180 liter oppsett

Hallo

Holder nå på å skal forandre mitt akvarium på 180 liter til noe som passer fiskene litt bedre.

Ansictrus og svergdrager er hovedfiskene for øyeblikket.
Har hovedsakelig sand i bunnen.

Ønsker gjerne tips til forslag på hvordan jeg kan forandre det!

Har litt lite fantasi og ideer så alt mottas med største glede
Check [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=180&size_to=180&aquariumtype_id=]this[/URL] out... Alltid lurt å se på hva andre her gjør. Synes alltid det er flott med en svær rot i karet. Det er noe også ancistruser setter stor pris på!

Lykke til videre!

Simen
Inaktiv bruker
Her har du mitt 180 liter. Er ganske så nybegynner selv, men er så langt fornøyd med hvordan fiskene trives

Nye muligheter
Det er alltid gøy å gjøre om på karr.

For min del er jeg glad i å feste røtter på glasset. Det gjøres veldig enkelt med sugekopp og skrue (finn skrue tilpasset akvarie). Om du ønsker litt ekstra dekor kan du skaffe til veie anubias eller en mose som fester seg på røtter og gjøre den grønn og glad. Tass litt rundt i akvarieforretninger og se om det dukker opp en rot du mener kan passe i form og størrelse.

Du kan også kjøpe litt skifer og akvariumssilikon og lage deg noen festlige/praktiske huler/figurer etc. Mallene dine vil bli veldig glade for huler (særlig om du har begge kjønn). Disse kan også kjøpes ferdig laget for en billig penge (søk på "skiferhuler" på akvaforum)
vil anbefale at du får deg litt mer planter og ein eller 2 røtter ellers ein fin start.
Mr j: karet ditt var knall fint
Her er mitt 180 liters kar, her går det bare levendefødere, nyligt sotte inn noen dotter javamose også så blir jo bra når det begynner og bre seg litt og så vil mesteparten av yngel klare seg


[External Image]
Mange forslag :d
Tusen takk for mange forslag ^^

Jeg har begynt å tenkte på å anskaffe meg en del skiferhuler til mallene, så hver hanne har en hver og kanskje et par ekstra i tilfelle.

Tanken var å sette disse med litt mellomrom, med en fin blanding av planter i bakgrunn og mellom for å skule bakveggen litt Så får jeg se om jeg kanskje får blandet inn en rot på den ene eller den andre siden ^^

Noen tips til hvordan jeg kan få røttene festet på glasset?

Gleder meg til å ha litt fri og nok itd til å prøve å sette opp akvariumet litt på ny ^^
Alltid godt med en forandring kjenner jeg

Har bestilt mine huler her http://tals.no/skiferhule.php
Hei :)
Siiri
Noen tips til hvordan jeg kan få røttene festet på glasset? :)


ble nevnt lenger opp at det går an å feste en sugekopp (eller fler) til rota med en skrue tilpasset akvarium, som forøvrig er en veldig god ide
Hvor kan man finne slike skuer? om noen vet noen spesielle butikker som selger det?
Clas ohlsson har
.

Med et lite forbehold om at jeg husker rett må de være syre- og rustfrie.
"Syrefaste" mener jeg at de kaller dem på Claser'n
Algeproblem
Supert da skal jeg ta meg en tur å kikke etter dette allerede i dag ^^

Men jeg ser at på bakveggen så sliter jeg masse med alger, tykke dotter som virker umulig å få bort.
Noen som har gode tips til hvordan jeg kan få bort dette problemet? Det setter seg på alt jeg har av planter og pynt.
Har prøvd med diverse algemidler, men føler ikke egentlig at dette hjelper noe særlig :/
snegler tar algene, ellers kan du fore mindre, og ha mindre lystid.
Takk for svaret

Har helst ikke lyst på snegler da dette har vært et kjempe problem å fått bort tidligere, men mindre lystid og mindre mat skal jeg prøve

Hjelper det med andre algemidler (noen spesifikke), reker eller lignende?
reker vil nok bli spist av fiskene har aldri brukt noe algemidler, så det kan ikke jeg svare på. men det står en artikkel her inne om det her øverst. om alger står det på den.
Amanoreker
er topp mot trådalger og generelt bra mot alger flest. Men reker kan være mat for fisker som har stor nok munn og liker variasjon i kosten utover grøntfor. Det er også verdt å merke at de er rimelig griske i matfatet og kan nafse mat ment for f.eks maller. I mitt panduro-karr tar de pillemat i klørne og løper av gårde før noen får sukk for seg.
Haha genialt, så langt har jeg en litt større reke oppi karet, den ser ut til å kose seg og nærmer seg heller ikke mallefôret selv om det i mitt tilfelle er nok til alle. Jeg har sett at mindre reker har forsvunnet så jeg holder de gjenværende små i andre akvarium til de blir store nok. Har kun sverddragere, molly, en sølvhai (har faktisk veldig liten munn) + en scalare hunne så jeg tror ikke det er noe problem siden den store reken lever enda så derfor håper jeg å kunne få flere store reker oppi der etter hvert
Heisann! Jeg har drevet litt med "aquascaping" som det så fint heter, men har ikke oppdatert profilen min støtt, så der er det ingen bilder. Det som kan være greit å tenke på når man skal finne en god plantekombinasjon, er å tenke på hvor mye lys hver plante krever. Hos noen går denne drivhuseffekten veldig sakte og dermed vil disse vokse relativt mye tregere om de får for lite lys. Om alle plantene har sånn ca. Samme lys-krav derimot, vil alle vokse i samme tempo. Det er ikke noe i veien for å kombinere hurtigvoksende og saktevoksende, så lenge disse plantene klarer å ta til seg næring i samme tempo.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap