- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Trenger inspirasjon til nytt oppsett :-)
Trenger inspirasjon til nytt oppsett :-)
Jeg lurer på å endre oppsett i 160 literen, men fløler jeg trenger litt inspirasjon.
Er det noen her inne som vil dele bilder med meg, av kar som gjerne inneholder store røtter og en del planter?
har tre store røtter, og har før hatt de mot midten av karet, nå i hver ende. Men jeg føler det mangler balanse nå.
funderer på å flytte røttene mot midten, og så en stor svedplante i hver ende .. Men tror jeg også bør kjøpe flere planter.
Inspirasjon mottas med takk
Er det noen her inne som vil dele bilder med meg, av kar som gjerne inneholder store røtter og en del planter?
har tre store røtter, og har før hatt de mot midten av karet, nå i hver ende. Men jeg føler det mangler balanse nå.
funderer på å flytte røttene mot midten, og så en stor svedplante i hver ende .. Men tror jeg også bør kjøpe flere planter.
Inspirasjon mottas med takk
Postet 01.10.12 kl 14:03
Hvilket fisk skal du ha oppi der? Jeg sitter selv og planlegger til en 160liter jeg kanskje får kjøpt uti oktober!
Har tenkt å ha mase vrihassel som stikker ned, farget vann, og egentlig mest bare flyteplanter (Hydrocotyle leucocephala, egeria densa, og pistia om jeg får tak i) - og kanskje en liten, gammel rot med noe anubias på Har sett noen flotte akvarier på youtube, som jeg ville ta inspirasjon fra!
Litt som denne, men med tynne snirkelkvister istede for røtter
om du søker på for eks south american biotope eller african biotope så er det så utrolig mange flotte videoer, hvor man får se hvordan fiskene svømmer i miljøet
Har tenkt å ha mase vrihassel som stikker ned, farget vann, og egentlig mest bare flyteplanter (Hydrocotyle leucocephala, egeria densa, og pistia om jeg får tak i) - og kanskje en liten, gammel rot med noe anubias på Har sett noen flotte akvarier på youtube, som jeg ville ta inspirasjon fra!
Litt som denne, men med tynne snirkelkvister istede for røtter
om du søker på for eks south american biotope eller african biotope så er det så utrolig mange flotte videoer, hvor man får se hvordan fiskene svømmer i miljøet
Postet 01.10.12 kl 14:25
De som er der nå er
Gull gurami
Platyer
Sverddragere
Corydoras
Kuhliier
Ansistruser
Og så en gjenlevende dolkestikk tetra og kardinal tetra. Disse får jeg ikke fanget og flyttet, så de er der så lenge de lever.
Vet faktisk ikke hvor de er fra disse fiskene mine, og hvilken biotop. Er nok sikkert fra ulike steder.
Gull gurami
Platyer
Sverddragere
Corydoras
Kuhliier
Ansistruser
Og så en gjenlevende dolkestikk tetra og kardinal tetra. Disse får jeg ikke fanget og flyttet, så de er der så lenge de lever.
Vet faktisk ikke hvor de er fra disse fiskene mine, og hvilken biotop. Er nok sikkert fra ulike steder.
Postet 01.10.12 kl 14:42
om jeg ikke er helt på jordet så er det noe slikt
asia: gullgurami, kuhlii-ål
amerika: platy/sverddrage
sør-amerika: corydoras, ancistrus, kardinaltetra, dolkestikktetra
selv er jeg ikke så kjempestreng på dette med biotop og hvilke fisk som bor hvor. om man vil ha et skikkelig "proft" biotop så blir det noe annet, men for min del er ikke det så kjempenøye, så lenge de trives sammen, føler seg trygge og har noenlunde likt det de er vant med utseende-messig og vannverdimessig.
om du googler south american biotope aquarium og african biotope aquarium så er det vel ikke så kjempestore forskjeller utseendemessig.
Hvilke av disse fiskene planlegger du å ha? Alle? Eller er det noen du skal bytte ut ellernoe?
asia: gullgurami, kuhlii-ål
amerika: platy/sverddrage
sør-amerika: corydoras, ancistrus, kardinaltetra, dolkestikktetra
selv er jeg ikke så kjempestreng på dette med biotop og hvilke fisk som bor hvor. om man vil ha et skikkelig "proft" biotop så blir det noe annet, men for min del er ikke det så kjempenøye, så lenge de trives sammen, føler seg trygge og har noenlunde likt det de er vant med utseende-messig og vannverdimessig.
om du googler south american biotope aquarium og african biotope aquarium så er det vel ikke så kjempestore forskjeller utseendemessig.
Hvilke av disse fiskene planlegger du å ha? Alle? Eller er det noen du skal bytte ut ellernoe?
Postet 01.10.12 kl 15:28
Det er nok disse som kommer til å være der. Jeg har satt dem sammen etter vannverdier. Coryene er litt i grenselandet, men ha ha gh opp til 10 om jeg ikke husker helt feil, og jeg har lagt meg på 10, som er fint også for de andre. Sneglene kan ha fra 10, men gjerne hardere. Blir et voldsomt styr å fange alle coryene, hvis jeg skulle hatt de over i det andre karet med bløtt vann. Det virker som om de fungerer fint sammen med de som de går med nå.
Legger vekt på at karet skal være fint og behagelig å se på. Og at fiskene har god svømmeplass, samt trygghet og steder å gjemme seg. mellom planter og under røtter. Ser de da er tryggere. Huler til ansistrusene er også en selvfølge, men prøver å gjemme de litt .
Skal søke på det du skrev opp
Hvis det kommer flere fisker i karet blir det isåfall noen sverddrager hunner, og kanskje guppy, rolige fisker.
Legger vekt på at karet skal være fint og behagelig å se på. Og at fiskene har god svømmeplass, samt trygghet og steder å gjemme seg. mellom planter og under røtter. Ser de da er tryggere. Huler til ansistrusene er også en selvfølge, men prøver å gjemme de litt .
Skal søke på det du skrev opp
Hvis det kommer flere fisker i karet blir det isåfall noen sverddrager hunner, og kanskje guppy, rolige fisker.
Postet 01.10.12 kl 15:45
Postet 01.10.12 kl 15:49
Endret: 01.10.12 kl 15:50
Postet 01.10.12 kl 15:52
Endret: 01.10.12 kl 15:56
Postet 01.10.12 kl 15:57
Endret: 01.10.12 kl 15:58
Som dere ser så er de to sverdplantene til venstre blitt skikkelig store. De trives virkelig. Mener de har hver sin kule med gjødning også. Det er i tillegg en brungrønn sverdplante med ruglete og smalere blader midt på karet. Den mindre sverdplanten til høyre var før i venstre forkant, og trives bedre nå med mer plass.
Bacopa er helt borte etter luking.
Vurderer altså å samle røttene i midten igjen, og ha en grønn stor i hver ende, og så se hva som blir pent med javabregnen på lavasteinen, samt huler og steiner osv.
Bacopa er helt borte etter luking.
Vurderer altså å samle røttene i midten igjen, og ha en grønn stor i hver ende, og så se hva som blir pent med javabregnen på lavasteinen, samt huler og steiner osv.
Postet 01.10.12 kl 16:02
Det aller første bildet der syns jeg er kjempefint!! Så kanskje å flytte roten til midten ikke er så dumt, som du nevner. Samme med det bildet fra 22 mai, fyttirakkern så plantene dine trives, jeg blir helt målløs. Det var slik at du ikke hadde co2? bare lys og gjødning? Blir så misunnelig, haha! Det fra 22mai syns jeg ihvertfall også er fint, jeg liker overgrodde kar!
Postet 01.10.12 kl 17:02
Ikke noe co2 tilskudd her, blir for teknisk hehe.
Nitrat ligger på 12,5, så de får vel næring derfra vil jeg tro.
Angrer på at jeg kastet så mange flyteplanter, for det virker som om de ikke vil ta seg opp igjen. Har flyttet mye fra dette karet til 128 literen. Ser jeg må kjøpe inn noe nytt til begge karene. Må endre oppsett i 128 literen også nemlig hehe, der har mye planter blitt spist på, og det vokser ikke så bra der som i 160 literen.
Nitrat ligger på 12,5, så de får vel næring derfra vil jeg tro.
Angrer på at jeg kastet så mange flyteplanter, for det virker som om de ikke vil ta seg opp igjen. Har flyttet mye fra dette karet til 128 literen. Ser jeg må kjøpe inn noe nytt til begge karene. Må endre oppsett i 128 literen også nemlig hehe, der har mye planter blitt spist på, og det vokser ikke så bra der som i 160 literen.
Postet 01.10.12 kl 18:22
Postet 25.10.12 kl 00:10
Endret: 25.10.12 kl 00:10