Rot av einebuske.

Inaktiv bruker
Hvordan er det og bruke ei rot fra en einebuske til å pynte i akvariet?
(Hvis man går ut å graver opp ei einebuske, vasker den å legger den til tørk i komfyren.) Går det?
Husk at treverk under vann råtner, og kan gjøre vannverdiene dine litt "kjipe".
Grunnen til at mangroverøtter brukes, er at de har høyere innhold av garvesyre enn annet treverk, og derfor er det holdbart i flere år under vann. Det råtner svært sakte.

Einer tilhører nåletrær, og er ikke slik. Det er et treverk jeg ikke ville puttet i et hvilket som helst akvarium. Da skulle jeg isåfall hatt ekstremt god filtrering for å unngå dårlige vannverdier av råttent treverk.

Har einer kvae? I så fall skal du ikke bruke det. Nåletrær med kvae skal ikke brukes i akvarium.
Inaktiv bruker
Aha, Det er synd at man ikke kan bruke så fine røtter. De er veldig dekorative.
Jeg er ikke sikker på om det er kvae i einebusker. Jeg tar ikke sjansen på at det går greit.
Da tror jeg heller at jeg bruker litt ekstra penger på en sikker rot ;D
Kvister fra einebusker er meget godt egnet for akvarie bruk. Jeg har brukt både ferske og tørkede kvister i et mallekar, og mine L-204 som er trespisere, er veldig glade i å "gnage" av barken på dem.

Ferske røtter ville jeg ikke ha brukt som permanent innredning, nei
Einer kan faktisk anvendes som røtter i akvarier Mona, litt rusten enda (det gleder meg å se at du er tilbake, spesielt siden jeg har kastet meg på Cory-galskapen jeg også). Til topic:
Se for eksempel denne tråden: .
Jeg har prøvd det men har gått over til vanlige akvarierøtter, mulig jeg kommer til å prøve einer igjen. Hos meg fikk jeg litt trøbbel med sopp (som noen fisker liker å spise) og løsnende bark som ble til slam.
Jeg har fortsatt ganske mye einer liggende som nå skal være skikkelig tørr nå så det er ikke umulig jeg kommer til å bruke det senere.
Personlig ville jeg ikke ha brukt ferske røtter/grener men hengt de til tørk minst et års tid. Det spenstigste hadde vært å grave det ned i en myr for virkelig å få det fyllt med garvesyre.

Ellers bruker jeg endel tørre einer grener i karene mine og det fungerer utmerket. Vanskelig å finne noen fine kanskje, men det ser flott ut med blader på de da.
Legger ved to bilder et med nylagt grein og ett der bladene er nesten borte.
Vær obs på at både eik og einer kan senke Ph endel i karet ditt.

Lykke til hilsen Ola.
Inaktiv bruker
Da skal jeg gå ut i morgen å plukke mase eine røtter, henge dem på låven til tørk Har 160Mål med skog og myr, der er det MYE einer og de er kjempe store. Hvis jeg henger dem på loven i et halvt år så graver jeg dem ned i myra itil høsten igjen så henger jeg dem på låven igjen så MÅ det jo bli bra?
Jeg har noen GAMMLE tørkede røtter som er funnet på stranden, kan de brukes?
Litt usikker på stranda.

Jeg ville nok bare hengt eineren til tørk og lagt ned noen i myra som et eksperiment. Disse ville jeg ikke tørket i ettertid, men satt de rett ned i et sortvannskar.
Inaktiv bruker
Ja, det er vell mest bjørk og sånn som reker i land.
ok, da plukker jeg en del einer i morgen, så henger jeg opp noen å graver ned noen å henger opp noen som jeg kan grave ned senere
Har ikke stort akvarium enda, men det kommer vell. Så da er jeg klar til jeg får stort akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap