Røtter

Hei.
Er det vanlig at røtter må legges i vann å trekke før de skal i karret? Og hvor lenge er "normalt" at de må ligge...til de synker??
Hilsen Cristop
Plussmedlem
Ja, det er vanlig.
Alt fra 2 dager til flere uker, kommer helt an på hvor tørre de er
Får ikke håpe det tar mange uker....he he Takk for svar.
cristop
Hei. Er det vanlig at røtter må legges i vann å trekke før de skal i karret? Og hvor lenge er "normalt" at de må ligge...til de synker??

Vanlig og vanlig... Det kommer helt an på hva slags treslag og hva slags røtter det er. De lyse typene med tynne, vinglende grener, de har aldri vært i kontakt med vann før og er helt ferske, men tørre. De kalles gjerne redmoor-røtter. Det krever litt tid å få dem vasstrukne nok til at de blir liggende under vann av seg selv, så man må gjerne ta i bruk stein i starten eller evt skru inn sugekopper.

De mørke, tyngre treslagene som gjerne kalles mangroverøtter, er i virkeligheten stort sett teak og mahogny, og de synker som oftest av seg selv. Men også her finnes unntak, og der tror jeg det er verre å få dem til å synke noensinne hvis de først flyter. Jeg har kun vært borti to tilfeller av mangroverøtter som ikke vil synke, og jeg har hatt mange røtter i min tid av mangrovetypen (du snakker med en samler, hehe) Det jeg gjorde med mangroverøttene som ikke ville synke, var å skru en sugekopp eller to under den. Så var det å koste bort et område med sand på bunnen av karet, så renkostet at det kommer frem bar glassbunn. Der skal sugekoppen settes fast. Så kostes resten av sanden på plass igjen.

Jeg satte en sånn mangroverot fast med sugekopper på bunnen av et nyoppsatt kar en gang. Da jeg bestemte meg for å selge karet og kjøpe større etter 4 mnd, så stakk jeg hånden nedi karet og løsnet sugekoppen mens det fremdeles var vann i karet. *PLOPP* sa det, så skvatt rota rett opp til overflaten på brøkdelen av et sekund, og der lå den og duppet og fløyt, etter hele fire mnd under vann!

De afrikanske røttene som har navn som "mopani" og lignende, har ofte to farger på samme rot, delt på midten; lys og helt mørk. Jeg bare hatt èn av de, en eneste gang. Den farget vannet så mørkt som kaffe, så etter to uker med daglige vannbytter uten at vannet ble bedre, så kasta jeg den ut. Jeg husker dessverre ikke om det var noen synkeproblemer med den typen rot, så jeg har magert erfaringsgrunnlag
Plussmedlem
mona o
De mørke, tyngre treslagene som gjerne kalles mangroverøtter, er i virkeligheten stort sett teak og mahogny, og de synker [I]som oftest[/I] av seg selv. Men også her finnes unntak, og der tror jeg det er verre å få dem til å synke noensinne hvis de først flyter.


Disse røttene tørker også ut om de ikke er i vann på en stund, og da må de bløtlegges og trekke vann på nytt før de synker. Ikke noe mer hokus-pokus enn det. Aldri vært borti en rot som ikke har sunket til slutt, og som deg har jeg vært borti mange. Med 15 kar selv, + dama som har like mange og mere røtter i garasjen enn de fleste dyrebutikker har på lager så blir det litt kan man si...
Strengt tatt så er det ikke nødvendig å bløtlegge røtter i det hele tatt, selv om det er vanlig å gjøre det.

Det som skjer er at de flyter og gjerne farger vannet en del til å begynne med. Hvis du ikke har noe imot det så kan du bare vaske rota i rent vann og ha den oppi akvariet med en gang.
Jeg har gjort det noen ganger og jeg syntes at de så fint ut når de fløt. Var ganske stille og ikke rev med seg hverken planter eller noe annet.

Det er sant at redmoor tar litt lenger tid å synke enn mangrove, avhengig av hvor tung den er.
Er nok en sånn redmoor rot jeg har, en ganske liten en siden akvariet ike er så veldig stort. Men den ligger nå i en bøtte, så får se hvor lenge den må ligge før den synker og hvor lenge jeg gidder å vente...
Med det samme jeg holder på her....Hvordan er det med steiner man finner ute?? Kan jeg bare vaske de litt og putte de oppi, eller må de koke i flere timer??

Takk for alle svarene
Redmoor kan bruke laaaaaang tid.. Hadde en som tok 6mnd før den sank til bunn:/

Stein du finner ute kan du fint bruke, men unngå stein som glinser (eks kråkesølv) og rød stein som inneholder mye jern. Jeg har bare vasket mine med kokende vann, men vet ikke om det er nødvendig egentlig..
cristop
Hvordan er det med steiner man finner ute?? Kan jeg bare vaske de litt og putte de oppi, eller må de koke i flere timer??

Stein er jo ikke absorberende og trekker ikke til seg noe. Det holder å gi dem en skyll under vannkrana med varmt vann, og kanskje børste litt med neglebørste om det er synlig skitt eller mose på de. Du trenger ikke koke steinene. Akvariemiljøet er ikke sterilt, det heller.
Får ikke håpe det tar 6mnd....
Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap