- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Oppstart av akvarium (igjen). hjelp til innkjøp av planter o.l
Oppstart av akvarium (igjen). hjelp til innkjøp av planter o.l
Hei.
For 1-2år siden fikk jeg et akvarium (som dette: [URL=http://www.dyreudstyr.dk/Ferskvand/Akvarier/6og8kantetakvarier/6KantetAkvariumigr%C3%A530L3135cminkllampeogbord[/URL])
Det var gøy de første månedene, men akvariet var så dårlig dekorert, at tilslutt orket jeg ikke holde på med det mer, alle forsøkene jeg gjorde på å få et stilig akvarium, gikk rett i dass.
Nå 1-2 år etterpå, har jeg lyst til å starte opp akvariet igjen. Det skal bli bedre enn før og håper dere kan hjelpe meg med det.
Hva trenger jeg? Hva vil det koste? Har noen lapper i sparegrisen, så pris er ikke noe problem.
Eller skal jeg kjøpet et nytt akvarium? Hvilke fisk passer oppi?
Mvh
15-åring
For 1-2år siden fikk jeg et akvarium (som dette: [URL=http://www.dyreudstyr.dk/Ferskvand/Akvarier/6og8kantetakvarier/6KantetAkvariumigr%C3%A530L3135cminkllampeogbord[/URL])
Det var gøy de første månedene, men akvariet var så dårlig dekorert, at tilslutt orket jeg ikke holde på med det mer, alle forsøkene jeg gjorde på å få et stilig akvarium, gikk rett i dass.
Nå 1-2 år etterpå, har jeg lyst til å starte opp akvariet igjen. Det skal bli bedre enn før og håper dere kan hjelpe meg med det.
Hva trenger jeg? Hva vil det koste? Har noen lapper i sparegrisen, så pris er ikke noe problem.
Eller skal jeg kjøpet et nytt akvarium? Hvilke fisk passer oppi?
Mvh
15-åring
Postet 24.10.11 kl 18:33
Jeg er også relativt fersk i dette, men en ting har jeg lært er at jo større akvarie du skaffer deg, jo bedre er det
Start med enkle hurtigvoksende planter som f.eks hornblad. Da kan du trimme disse, og plante det du har klipt av på nytt. Fisker som ikke raserer plantene kan kanskje være et tips.
Selv er jeg utstyrt med verdens dårligste kreative sans, og jeg bruker bildene her inne til å få ideer.
Lykke til
Start med enkle hurtigvoksende planter som f.eks hornblad. Da kan du trimme disse, og plante det du har klipt av på nytt. Fisker som ikke raserer plantene kan kanskje være et tips.
Selv er jeg utstyrt med verdens dårligste kreative sans, og jeg bruker bildene her inne til å få ideer.
Lykke til
Postet 24.10.11 kl 18:41
Postet 24.10.11 kl 18:43
Takk for raske svar.
Takk for raske svar. Iflg forumet trenger kampfisk minst 60liter, og helst rolig "strøm". Jeg syntes pumpen min er veldig sterk. Akvariet er jo bare på 30l..
Har veldig lyst på kuliål og en liten algesuger. Eller hva med neon tetra? Eller plathy?
Har veldig lyst på kuliål og en liten algesuger. Eller hva med neon tetra? Eller plathy?
Postet 24.10.11 kl 19:05
Postet 24.10.11 kl 19:34
30 liter er litt lite for fisk, men det kan fungere med f. eks killi. Her er noen fisker som kan passe i karet ditt: Mer info
En annen mulighet er reker og posthornsnegler.
En annen mulighet er reker og posthornsnegler.
Postet 24.10.11 kl 20:28
Endret: 24.10.11 kl 20:30
Inaktiv bruker
Jeg ville satsa på en hær av kirsebærreker de er gøy å se på.
Eller andre Dvergreker.
Sand bunn noen røtter med og uten mose, Hornblad og en saktevoksende plante.
Eller andre Dvergreker.
Sand bunn noen røtter med og uten mose, Hornblad og en saktevoksende plante.
Postet 25.10.11 kl 10:24
Mose?
Jeg var på buddy-butikken etter skolen idag. Der hadde de ikke mose. Noen som vet hvor jeg kan få tak i mose i bergensområdet?
Er ikke så fan av å hande på nett.
Er ikke så fan av å hande på nett.
Postet 25.10.11 kl 14:35
Inaktiv bruker
Postet 25.10.11 kl 14:52