Biltemasand

Hei. Visste ikke hvor jeg skulle poste dette innlegget, har lest på mange av de andre innleggene om biltemsand, og har skjønt at det er biltemasand med artikkelnr 17-5425 som skal brukes.. har forskjellige ciklider oppi som er glad i og rote litt, så regner med sand fremfor sten, er bra for dem

Men, dette er et akvariebord 6 kantet på 180 liter, og har filter i to av kantene. Ene kanten er luftsirkulasjonen midt på og innsuget til filteret nederst og i andre kanten er luftsirkulasjonen nederst og innsuget til filteret øverst.. Vil luftsirkulasjonen "blåse bort sanden"? Og vil filterene gå tett?

Er ingen filterpumpe, i ene kanten er det 2 grove filter og 2 fine filter over og så luftpumpen over der igjen, i andre kanten er det luftpumpe nederst og 2 fine filter med mellomrom og bioballer øverst.. Er dette greit? Eller burde noe byttes ut?
Hei !
jeg har nettopp startet opp et kar,md biltemasand,å ja min pumpe gikk tett og stoppet opp!
Men det ordnet seg,ved å ikke ha sanden helt oppi pumpen,og så la jeg noen stener rundt der med innsuget,så nå funker det fint
Inaktiv bruker
Jeg har 5 akvarier, alle har biltema sand og jeg har aldri opplevd filter stopp.
Med sterk strøm vil noe sand virvle opp men det er ikke mye, kommer an på størelse på akvariet og hvor mye vann som er i bevegelse.
Uff,glemte å skrive at jeg har luftestein oppi,som virvlet litt sand
Sanden vil flytte på seg ved utblåsingen om det det er litt fart i den, skal egentlig ikke så mye til heller. Men, dette ordner du enkelt ved å ha noen stener som endrer retningen på strømmen svakt oppover fra utblåsningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap