Hvordan ville dette sett ut? (akvarie "foss")

Hei!

Etter litt om og men har jeg funnet ut at jeg vil bygge et fjell av styrofom og ha en liten foss rennende ned i vannet.

Har tatt i bruk det lille vi lærte på skolen med sktechup for å gi et bilde av det jeg ønsker å få til.

Spørsmålet er om det overhode lar seg gjøres? Noen ideer om evn.t hvordan jeg kan gjøre det og/eller noen tips til hva som kan gjøre det bedre?

Tenkte kanskje "dytte" hele fjellet lengre ut og skape en mer "hule" liknende effekt under "fossen" (tenkte blant annet å gjøre den bredere enn vist).

Tegningene beregnes som svært "grove" forhold til resultatet.

Tusen takk på all hjelp på forrhånd!
Det første jeg tenker er større "fossefall". Kanskje ha fler enn ett fall? Som om de snirkler seg over kanten i diker?

Positiv praktisk effekt: fullt mettet vann (oksygen)
Negativ praktisk effekt : mye sildring av vann (avhengig av hvor karret skal stå)

Jeg tror jeg også ville klint til med "bakveggen". Vil bli mer naturlig etter mitt syn.
Tror jeg ville laget en "ramme" først av styropor. Finne ut hvor det er praktisk å gjemme teknisk utstyr osv. Så kan du silikonere fast deler du lager i styropor på "ramma".

Søk på YouTube. Er mange videoer om hvordan DIY. Akvadekor har en fin en!

Hold oss oppdatert på hvordan du velger å gjøre dette. Har lyst til å prøve meg på noen selv
Med vannet fallende rett ned, blir det en del sildring. Med ei flatere helling, vil du få sirkulasjon og mindre støy i samme slengen
:S Har alltid likt den lyden xD

Men det med sirkulasjonen var noe å bryne seg på - Fortsatt en stund til jeg overhode kan begynne - holder på å flytte, men må ha noe å bryne meg på om dagen :P
Are
Det første jeg tenker er større "fossefall". Kanskje ha fler enn ett fall? Som om de snirkler seg over kanten i diker? Positiv praktisk effekt: fullt mettet vann (oksygen) Negativ praktisk effekt : mye sildring av vann (avhengig av hvor karret skal stå) Jeg tror jeg også ville klint til med "bakveggen". Vil bli mer naturlig etter mitt syn. Tror jeg ville laget en "ramme" først av styropor. Finne ut hvor det er praktisk å gjemme teknisk utstyr osv. Så kan du silikonere fast deler du lager i styropor på "ramma". Søk på YouTube. Er mange videoer om hvordan DIY. Akvadekor har en fin en! Hold oss oppdatert på hvordan du velger å gjøre dette. Har lyst til å prøve meg på noen selv :)


Har alltid funnet noe magisk med sildrelyden - og det med oksygen, blir nesten ikke vits å ha luftpumpe da?

"Kanskje ha fler enn ett fall? Som om de snirkler seg over kanten i diker? " - DENNE ideen likte jeg svært godt! - Noe jeg overhode ikke tenkte på.

Når jeg vel starter kommer jeg til å oppdatere løpende - del fordi det er gøy å se reaksjonen til folk, men også fordi det kan være nyttig å ha noen å spørr om rent tekniske ting.
Dette så veldig spennede ut. Gleder meg til å følge med på fossen. Tenker litt på at vannet ikke skal bli dradt inn under utstikket. (tenker litt på hvis du heller vann på en ball, renner vannet rundt ballen og ned) Men det har du vel løsning på Hvis noen skjønte hva jeg mente??hehe...

Mvh. Are
Hei igjen!

Angående å unngå at vannet renner under "utsikten" (ja, jeg forsto hva du mente ), så tenkte jeg lage et "hakk" i renna til vannet som stopper dette fra å skje (Mer eller mindre bryter strømmen som vil få vannet til å renne inn under "utsikten") - Høres greit ut i teorien, men vi får se hvor lett det blir i praksis xD

Har du muligheten må du ta noen bilder å legge inn underveis, for dette kan bli veldig fint

Mvh Are.
Jeg tenkte det Men må først begynne :P

Skissen var mer laget fordi jeg tenkte at jeg vil gjøre et godt "for-arbeid" - og til å ha noe å holde på med til jeg flytter (flytter i slutten av denne mnd), starter prosjektet mer rundt den tid :S
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap