Ønsker tips til ancistrus kar

for litt siden, så begynte det å lekke fra akvarie mitt og ancistrusene mine har måttet belage seg med å ha 4 store plecoer og en gibbiceps i samme kar.
nå har jeg endelig blitt ferdig med å reparere det gamle akvarie, og har kommet såvidt i gang med oppstartsfasen, nå er det bare innredningen som gjelder.

det jeg ønsker å vite/få tips om, er hva som kunne vært mest gunstig for ancistrusene å innrede karet med. røtter og gjemmesteder er alfa og omega, men er det andre ting? tips til nettsider der man får kjøpt store røtter og stein ville vært supert (ettersom hverken webzoo eller aquamanias har greid å tilfredstille meg).

slik ser det ut akkurat nå. 3-4 planter til skal i karet, og en større rot hvis jeg finner det, og et par huler.

en ting til mens dere leser. med det filteret jeg har i karet (fluval u2), er det greit slik jeg har plassert det nå eller er det helt feil?
tydeligvis ingen som har peil...
Ser greit ut
eg vil si det ser greit ut til nå, men som du sier kansje noen mere plasser og snike seg vekk. kansje en skifer hule eller til og med en hul kokosnøtt. og om du liker en del planter så er det en med noen store blader, relativ billig men husker ikke navnet på den. men den er nesten lik de du har på bilde med vann i karet.
Hvor stort er karet? En innvendig Fluval u2 virker i minste laget for et mallekar, etter min mening. L-maller griser mye og krever god filtrering.

Det holder lenge å innrede karet med sandbunn, skiferhuler, flate steiner og røtter. Det gir mange gjemmesteder, og fiskene vil da føle seg mer trygge.

jeg har svært liten eller rettere sagt null peil på sirkulasjon i karet.
hva kan jeg isåfall hatt i tillegg til fluval filteret mitt (og plassering av det)?

karet er bare på 100 liter (isj).

nå vil det selvfølgelig vært gøy å fått til oppdrett av de, men blir litt vanskelig når det er 2 arter og 4 fisk bare (tamboensis og blå antennemalle).
Jeg ville hatt et utvendig filter i tillegg til det innvendige du har. Et utvendig filter gir større filtervolum og behøver ikke renses så ofte som et innvendig. Det fins flere gode billige filtre på markedet. Jeg bruker selv både Tetratec EX 700 og AmTop 3336. (gå inn på 06. Filter)
du bruker vel ikke to utvendige filtere til samme kar? er ikke det litt overkill? har du dem i hver "ende" av akvarie da ell?

hvis jeg skulle finne på å skaffe meg et utvendig filter, trenger jeg vel ikke 2? siden jeg har det innvendige allerede? :S
Du trenger ikke to utvendige, men selv gjør jeg av og til det, ja. Jeg mener at i ditt kar blir Fluval u2 alt for lite, og du bør ha et utvendig filter i tillegg
ok, takk for tips, setter pris på det

Janne
Jeg bruker selv både [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]. (gå inn på 06. Filter)
vurderer selv den mindre versjonen av tetratec, ex 400, den er noe billigere, og 600 L/T isteden for 700L/T som ex 700 har. det er jo bare et 100 liter, så det burde vel holde... eller?
EX 400 er nok for lite for et 100 liters kar med maller. Står det oppgitt "opptil 120l" betyr det at du kan trygt bruke det til et 60 liters kar. Til ditt 100 liters kar bør du ha et filteret som er beregnet for 200l og oppover.

Ønsker du malleoppdrett kan du aldri få for kraftig filtrering. Mye bedre å gå for en størrelse for mye enn for lite.
ser den, men går litt på budsjett også. jeg tok mellom tingen, ex600, den er fra 100 hvis jeg ikke så feil. takk for tips, bilde kommer senere etter at alt er på plass takk for alle svar
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap