Innredning av 60 liter

Jeg er helt fersk på akvarier og ønsker litt tips og triks til innredning av min 60 liter. Kom gjerne med tips ut fra hva jeg har tilgjengelig, planter osv.

Det jeg har til nå:
-Som grus har jeg bestemt meg for å prøve coop kattesanden (som det skrives om i forumet her). Den er mørk rød/oransje.
-To stk lavastein
-Diverse andre steiner, se bilde.
-Ellers følger det med to dekorasjoner med karet jeg har fått. Et tårn og en båt. (Vil nok ikke bruke det i lengden.

Fiskene jeg har planer om å ha i karet:
1 stk kampfisk (rød eller rød/hvit-metallic)
2 stk sommerfuglciklide
2 stk Apristogramma Borellii
1 stk Ancistrus (etter hvert)

Har også lyst til å prøve å gjøre det fint med planter. Gjerne et slags gressteppe og prøve å bygge et "tre".

Ja, jeg er nok litt overambisiøs, men har noe å strekke meg etter da hvertfall.
Stil
Dette her synes jeg er veldig lekkert!

http://www.youtube.com/embed/BrSdYK5El_8
Personlig så liker jeg ikke coop kattesand, men foretrekker bare Biltemasand, men det er jo smak og behag.

Anbefaler deg å gå inn på medlemsakvariene her på forumet og se hva andre har gjort. Bl.a. så har Sissimor mange flotte kar som er fine å bli inspirert av :o)

Ville valgt bort lavasteinen, og heller brukt noen runde steiner. De du har bilde av er veldig fine. Lavastein er veldig skarpe, og mange fisker kan skade seg på de.

En rot hører hjemme i de aller fleste akvarier, syns jeg. Mange fisker liker å gnage på røtter, og en rot danner ofte naturlige skjulesteder for fiskene. Veldig fint å feste mose, javabregne eller anubias på en rot, det blir jo som et lite tre.

Og mange planter selvfølgelig. Planter er pent, gir fiskene skjul og tar opp en del av avfallstoffene fra fisk og fiskemat.

Som fisk bør du nok velge mellom en kampfisk, et par sommerfuglciklider eller apistogramma. 1-4 ancistruser går fint, uansett hva du velger av de øvrige, og evt en liten stim med tetra, rasbora, eller en annen liten stimfiskart.

Husk å se etter under rubrikker her i forumet etter planter, fisk og dekorasjoner. Det sparer du mye penger på. Brukte kar kan du få veldig billig, bare pass på at de ikke har for mye riper, det blir ikke noe pent å se på.
Kan jeg ha disse skjellene i akvariet? De har vært innendørs, tørre i alt fra 2 uker til 2 år, jeg har skylt de i kokende vann nå.
Skall nog ikke va noe problem med de skjellene. Som cara79 sier, är de kun 60 l de är snakk om så välj en type av di 3 du önsket.

Platy lr guppy är fisk som passer i små kar, är fina att se på, ikke vanskelige på noe vis m foring lr heller att få yngel av di

I mitt allra första kar för.. ja 15? årsiden startade jag med palett, platy, guppy og en liten male som snabbt blev veldigt stor Dyrebutikken hade ikke riktigt peijling på vad de var for type trur jag.

Siden dess har de bare blitt mer og mer så lykke till!
Går det fint om jeg har en kampfisk og en liten stim med guppy i tillegg eller blir det for liten plass?
Kommer litt ann på kampfisken. Enkelte kampfisker vil angripe andre fisker med slør og hale, f eks guppyhanner. Kampfisken vil også jakte iherdig og spise eventuell guppyyngel.

Kampfisker har veldig ulikt lynne. Noen er bryr seg ikke om andre fisker, andre er mer hissige.
[QUOTE=StineMari aka cara79]Kommer litt ann på kampfisken. Enkelte kampfisker vil angripe andre fisker med slør og hale, f eks guppyhanner. Kampfisken vil også jakte iherdig og spise eventuell guppyyngel.

Kampfisker har veldig ulikt lynne. Noen er bryr seg ikke om andre fisker, andre er mer hissige. [/QUOTE

Er det noen andre fisker som evt har bedre grunnlag for å gå godt overens med en kampfisk? Hvilke er bra nybegynner fisker og går bra sammen (i en 60 liter)?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap