Har prøvd meg på aquascaping i et 300l selskapskar

Jeg har i dag prøvd meg ut på det som vist nokk kalles Aquascaping. jeg er ganske Ny med akvarium generelt. men hadde lyst og prøve meg på litt aquascaping, jeg håper på tilbakemelding både posetivt og negativt angående innredning iden osv.

Aquascapen som jeg prøve og lage skal være som om det var land på begge sidene og en elv i midten som renner gjennom.

jeg started med og tømme hele karet(som er et Juwel 300L) for Sand,planter,stein,fisk osv. før jeg startet denne prossesen som vises på bilde 1.

Etter og ha tømmet ut alt sanden og vannet i akvariumet så begynte jeg med og legge et lag på 1-2 Cm med Tropica sin Plant growth Substrate som skal gjøre at jeg får bedre vekst av planter, vises på bilde 2.

Til slutt la jeg 3-4 CM med sand på toppen som skulle være en beskyttelse for substrate. etter det så startet jeg med og sette stein, rot og planter som jeg vile ha det. plantene er veldig små enda så det ser veldig ensomt, så håper på et nytt bilde om noen uker og se om det er forbedring. i neste omgang blir det og kjøpe et Co2.

bilde 3 viser ferdig produkt. men litt uklart

Må bare beklage vis det en del skrivefeil men noen har dysleksi

Absolutt ett fint akvarie og ett artig konsept.
Nå vet jeg ikke hvilke fisker du har tenkt deg i karet, men slik jeg ser det så kan se virke som det er litt lite gjemmesteder til fisk, men som sagt vet ikke jeg hva du har tenkt å ha
takk for tilbakemeldingen jeg skal bare ha stim fisk oppi :

Neon tetra,noen panda corydoras,2 sverddrager lyrhale, svart, fantomtetra,skjørtetra, indisk glassmaller,Kileflekkrasbora. noen goe stimer av dem jeg nevnte nå i førsteomgang
jeg og har prøvd meg på noe sånt en gang, med sand framme og grus bak. Men coryene og mallene var flinke å blande alt sammen, det var ikke so kjekt... Jeg lure fortsatt på hva en kan gjøre for å unngå det...
Det er nok ikke så lett og unngå det hvis man har maller o.l. som liker og rote i sanden, evt ligg ned en mangrove rot eller steiner som skiller bedre mellom sand og grus.

Mange stimfisker vil trives bedre hvis du har en del høye planter som sverdplanter eller vallisneria, da de har ett sted hvor de raskt kan trekke seg tilbake. Da føler de seg mer trygg.
Mine innspill
Hei!

Kommer med mine innspill
Takk for at du spurte om meningen.
Jeg synes også at konseptet er bra. Tanker med en gang på antall planter. Nå ser det skikkelig tomt ut. Og du har ikke så mange fort voksende planter, så jeg ikke skulle forvente fullt beplantet kar om noen uker, hvis du ikke kjøper flere planter.

Rot: Den skulle jeg dekke med mose, javamose for eksempel. Men dette er min personlig mening, fordi jeg hater nakne røtter. Så skulle jeg gjerne bruke javabregne og bolbilis. Javabregner ved bunnen og bolbitis litt oppe.
Så trenger du noen stengelplanter eller lang gress bakerst, for å ha noe bakgrunn. Og så kunne være fint å ha flere Cryptocoryne eller Anubias på kantene av "elven" din.

Du kan gjerne slå opp blant de 200 semifinalistene som kom til IAPLC dette året for å få litt inspirasjon. Det var flere designer der med veier og elver. Så kan du generelt se hvordan man kan lage nivåer i akvariet. Du finner flere lenker her på forumet i tråden for IAPLC eller om Takashi Amano. Hans verk kan også være inspirerende, selvsagt Learn from the best

Angående fisk: hvis du vil satse på akvariedesign, må du gi opp en del av fisk som er skadelig for planter eller layouten din... Dette er uunngåelig.
Syns du har vært flink jeg Andreas
takk for mer tilbakemeldinger. ada liker litt sånn forbedring ting jeg må gjør jeg har bestillt ferskvannstang som jeg skal ha på roten. jeg skal ha planter langs "elva" men jeg venter på noen support vegger som skal støtte opp alt så jeg ungår at plantene voker ditt. jeg skal handle noen plater til så skal kjøpe någe anubias om ha i bakrunnen. angående fisken så prøver jeg med di jeg har nå og så får vi se ettervært om hvordan det går liker og holde på med akvarium jeg så gjør ikke noe for meg om jeg må rette litt opp av og til
Hvorfor vil du sette anubias i bakgrunnen? De liker ikke mye lys, de må settes under røtter i skyggen, i "verste" fall i skyggen av stengelplanter. Vil du ha planter med større blader i bakgrunnen, bør du vurdere noe som Siamensis for eksempel
hvordan går det videre? Fikk du nye planter?
Hei andreas. Hvordan går det med akvariumet ditt? Har det gått bra med de fiskene som du har? legg ut et par bilder så får vi se hvordan det har blitt.
Jeg har 240 lier som jeg har kjøpt, karet står og er innkjørt nå, men har lyst å gjøre rundt samme stilen som du har, bare med mer røtter.
Jeg setter også stor pris på bilder Syns dette ser riktig spennende ut, og jeg gleder meg til fortsettelsen.
Inaktiv bruker
Heheheh, han har endret på det, ser litt bedre ut nå, men totalt annerledes! Han klarte ikke å holde elven "ren" på grunn av fisk og strøm som blandet grusen og sanden!
hvordan vet du det? Jeg har tenkt å lage elv men sette litt større steiner på hver side, da holder det vel bedre... det er allikevel spennende å se bilder
Inaktiv bruker
Han er en gammel nabo av meg!

Er ikke så veldig ulikt disse to : http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=7494 og http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=9814
bare med litt mer tropisk look!
hei alle sammen jeg hadde litt feil fisk i karet så jeg har laget ny innredning som jeg synes selv ble mye bedre. jeg venter på plantene mine skal komme til den nye innredningen . den nye innredningen ser ut som en fjellvegg.

steinen som jeg bruker er plukket rett utenfor solastranda og er 100% naturlig.


bilde 1: hele karet (enda litt hvit etter jeg byttet ut alt vann.
bilde 2, venstre side. bak steinen ligger det en Eheim pumpe med hjemmelaget pumpe i glass som har en stor svart filtermatte som tar alt driten .
bilde 3: høyresiden som jeg har bygget stein for stein.
4 og 5 bilde. midt av karet. steinen som ligger i framkant har havet slitt så mye ner så det er 3 huler i den som mallene elsker. den steien som står midt i karet i bakrunnen er 2 huler som er lakt stein oppå værandre og laget 2 huler i den

håper dere liker dette selv om den gammle og var bra denne nye er det enda substrat under, planten som er i karet nå er der bare for at det ikke skal se så grått ut:O. jeg skal ha Hair gress på bunnen men må ha ein del andre planter og men har ikke funnet ut hvilke type jeg skal ha:O håpet på at noen av dere kunne gi meg et tips.

jeg vil veldig gjerne ha tilbakemelding hva dere synes om innredningen min både ris og ros

takk for nå. skal være mye bedre og oppdatere i fremtiden.

for dere som skal lage "elv" i akvariumet sitt vil jeg anbefale og kjøpe http://www.thegreenmachineonline.com/shop/aquatics/substrate-system-substrate-additives/substrate/tgm-substrate-supports fungere supert
føler fortsatt karet mitt er så mørkt og gromsitt. forstår det ikke vil ha krystalklart kar men får det aldri til uansett kor mye jeg bytter vann.. noen som vett hvorfor?
Henta du stein fra salt vann eller fra ferskvann? hvordan er GH verdien? jeg fikk hvite stein fra mjøsa, men plages av for høy GH... Vannet blir sikkert klarere etterhvert, kjøp katappablader... Har du bra filter?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap