Kan jeg bruke varmekabler på isopor / liggeunderlag ?

Hei, jeg har et prosjekt på gang hvor jeg skal bygge opp med 10cm isopor og fylle sand over denne igjen. Skulle også gjerne hatt varmekabler men så slo det meg at varme på isopor kanskje er en dårlig ide?

noen som har erfaring med hvor varme slike kabler blir?
Du bør vel ikke kunne smelte isoporen ...
Hei

her er det jo ikke lett å svare, for kabelens overflatetemp påvirkes jo av flere faktorer. det er forlegningsmåte, hvor tett du legger de som og da avgjør ant Watt pr kvadratmeter, materialet som ligger rundt kabelens varmeledende egenskaper, etc.

MEN:

Et absolutt mål må jo være å lage et forskriftsmessig anlegg ihht el-forskriften. Dette handler bla om brannfare og forsikring etc. regner med dette er for å sette et kar oppå...

Mitt råd til deg etter 25 år i el-bransjen vil være: Dropp dette, og bruk løsninger som er godkjent for den type bruk du skal ha innretningen til.

Hva om glasset i bunnen av karet sprekker pga ujevn varme i bunnen der??? eller at bunn, og sider varmes ujevnt slik at det blir spenninger i karet, og det sprekker opp i fuger etc???
Jeg gjetter på at det er snakk om varmekabler som skal legges inni karet (skal festes med sugekopper i bunnplata, men mange bruker silikon i stedet). Man får kjøpt slike løst, fra flere leverandører, både i 12V, 24V og 240V-modeller.
vet ikke hvordan det er med isopor, men vet at det er vanlig å bruke depron under varmekabler(på gulv), dette får du kjøpt i flisebutikker o.l. 6 mm tykk depron plate isolerer ca som 10 cm isopor.
Depron er heller ikke like porøs som isopor, men tåler ganske mye mer. Jeg bruker dette blandt annet til å lage modellfly.
Takk for svar , ikke helt i mål men.. :)
Det er snakk om lavspenningskapler inne i akvariet for å få sirkulasjon i sandlaget, stimuilere plantevekst og unngå giftige bakterier der (type JBL f.eks.).

Problemet er at halve karet skal bygges opp til 20cm høyde på bunnen og da tenkte jeg isopor istedenfor så J** mye sand som trengs for dette. Et så tykt sandlag er vel neppe sunt heller.

Så bakerst blir det ideelt 10cm isopor, varmekabler som er punkt silikonert fast i isoporen og så 10 cm sand oppå der igjen.

Spørsmålet er om isoporen på lang sikt overlever dette. Noen som vet smeltepunktet på isopor - er vel antagelig godt over det disse kablene varmer ?
Vet ikke hvor mye varme isopor tåler, men vet at den avgir giftig gass når den smelter. Hvis du legger depronplate oppå isoporen trenger du ikke bekymre deg for det da depron isolerer veldig godt(som sagt tidligere isolerer 6mm depron som ca 10cm isopor). Jeg har depron under varmekablene mine på badet, så jeg vet at det tåler varmen som genereres av varmekablene.
Hei

isoporen vil jo på ingen måte bli så varm at den smelter når dette er oppi karet, det er jo vann som kjøler og leder vekk varmen der. vannet vil jo koke rundt kablene lenge før isoporen smelter.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap