Treng tips til belysning, beplantning og bakgrunn

Hei!

Eg skal skaffe meg eit akvarium med målene LxHxD 70x20x30. Måla er valgt mtp plassering i leiligheit samt at det kun skal gå ein kampfiskhann i tanken (eventuelt pluss ei lita stim med kuhlii-ål).

Det eg er usikker på er kor kraftig belysning eg bør velge iogmed at tanken blir såpass "låg" som 20 cm. Eg er redd for at standard belysning til ein 70 cm lang tank vil bli for kraftig. Samtidig ser eg for meg at det kan bli sjåande litt merkelig ut å sette opp eit armatur som ikkje dekker heile lengda på tanken.

I tillegg hadde eg satt stor pris på tips til plantar, spesielt plantar eg kan ha bak i tanken. Desse bør jo kunne vekse opptil 15-20 cm men ikkje spesielt høgare. Alternativt vurderer eg å bruke pistia i bakre del akvariet og dermed la røtene på denne "erstatte" høge plantar i bakkant. Pistiaen stiller jo også krav til belysning i form av at eg må unngå at kondens øydelegg bladene. Mykje lys (varme)= mykje kondens og eg må jo ha topplate så ikkje kampfisken skal bli forkjøla.

Er også interessert i tips til bakgrunn. Er sugen på å sette opp ein 3D bakgrunn som ikkje bygger for mykje ut. Er halve bambus limt på ei plate mogeleg å bruke eller er bambus ueigna til bruk i akvarie?

Alle forslag og tips mottas med stor takk!
Akkurat dette med bambus har jeg selv prøvd ut i en 15 liter. Kjøpte noen staver på Biltema, billig! Og ifølge de så skal de ikke være lakkerte eller noe som helst.

Det ble en fin effekt syns jeg (delte de og satte de på rekke og rad), - men det ble infusorier, (grått vann) og det luktet ikke spesielt deilig (mildt sagt). Dessuten ble det noen bambuspinner som stakk litt opp av vannet, og disse fikk mugg på seg.

Kanskje hvis du sørger for at alle står helt under vann så vil du slippe sånn hårete mugg ihvertfall.

Jeg endte opp med å rengjøre bambusene, og heller lime de på nytt på ei annen plate, og bruke de som 3d bakgrunn på utsiden. Effekten blir så og si uforandret syns jeg, jeg hadde foretrukket at de var i vannet men det ble så mye tull og tøys, jeg orket ikke sjangse på så mye i så lite vann heller
Takk for info Å plassere bambusen på baksida av tanken høyres ut som eit særs aktuelt alternativ!

Uva, uvb eller begge lysspekter
Hadde en iguana før, men nå er det fisk i akvarium så gjelder. Men da var det viktigt med UVB lys til den, noe som resulterte i at pantene rundt i stua begynte å vokse ganske godt (dårligt med sol inn i leiligheten min), men jeg kunne ikke være under lyset over lengre perioder (tipper det er i samme bivirkning som solarium lys)... Men nå har jeg planter og fisker,.. og hva er krav til UV spekteret som er i lys ? og hva fargesjær bør jeg velge med lys bunn og mørk bakgrunn ?

Sko hatt litt mer info ang. mitt spørsmål er det noen andre "nerder" for detaljer ?

Hei ,har selv 2 kar som er bittelitt høyere og lengre enn ditt,dvs. 25 cm. i høyde. og 125 i lengde

Legger ved noen bilder så du kan se hvordan jeg har gjort det med beplanting, kanskje noen tips å få

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Har heldekkende ,enkelt amatur m/ reflektor og det fungerer helt fint.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap