Planter på flytende rot?

Kom over dette fine bildet av soldogg på en flytende trestamme:

Har noen forslag til hvordan det kan gjenskapes i mikroskala i akvarium?
Min ide er å bruke en akvarierot og hule ut rom til substrat (torv) og rotsystem, pluss borre noen små hull slik at det kommer til vann til substratet. Evt. feste roten med sugekopp hvis den ikke flyter lenger. Men har ikke peiling om det er en realistisk måte å gjøre det på.

Tenker å forsøke med tropisk dikesoldogg, som kan vokse i eller rett under vannlinja. Sådde frø i dag, så evt. forsøk ligger tidligst et par måneder frem i tid.
Dette kan gjøres med bla.annet Monosolenium tenerum Pellia eller andre moser og! Skulle vel ikke være umulig med HC cuba heller, du kan jo borre noen hull slik at det kommer nok fuktighet til det!
MVH Pål
Denne planten vokser i fjellet og vil neppe trives i et varmt akvarie, itlilegg spiser de bitte små fluer som sitter seg fast på slimet på planten
Men er alltid mulig å prøve nye ting
Det var her snakk om å bruke dikesoldogg fra varmere strøk. Det finnes former fra Cuba og Roraima som liker å ha det varmt, og som ikke trenger en kjølig hvileperiode om vinteren.

Etter det jeg har lest er dikesoldogg vanligere i kyststrøk her i Norge fordi den trenger relativt høye sommertemperaturer. Rundsoldogg og smalsoldogg er mer hardføre og er å finne ganske høyt oppe i fjellet. Men alle soldoggartene her til lands er å finne i lavlandet også. Spesielt rundsoldogg og smalsoldogg er veldig vanlige her i Norge på åpne næringsfattige myrer.

Når det gjelder mating av kjøttetende planter kan man bruke fiskemat, f.eks. røde mygglarver.
Åja da så, lykke til med spennende prosjekt.
Har aldri sett soldogg på lavlandet men i fjellet dekker de store myrer
Nå ble jeg også inspirert her. Takk for at du delte det bildet!
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap