuler ned i bunnlaget rundt røttene på disse.
Andre planter, typisk er finbladete stilkplanter og mose, trekker til seg næringen sin via vannet. Så da må man kanskje tilsette litt flytende plantenæring der. Men det er fort gjort å overdosere flytende næring og få algeangrep istedet, så der må man være forsiktig. Har man ikke noe særlig planter av den typen, kanskje bare en eller to, av typen som trekker næring fra vannmassene, så dropp den flytende næringen. De får nok av det naturlig via fiskeavføring osv. Jeg brukte sjelden eller aldri å gi flytende næring, jeg ga kun gjødseltabletter i bunnlaget. Det lekket sannsynligvis litt næring fra dem opp i vannmassene, tilstrekkelig til at plantene trivdes.
Leste ovenfor at du kjøpte akvariet brukt, og da er det spørsmålet; byttet du lysrørene da du satte akvariet i gang..? Det er viktig.
Kanskje de er gamle og utbrukte, og derfor ikke gir tilfredsstillende lysutbytte for plantene? Et lysrør mister effekten og nytteverdien for planter lenge før de faktisk slutter å lyse! En grei tommelfingerregel er å bytte lysrørene ca en gang pr år. Da opprettholdes lysutbyttet og man får maksimal plantetrivsel.
Så har du gamle rør som ikke har noen lysutbytteeffekt for plantene, er det ikke rart du kanskje sliter med å få dem til å trives.
Så er du usikker på lysrørenes alder; bytt dem!
PS!
Vil du ha tips om de aller beste plantenæringsmerket, så bruk Dennerle!
Ikke noe annet ga meg så flotte planter som det!
Du kjøper nye lysrør i akvariebutikker, by the way, ikke i dagligvaresjappa...!
Postet 18.10.11 kl 15:16
Endret: 18.10.11 kl 15:18
Postet 27.10.11 kl 19:48
Om det er planter du vil satse på vil jeg anbefale deg å bruke co2 i karret. Det trenger ikke koste deg mer en enn hundrings. Bare sjekk ut litt om DIY co2 på forumet her. Du lager ett komplett anlegg på under 30min, og du kommer til å få klinkekuler til øyne når du ser hvordan plantene dine slipper masse fine små oksygen bobler i ett sett.
Da kan du også ha mer krevende planter. Når det gjelder lys bør du ha minst 0.5W pr. liter vann i karret. Temperatur er også viktig, plantene liker det kaldt mens fisken gjerne liker det varmt, så det gjelder å finne en gylden middelvei.
Vannet bør for de fleste planter være på den sure siden av pH skalaen, men ikke så langt ned. Dette er også bra for fisken din, da pH7 er der de fleste parasitter trives best, så om du kommer ned mot 6.5 er det bra.
Da du bor i Larvik vet jeg at vannet her er meget bløtt, det lønner seg å tilsette litt natron i vannet for å øke kH. De fleste planter ønsker en kH på 5 eller mer, og i farris er det mindre enn 1kH. gH i farris er greit nok, den ligger på ca 4 som er i nedre grense, men det trenger du ikke gjøre noe med.
Ellers synes jeg karret ditt ser superfint ut, så dette var bare tips for hvordan du kan holde det like fint over lenger tid uten å investere i nye planter hele tiden
Det jeg har skrevet kommer i tillegg til det Mona O har skrevet, som var veldig bra
Mvh Glenn
Da kan du også ha mer krevende planter. Når det gjelder lys bør du ha minst 0.5W pr. liter vann i karret. Temperatur er også viktig, plantene liker det kaldt mens fisken gjerne liker det varmt, så det gjelder å finne en gylden middelvei.
Vannet bør for de fleste planter være på den sure siden av pH skalaen, men ikke så langt ned. Dette er også bra for fisken din, da pH7 er der de fleste parasitter trives best, så om du kommer ned mot 6.5 er det bra.
Da du bor i Larvik vet jeg at vannet her er meget bløtt, det lønner seg å tilsette litt natron i vannet for å øke kH. De fleste planter ønsker en kH på 5 eller mer, og i farris er det mindre enn 1kH. gH i farris er greit nok, den ligger på ca 4 som er i nedre grense, men det trenger du ikke gjøre noe med.
Ellers synes jeg karret ditt ser superfint ut, så dette var bare tips for hvordan du kan holde det like fint over lenger tid uten å investere i nye planter hele tiden
Det jeg har skrevet kommer i tillegg til det Mona O har skrevet, som var veldig bra
Mvh Glenn
Postet 28.10.11 kl 00:03
Endret: 28.10.11 kl 00:05
Postet 28.10.11 kl 00:39
Takk for enda fler tips
Ja, jeg tilsatte noe for å øke KH tidligere, men PH i springen her er på 7- 7,5. Oh PHen ble på over 8 :O Så nå tilsetter jeg ingenting. Har valgt og heller la være. De fiskene jeg har nå har jeg hatt en god stund, så det går tilsynelatende bra fpr de. Men da kan det jo hende at lav KH er med å å ødelegge litt for plantene.
Jeg har kjøpt to lysrør idag på 45 w. Så det var jo syns jeg ikke kjøpte med høyere watt, men da får jeg gjøre det neste gang.
Også er det sånn reflektor på det ene lysrøret.
Nå har jeg også tilsatt plantenæring, så da får vi se...
Her er et nytt bilde, med det nye lyset og litt annet oppsett på skiferen. Synes ikke det er helt bra enda, men bedre iallefall
Ja, jeg tilsatte noe for å øke KH tidligere, men PH i springen her er på 7- 7,5. Oh PHen ble på over 8 :O Så nå tilsetter jeg ingenting. Har valgt og heller la være. De fiskene jeg har nå har jeg hatt en god stund, så det går tilsynelatende bra fpr de. Men da kan det jo hende at lav KH er med å å ødelegge litt for plantene.
Jeg har kjøpt to lysrør idag på 45 w. Så det var jo syns jeg ikke kjøpte med høyere watt, men da får jeg gjøre det neste gang.
Også er det sånn reflektor på det ene lysrøret.
Nå har jeg også tilsatt plantenæring, så da får vi se...
Her er et nytt bilde, med det nye lyset og litt annet oppsett på skiferen. Synes ikke det er helt bra enda, men bedre iallefall
Postet 29.10.11 kl 15:28
Stephan SandemoseFine bilder! Men også jeg synes nok de balanserende skiferbitene ser nokså kunstig ut. I naturen ville de bli feid ned av første bølge eller strømdrag. Røde plater er ikke dumt. selv bruker jeg en del røde Ludwigia repens, som bryter fint mot alt det grønne. Lykke til videre! Stephan
Takk for det! skal se etter røde planter når jeg har plantene som allerede er der litt mer under kontroll , hehe..
Postet 29.10.11 kl 15:30
Oy da! har ikke noe tips da men, her har du ros!
Det er jo driit pent da! Er bare elleve år selv, men kan litt om akvarium etter pappa. Og det dere der, det er fint. Der gidde du meg noen tips om hvordan akvariet til de nye gullfisk ungene mine skal bo i takk, takk.
Postet 29.10.11 kl 15:34
Postet 29.10.11 kl 15:39
Postet 29.10.11 kl 15:44