Hjemmelaget isoporbakgrunn

jeg har tenkt til å lage en insoprbakgrunn, men jeg lurer på hva det Casco Husfix er. Har skjønt at det er en type betong, får man tak i dette på vanlige malingbutikker eller byggvareforetinger?

- skal man dekke Casco Husfix over hele isoporplaten?
- har lest at Casco Husfix får Ph-en til å stige no veldig, skal jeg stå ute å spyle bakgrunnen med hageslange.. kommer det til å hjelpe?
- jeg har tenkt til å dekke isoporplaten med små runde steiner med akvariesilikon, er det noe jeg må dekke isoporplaten med etter jeg er ferdig med bakgrunnen? kommer det noen giftige stoffer i akvariet pga Casco Husfix eller isoporen ?


trenger all hjelpen jeg kan få, gjerne generelle erfaringer med hjemmelaget bakgrunner av isopor
Personlig foretrekker jeg styrofoam fremfor isopor, og jeg har aldri brukt husfix. Skal du uansett lime på steiner, så er det da bare å siliconere dem direkte på plata?
så jeg trenger ikke husfix i det hele tatt? jeg kan bare lime steinene rett på platen?

Takk for svar
Er ihvertfall det jeg har gjordt. Som her...
okay, takk veldig finn bakgrunn !

takk for hjelpen
Den bakgrunnen var nydelig!

Jeg har brukt husfix og vil ikke anbefale det. Skulle ha til Tanganyika oppsett, og vannet ble tåkete, og pH på 11! Endte med at jeg måtte tømme karet igjen og male over med to komponents epoxy for å forsegle. Husfixen begynte å gå i oppløsning for å si det slik, selv om jeg ventet hele tørketiden før jeg fyllte vann.

Jeg angrer på at jeg valgte hvit farge. skulle absolytt gått for noe mørkere.
da tror jeg at jeg dropper husfixen, høres mye enklere ut å bare lime det rett på isoporen.

Takk for svar
Du bør flambere litt på isoporen om du skærer i den (eller kanskje uansett?) for å forsegle den.
ja det er kanskje lurt, hva er det man bruker da?
Tja.... lighter eller aller helst en liten gass brenner som du ellers bruker til creme brulet? Kjøpt vår på clas ohlson for 2-300,-
ok, takk for hjelpen.. tror pappa har noe sånt
Anitarus
Du bør flambere litt på isoporen om du skærer i den (eller kanskje uansett?) for å forsegle den.


Dette er grunnen til at jeg bruker styrofoam. Den smuldrer seg nemmelig ikke opp, og det blir mye mindre rusk...
ja det hadde kanskje vært lurt, men jeg har allerede kjøpt isopor
men takker for tipset
Jeg kuttet isoporen, deretter flamberte jeg med varmepistol. Deretter la jeg på casco husfix (kjøpes på coop) for å få litt mer naturlig/avrundet former. Malte med de fargene jeg ønsket. Avsluttet med å forsegle alt med epoxy. Viktig å få epoxyen helt tett for å slippe nevnte problem med at husfix eller malingen løser seg opp i vannet. Har ikke noe godt bilde av bakgrunnen for øyeblikket.
Tilfeldig bekjentskap
© Hege Ingjer
Reklame for plussmedlemskap