- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Ønsker å lære - kom med
Ønsker å lære - kom med
Hei, har forsøkt meg på et aquascape med steiner i en firkantet lido. Vil gjerne ha kommentarer både på utforming, valg av stein, valg av planter mv slik at jeg kan forsøke å bli enda bedre nestegang
Synes også at mosen jeg bruker blir for lang. Tar gjerne tips på "kortere" mose.
Plenen synes å gro til men jeg er usikker på om jeg kan trimme dvergsverdplanteplen eller om den bare må få være i fred?
Takknemlig for alle kommentarer, det er ikke så lett å scape med stein i en så firkantet boks synes jeg. Kanskje det blir med røtter neste gang.
Synes også at mosen jeg bruker blir for lang. Tar gjerne tips på "kortere" mose.
Plenen synes å gro til men jeg er usikker på om jeg kan trimme dvergsverdplanteplen eller om den bare må få være i fred?
Takknemlig for alle kommentarer, det er ikke så lett å scape med stein i en så firkantet boks synes jeg. Kanskje det blir med røtter neste gang.
Postet 29.12.11 kl 22:18
Postet 29.12.11 kl 22:33
Postet 29.12.11 kl 22:37
Stenene er "landskapsstein" fra akvariemagasinet i oslo
Jeg mistenker dog at de har noe i seg som øker KH.
Postet 29.12.11 kl 22:51
Postet 29.12.11 kl 22:56
Postet 29.12.11 kl 23:01
Postet 29.12.11 kl 23:11
Postet 30.12.11 kl 14:07
Postet 30.12.11 kl 14:17
Takk fof pene ord
Noen som kan anbefale en mose som er kort, tett og som fester til stein og tre?
Postet 30.12.11 kl 15:12
Postet 01.01.12 kl 13:58
Vil nødt være den kritiske "nooben" når det gjelder aquascaping, men sånn i forhold til de plantene du har valgt å bruke som bakgrunn. Nå har jo ikke vi akvarister tilgang på alt, men kanskje det hadde vårt fint med litt høyere substrat oppbygning. Sånn for å løfte steinene litt bakover, så kunne du eventuelt bygd rundt omkring dem.
Har ingen lang erfaring med de du bruker som bakgrunn, men de vokser vel relativt raskt. Når du da i tilleg kjører co2, vil vel de vokse utrolig raskt.
Men denne løsningen var utrolig fin. Tok en litt upedagogisk løsningen jeg, kritikk først!
Har ingen lang erfaring med de du bruker som bakgrunn, men de vokser vel relativt raskt. Når du da i tilleg kjører co2, vil vel de vokse utrolig raskt.
Men denne løsningen var utrolig fin. Tok en litt upedagogisk løsningen jeg, kritikk først!
Postet 10.01.12 kl 23:36
Postet 10.01.12 kl 23:44
Flott! Og jeg liker steinen. Nå har du på en måte to veier opp i "fjellet" som fører mot en spennende kløft, det inntryket ville helt sikkert forsterkes hvis "gardinen" i bakgrunnen ble åpnet opp, synes planta midt i kløfta låser veldig. Kanskje det er mulig å hauge på substrat bak øverste stein til høyre og fortsette noe av bevegelsen med en stein plassert enda høyere bakerst mot siden? Neste fjellformasjon liksom? Eller noe...
Har ikke tenellus, men det jeg har av Echinodorus tåler i alle fall fint å beskjæres ved bladfjerning, blir overrasket hvis fjerning av de lengste bladene gjør noen skade.
Elsker kvadrat-formatet, A4 er det nok av i verden. Et triks jeg fikk med i kofferten under utdanning er en bitteliten sort pappramme, da kan du se på en og en bit og beholde det som funker, og får blokket ut omgivelsene så du bare ser "maleriet". Et annet triks er å gå litt unna, lukke et øye og blokke ut forskjellige detaljer med en finger. Da ser du plutselig annerledes på ting...
Har ikke tenellus, men det jeg har av Echinodorus tåler i alle fall fint å beskjæres ved bladfjerning, blir overrasket hvis fjerning av de lengste bladene gjør noen skade.
Elsker kvadrat-formatet, A4 er det nok av i verden. Et triks jeg fikk med i kofferten under utdanning er en bitteliten sort pappramme, da kan du se på en og en bit og beholde det som funker, og får blokket ut omgivelsene så du bare ser "maleriet". Et annet triks er å gå litt unna, lukke et øye og blokke ut forskjellige detaljer med en finger. Da ser du plutselig annerledes på ting...
Postet 11.01.12 kl 00:29
Postet 11.01.12 kl 00:36
Abboren:-)og du har røyka hva .lol.Den var dyp og fin.
Billedkunstneren slo sikker gjennom et øyeblikk, men det handler om det samme som med maling og pensel vel? Lure øyet til å se noe som ikke er der? Oliver Knott brukte et bilde fra Lofoten som inspirasjon til karet han satt opp hos OAK, og det så da ut som fjell når han var ferdig. Men det var bare småstein...
Nå driver jeg mest med planteakvarier, men det går an å lure øyet i sånne også. Maler med planter! Gøy er det...
Postet 11.01.12 kl 00:59
Postet 11.01.12 kl 01:10
Takk
Takker så mye, spesielt til konstruktiv kritikk fra linda og hermansen - setter pris på det. Har etpar andre design bak i hodet men for få akvarier drømmen ville vert å lage de flyvende klippene fra avatar...
Postet 11.01.12 kl 07:40
toocoolTakker så mye, spesielt til konstruktiv kritikk fra linda og hermansen - setter pris på det. Har etpar andre design bak i hodet men for få akvarier :) drømmen ville vert å lage de flyvende klippene fra avatar... :)
Den ideen er noen som har snappet opp. Oliver Knott har laga den og vant konkurransen.. 2000Euro rikere.
Postet 11.01.12 kl 09:30
Endret: 11.01.12 kl 09:30
Postet 11.01.12 kl 10:23