Spørsmål ang tre-typer i aquascaping kar

Hei folkens.

Jeg har planer om å lage meg en undervannsskog i 325L min. Jeg har sett flere bilder på nettet (som f.eks dette) og lurer da på om noen har erfaringer med å ha noen av disse tre-typene i vann lenge?
-Gran
-Furu
-Osp
-Selje
-Bjørk

Jeg har mistanker om at gran og furu muligens kommer til å "lekke" sevje ut i vannet, og om bjørk kanskje råtner fort..

Jeg vet jeg kunne brukt Eik men dette er litt vanskelig for meg å få tak i, spesielt rette stokker på 50-60cm..

Idèer eller forslag til planter taes også imot med et smil.
du skal vist behandle treverket på en spesiell måte før du kan bruke det i akvariet, prøv å google det
Det jeg har lyktes best med er einerøtter. Disse er ganske så faste, og holder veldig lenge.
slapp fisken
du skal vist behandle treverket på en spesiell måte før du kan bruke det i akvariet, prøv å google det


Jeg prøvde å google det man fant svært lite om det, ser nesten ut som ingen har prøvd å ha noen av disse tre typene i akvarium.. Det virker jo litt rart.


Pål Laumann
Det jeg har lyktes best med er einerøtter. Disse er ganske så faste, og holder veldig lenge.


Einerøtter tror jeg blir litt for bøyd og krokete for å kunne se ut som trær.. Jeg tenkte å lage et landskap lignende en skog med mose (HC cuba) på bunnen og hornblad bak, med "trær" man bare ser den nederste delen av. Ble litt dårlig forklart men håper du skjønner hva jeg mener.. Linken jeg la ut i 1. post beskriver det litt bedre.
Det ser i hvert fall flott ut. Nydelig og kreativ aquascaping.

Jeg synes også at det hadde vært fint med litt mer informasjon på nettet om hvordan de forskjellige ting fra naturen påvirker vannet - de forskjellige tresorter, stein, mineraler og andre ting.

Det blir sikkert fint når du får det til slik som du vil ha det.
skal se ikveld om jeg finner den posten som fårklarte hvordan du skulle behandle treverk før det settes i akvariet. mener du skulle finne greinene etter bladene var kommet på trærne å de skulle tørke en tid + noe koking. er mange år siden jeg leste det så kan være jeg er helt på bærtur.

skal sjøl prøve med litt med egenplukket tre
slapp fisken
skal se ikveld om jeg finner den posten som fårklarte hvordan du skulle behandle treverk før det settes i akvariet. mener du skulle finne greinene etter bladene var kommet på trærne å de skulle tørke en tid + noe koking. er mange år siden jeg leste det så kan være jeg er helt på bærtur. skal sjøl prøve med litt med egenplukket tre


Takker og bukker for hjelpen Jeg har etter litt søking rundt omkring kommet til at jeg enten går for eik eller osp. Begge disse tre-typene skal vist råtne saktere en andre typer.. Jeg kunne tenkt meg å beholde barken på så hvis du finner noe om hvordan behandle stokker med bark så del gjerne.
Rolf H
[URLBLOCK1]


Takker Bra artikkel, men dessverre sier den at all bark må av. Noe jeg ikke vil.. Dessuten snakker den om Pil og Poplar, to tre typer jeg kommer til å ha store problemer med å finne i naturen på østlandet.. Ihvertfall som jeg vet om.
Jeg vet .
Det er bare det at det ser ut som dette ikke er så lett.
kan ikke se for meg hvordan du skal kunne beholde barken på.
Jeg såg også en Tut. om hvordan lage slike som står i det karet du har linket til.
men selvsagt ble den ikke Bokmerket.

Rolf H
Jeg vet . Det er bare det at det ser ut som dette ikke er så lett. kan ikke se for meg hvordan du skal kunne beholde barken på. Jeg såg også en Tut. om hvordan lage slike som står i det karet du har linket til. men selvsagt ble den ikke Bokmerket.


Ah! Typisk. Hehe! Jeg ser også at dette kan bli litt av en utfordring.. Hva med å lakke stokkene med en eller annen form for ugiftig lakk?

Karret skal ikke inneholde mye av fisk, kanskje noen utvalgte reker, Otto'r og kardinaltetra etterhver, men det skal hovedsaklig bli et plante akvarium så hensyn til fisk er ikke en stor prioritet. Det vil bli det etterhvert selvfølgelig, hvis det blir nødvendig med "rengjørere"..
Fikk en liten ide om hvordan jeg kan ta av barken og fortsatt la det se ut som "vanlige" trær men da trenger jeg noen råd fra folk som kan litt om mose i akvarium.

Hvis jeg skreller av barken på eikestokker og knytter/surrer de inn i en form for kortvokst mose (ikke javamose men en eller annen type som ligner "vanlig" skogs mose)? Da vil jo stokkene se ut som nokså gamle trær..
Problemene her blir da å finne riktig mose type og selve festingene av den.
Det eneste jeg kan se for meg, for å få barklignende utsende. hva med å legge finstrukturert ark med kork fra hobbysjappa. ???
Kombiner dette med litt mose.


ups.
Rolf H
Det eneste jeg kan se for meg, for å få barklignende utsende. hva med å legge finstrukturert ark med kork fra hobbysjappa. ??? Kombiner dette med litt mose


Det var en god ide. Det burde jo la seg gjøre innenfor en budsjett..
Jeg så for meg noe alà dette bare oppreist selvfølgelig. Hva tror dere? Finnes det en lignende mose til akvarium?
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna og Pål
Reklame for plussmedlemskap