Akvaskaping (tips og triks)

Hei, jeg synes det er på tide å skrive litt tips å triks om akvaskaping.
Så alle kan lære noen tips å triks f.eks hvordan få dybde,hvordan få naturlige huler å gråtter,hvordan få det til å se ut som en elvebredde osv.

Håper alle kan dele sine erfaringer.

Jeg kan jo starte.

Et tips jeg lærte av Olivier knott.

Midt i akvarie burde man ha et opent rom.
Altså flytte planter,steiner røter osv lit utpå siden.

Da det ikke er lov til legg ut andres bilder uten lov så legger jeg ut en link. Sjekk ut de fleste akvariene å du vil se at de fleste har brukt denne metoden


http://www.blueaquarium.org/


Et tips som sikkert de fleste vet om er:

Å sette høye planter,steiner og røtter bak.
Å så sette de lave plantene,steinene og røttene foran.
Elvebredd
Kan bygges av buet kork, se eksempel i min personlige tråd.
Nature aquarium
Jeg er selv tilhenger av Nature Aquarium. Synes det er merkelig å bruke andre gjenstander enn planter, steiner og røtter for å skape landskap. Oliver Knot er mye av er show-off og kopierer fra begynnelsen av Takashi Amano. Men det er da min personlige mening. Amano er ikke en gud heller, selv om han har fantastisk sans for akvascaping.

Jeg bruker Borneo wood og steiner. Samt planter av forskjellige art. Man kan plassere dem i så å si etasjer/rader og skape dybden.

Min triks er:
- når man trimmer stemplanter, bør man ikke gå altfor dypt, og prøve å kutte den en og en. Slik får man naturlig utseende, ikke som en gressplen.

- fest mose på steiner og røtter, og plasser disse rundt omkring

- vil man ha en Iwagumi, bør man helst bruke Hemeintus eller Glossostigma på bunnen. Disse vokser spesielt raskt

- amano-reker som effektiv alge-spiser

OBS: viktig med CO2 og plantenæring selvsagt.

Kommer med flere tips etterhvert.
palett chikliden
Jeg kan jo starte. Et tips jeg lærte av Olivier knott. Midt i akvarie burde man ha et opent rom. Altså flytte planter,steiner røter osv lit utpå siden. Da det ikke er lov til legg ut andres bilder uten lov så legger jeg ut en link. Sjekk ut de fleste akvariene å du vil se at de fleste har brukt denne metoden:) http://www.blueaquarium.org/ Et tips som sikkert de fleste vet om er: Å sette høye planter,steiner og røtter bak. Å så sette de lave plantene,steinene og røttene foran.



Er ikke helt enig om åpent rom, jeg. Amanos seneste design tips er å bruke 2/3 metode (se videoene til ADA på YouTube). Evt. man kan designe akvariet sitt hvordan man vil

Ellers helt enig med resten av tipsene
Røde planter
Ikke bruk altfor mange røde planter. Det blir en mareritt å få dem alle til å vokse pent. Ta 10 stykker av 2 arter dersom du vil ha noe rødt i karet.
Kan dere ikke legg ut noen bilder her og da ? Hadde vært fint og se hvordan dere andre gjør det.
Eksempel
Hei,

Legger ut bildet av mitt akvarium (som jeg skal snart endre, når jeg får alle nye ADA goods på plass).

Tips til vannverdier:
Ph 6,5-7
Gh litt over 10 er OK

CO2 er veldig behjelpelig til regulering av Ph verdier. Kan måles/kontrolleres med Ph-måler eller med Drop Checker fra ADA som.


Grunnleggende prinsipper for å ha sunne planter

1-Co2 tilførsel må reguleres. Planter kan ikke leve uten CO2 på samme måte som vi ikke kan leve uten oksygen. Det kan være en midlertidig løsning med flytende CO2, men helst burde man tenke på CO2-system dersom man vil ha sunne planter.

2- Man må gjødsle regelmessig (ADA har Brighty K, Brighty Step 2, ECA - dette er jern). Det står på flasken hvor mye man skal tilføre.

3-Lyset bør settes på 12 timer i døgnet. Riktig lampe/rør for planter.

4- Man bør bytte 25% -50% av vann hver uke.

5-Hvis alger oppstår, sett inn Easy Carbo, 3-5-ganger dosering i ca 3 dager på rad.

6-Ha en god filter. Med nok flyt, og nok filter materiale. Helst uten karbon, for den filtrerer bort alle næringsstoffer.
ADA Norge
Grunnleggende prinsipper for å ha sunne planter 1-Co2 tilførsel må reguleres. Planter kan ikke leve uten CO2 på samme måte som vi ikke kan leve uten oksygen. Det kan være en midlertidig løsning med flytende CO2, men helst burde man tenke på CO2-system dersom man vil ha sunne planter.


Det trenger absolutt ikke karbondioksid på samme måte som vi trenger oksygen. Planter trenger oksygen på samme måte som vi trenger oksygen.
Ok, enig. Var feil sagt. Men alle vet jo uansett at plantene trenger CO2 for å se sunnere ut og vokse bedre. Avhenger mye av hva slags planter man har, selvsagt. Men her snakker vi jo om Akvascaping, så man må tenke på det

Men å si at de trenger oksygen på samme måte blir også feil.
Planter trenger absolutt CO2, for de trenger karbon som alle andre levende organismer, og jeg er enig i at om man satser på akvaskaping med mye grønne planter, og spesielt om man er ute etter rask vekst og/eller gress, kan CO2-tilførsel være veldig hjelpsomt.

Jeg er forresten bare langt over snittet interessert i biologi, og rett skal være rett

Edit: Det blir ikke feil, for planteceller trenger oksygen til celleandingen (forbrenning) i cellene, akkurat på lik linje med dyreceller. Grunnen til at de trenger CO2 er for å få grunnstoffet karbon, som alt organisk er avhengig av, og da har de overskudd av O2 (oksygen) som de slipper ut av gjennom spalteåpninger i bladene.
Ville nettopp si at alle organismer trenger CO2

Morsomt nok er det enda vanskeligere å få røde planter uten mye lys og CO2, men her spiller det plantenæring en kjempestor rolle i tillegg
Å si at alle organismer trenger CO2 blir feil, for dyr tar ikke opp karbon fra CO2, men fra mat, som for eksempel glukose (druesukker) som har formelen C6H12O6 (der C står for karbon, H for hydrogen og O for oksygen). Nå er det ikke meningen å spore helt av her, men rett skal være rett.
Men man kan jo ikke puste ren oksygen heller
Selvfølgelig ikke, dyrelivet på jorden er basert på en atmosfære med 21% oksygeninnhold, og alt er skadelig i for høye doser.
Det går fint an å ha flotte planteakvarier uten co2 altså, også med røde planter. Så en ikke, selv om det sikkert er greit...
linken virker ikke hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap