Hvordan bør jeg plassere masse røtter?

Trenger noen tips til hvordan jeg kan plassere røttene mine. har nå masse røtter for første gang i mitt liv, og 160 liter å boltre meg på.

hvordan bør jeg legge de, noe spesielt å tenke på?

Har også masse planter som skal på plass, så dette blir spennende
Om akvariet er tomt ville jeg forsøkt meg litt frem og satt de ned for så å forlate rommet noen timer for å klarne tankene og så se om det er noe annerledes som kunne se bedre ut senere med "friske øyne".

Om det er vann i akvariet, vil man ofte få et ganske godt resultat med det meste om man bare slipper det fra overflaten og lar det falle på plass av seg selv. Da ser det ofte mest naturlig ut.

En liten ting å tenke på uansett er å bygge deg oppover i høyden bakover i karet for å få dybde i det. Tenk litt på hvordan og hvor du skal ha planter og hva slag planer du skal ha også.

Mvh Glenn
God ide å prøve meg frem i tomt kar ja.
Skru fast sugekopp med syrefast skrue, da kan du få røttene plassert høyt i bakgrunnen! Småbiter med javabregne blir også fint. Mona O viser hvordan i denne tråden, sugekopp finner du enten i skuffen fordi du ikke fikk bruk for den til noe annet, eller på Webzoo. Var så grønn at jeg måtte lage en egen tråd for å finne ut det, der finner du link til Tante Astrids råd også ;o)
Det har jeg ikke tenkt på.

Men bør jeg liksom tenke slik at fiskene kan svømme gjennom på flest mulig steder, så jeg ikke "bruker opp" plassen i karet?

Bør jeg prøve å lage huler under røttene?

Ser jeg får litt panikk over å ikke ha oversikt over alt hehe. Men det er jo utrolig pent med røtter .
Om du velger og bruke sugekopper på noen røtter, husk på at de blir harde og løsner fra glasset etter en tid. Dette kan i noen tilfeller få triste konsekvenser
Det er mulig det finnes sugekopper som ikke blir harde, men jeg har ikke funnet de ennå......
Linket til Eheim, de hardner ikke på noen måte like fort som disse elendige termometersakene i alle fall! Og selv kjempedigre røtter lager ikke akkurat skred og kaos rundt seg når de faller, det hender jeg slurver med festingen etter å ha tatt dem ut. Lov å bruke hodet når man plasserer, hvis du titter i Monas tråd henger ikke rota i løse luften...
Utrolig stilige røtter Mona har brukt

De jeg har kjøpt er tunge og klumpete. Tviler på at jeg får hengt de opp, evt kanskje med krok over kanten på karet.


Bør jeg plassere røttene som en klynge midt i karet , og lede fokus dit - eller spre disse røttene? kan ta bilde av dem så får dere se.
Her er røtter fra gamletanken, og de skal oppi 160 literen
bilde 1
bilde 2

Ble feil med bildene over, men får ikke til å slette de, det henger seg her.

Så derfor har jeg redigert, forminsket, og her er bilder

Den siste roten er ganske flat.[External Image][External Image][External Image]
Inaktiv bruker
Bilde nr 1 var kult Hvis du setter noen litt oversize steiner mellom og planter gress mellom steinene og mose på røttene så hadde det vert stilig.
Takk

Jeg har ikke gress, men en masse andre planter som skal oppi. Hehe, DE blir like vanskelig å plassere
Inaktiv bruker
Er det lange eller kort vokste planter?
Hadde det vert for at du bor her og der så hadde du kunnet fått avleggere hos meg. Har utrolig masse. ;D
Har en del lange og flotte bacopa som holder på å overta det andre karet fullstendig hehe. Sverdplanter, "et eller annet Rosanervig", cabomba, 2 ukjente. Noe slags gulrotgress.

Litt dumt egentlig at jeg ikke kjenner NOEN her jeg bor som driver med akvarie
Ser ut som den ene roten kan brukes i et hjørne for å skule evnt teknisk utstyr. Ser at det er mange med gode råd om å prøve seg frem, det er nok den beste løsning.
Lykke til
Det var en god ide, for unnsuget kommer jo i et hjørne.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap