Fra grus til sand?

Jeg har hatt et kar som har sett litt rotete ut, ikke hatt noe som helst sammensettinger. Rett og slett et kaos. Og nå vil jeg ordne opp.

Har hatt en nokså mørk grusfarget bunn. Ser ut som småstein. Har hatt problemer med at planter og andre ting ikke henger så godt fast, eller står fast.
Syntes også karet ser litt mørkt og trist ut. Har også en rot i , men den vurderer jeg å ta ut, og etsatte den med store steiner.

Så har jeg tenkt litt da, Vil tro det blir mye finere og lysere med sand, og har tenkt på den biltemasanden alle snakker om. Men skal jeg ha grov eller fin sand fra biltema? Så ska jeg ha noen grønne planter i.

Har noen maller, og fem malawi.. Type: Golden og Hongi.

Ønsker å få et mer malawi kar..

Og er det noen tips jeg må ta med meg når jeg går fra grus til sand? Tenkte å spare litt på vannet iallefall.
Det er den grove sanda fra Biltema du skal ha, den som har et nummer som slutter på 25.

Galest
Og er det noen tips jeg må ta med meg når jeg går fra grus til sand? Tenkte å spare litt på vannet iallefall.

Selv så gikk jeg også over fra grus til sand (biltemasanden) for noen mnd siden. Det jeg gjorde var som du også sier, å spare på litt vann. For å få det beste resultatet, så er det greiest å tømme hele akvariet ditt, for å få bort all grusen og dritten ligger i grusen. Det er en liten jobb, men resultatet blir meget bra. Når du skal fylle i sanden, så er det bare å helle direkte oppi akvariet. Husk å bruke nok sand slik at du får festet plantene. Det som er bra med denne sanden, er at du ikke trenger å skylle den først. Når du fyller vann tilbake, så er det beste å bruke en kopp eller en skål som du setter i sanden, for så å bruke en hevert, og fylle oppi koppen. Da beveger ikke sanden så mye på seg. Etter at du har fylt oppi endel vann (vil si ca 50%), så kan du sette på plass planter. Disse fester du direkte i sanden. Dersom plantene har store røtter, så spre de litt ut i sanden. Det å feste planter i sanden er ikke ett stort problem. Når du har fått alle plantene på plass, så fyller du resten av vannet, og setter fisken tilbake. Det som er veldig bra med denne sanden, er at det er minimalt med støv, slik at etter veldig kort tid så er vannet helt klart.

Det er som sagt en liten jobb, men jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Og det samme ble Corydorasene som jeg har
Gundersen
Tusen takk for masse tips. Dette blir fulgt.
Kjøpt noen nye planter også, så tror det kan bli bra dette

Kjøpte biltemasand, den grove. Tror den blir veldig fin.

Men hvordan er den å støvsuge?

du holder den bare litt over sanden, det kommer alltids litt sand med men det er bare å legge tilbake
Aquagal
du holder den bare litt over sanden, det kommer alltids litt sand med men det er bare å legge tilbake:)

Det skal bli spennende å se hvordan det blir.
Nå er det kjørt litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap