Planter til min 17l

Trenger tips til planter i min 17l aqabox.
tenker at jeg må ha noen små planter som lager ett "teppe" i front men vet ikke hvilke planter som kan brukes.
det blir ikke brukt CO2.
pumpa skal etter hvert byttes ut med et hang on filter (tips til filter).
har noen få planter men de kan flyttes på.
Karet skal brukes til reker.
hva med sagittaria subulata? det blir et "slags" teppe, den enkleste typen teppe ihvertfall. Eventuelt slike nettingplater-greier med mose? tror de selger slikt på ebay men jeg vet ikke om de synker eller ikke så da må de veies ned
Det kan bli litt vanskelig å få til teppe uten co2. Jeg vet ikke hvordan de er uten co2, men planter som du kan bruke til å lage et teppe er eleocharis parvula, echinodorus tenellus, og Hemianthus callitrichoides "Cuba".
sagittaria subulata trenger ikke co2 (men blir sikkert enda bedre med) men den er mer "gress" enn teppe kanskje. Bedre enn ingenting om du absolutt vil ha en grønn bunn
Eleocharis er et godt valg, de reagerer med å bli kortvokste hvis forholdene ikke er optimale, og at de ikke blir 10 cm høye er jo ikke akkurat noen straff i en 17-liter. Fikk noen få fjoner som hadde vokst i tussmørke i en elv i Uruguay, de sprer seg som ild i tørt gress. Tåler godt å klippes også, ble brukt som gressplen i hagene langs elven.

En annen ting er substratet ditt, ikke sikkert det er helt enkelt å plante disse småtingene i så grovt underlag...
Hei.

Takk for tipsene.
har hvert beplantet 1-2 uker nå med nye planter og det har flyttet inn reker.
Til min store overaskelse fant jeg pludselig 54 ansistrus yngel i "stor" karet mitt og også flyttet inn her for en kort periode
Slenger med noen bilder...
til sist også ett bilde av 112L
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap