Grunnlag for aquascaping?

Jeg planer om å kjøpe meg et nytt kar, ferskvann. Jeg har lyst til å prøve noe nytt, å aqascape dette.

Hva er det første man legger i bunnen før bunnsupstratet? Div. sand. Hvilke produkter er best for å holde et mose "teppe"?

Alle type svar settes stor pris på!

Takk!
Ikke helt mitt bord dette men jeg veit hva jeg ville gjort. Jeg ville lagt varmekabler først. Så plantesubstrat og oppå der grov sand eller fin grus. Litt avhengig av fisk og oppsett så liker jeg mørkt substrat.
Takk for kjapt svar!

Så "plantesubstratet" er en slags form for gjødsel? Er det det eneste sammen med varmekablene som jeg trenger spesielt for planten? Og bare legge over "vanlig" akvarie sand?

Å en ting til.. Hvordan monterer jeg varmekabler på bunnen av akvariet, å i såfall.. Hvordan type?
Er det noen grunn til at du ønsker å bruke varmekabler ??


Det finnes flere typer substrat. Noen skal dekkes til ( Jordlignende neringsubstrat)
andre skal ikke dekkes til Sjekk ut siden min (profilen) under de to akvarier. der har jeg brukt forskjellig oppbygning av substrat på de to.



Jeg ville brukt det siden det er en del planter som ikke liker å ha kalde røtter. Om det er nødvendig eller ei skal ikke jeg si. Som sagt så er ikke plantekarr helt mitt bord. Jeg har sett en del videoer på YouTube hvor mange anbefaler dette. Hvor bra effekten er og om det virkelig trengs er vel avhengig av type planter osv.

Prisen på disse kablene er veldig hyggelig på akvarieudstyr.dk og skulle jeg satt opp ett plantekarr ville jeg brukt noen få hundrelapper på dette og testet det. De silikoneres fast til bunnen før plantesubstrat legges over.
Are
Jeg ville brukt det siden det er en del planter som ikke liker å ha kalde røtter.


Mulig du har riktig.
men ville se for meg at så lenge det er vann og fuktig i substratet så ville det holde seg varmt nok for varmen sprer seg jo i vannet.

Men for evt å simulere at solen varmer opp bunnen så er det jo perfekt.


Jeg hadde bare sett mørkt på det om kablene tok kvelden og jeg ikke ønsket å ha defekte kabler liggende i substratet.

Men det er jo godt fordelt varme da.
Ja der har du ett poeng. Er fordeler og ulemper med alt. Og om det er nødvendig vet jeg faktisk ikke. Men personlig kunne jeg godt tenkt meg å prøve det. Hvis man har planter som "trenger" det da. Hvis ikke så så ser jeg ikke nødvendigheten med det.
Om varmekabler ikke er høyst nødvendig, vil jeg droppe det.
Både for pris og at det blir vanskelig å fjerne dem om jeg bestemmer meg for å ikke ha de lengre, ettersom at de må festes med silikon.

Tenkte å ha et grunnlag eller "teppe" av Ricca aka Gaffelmose. Og litt forskjellige andre planter på røtter og slikt evt. stein.
Da er det nok ikke nødvendig. Legg heller litt mer i ett skikkelig plantesubstrat du
Gjør vel det

Har du drevet litt med dette før, isåfall - hvilket plantesubstrat anbefaler du av evt. merke?
Det danske plantefirmaet Tropica går for å være veldig bra kvalitet, og de har plantesubstrat i sortimentet sitt. 5 liter og 2½ liter. Dette skal legges på bunnen i akvariet og så skal det normale bunnsubstratet ditt (sand eller finkornet grus) oppå. Ikke bruk grov grus i et kar med plantesubstrat, da vil det lekke for mye næring opp gjennom bunnlaget og du får overdose i vannet.

Jeg bruker tyske Dennerle, det er det beste merket jeg har prøvd. De går for å være veldig bra, men dessverre vet jeg ikke om noen norske nettbutikker som har det, kun denne tyske. Jeg bruker tabletter og dytter godt ned i bunnlaget rundt der plantene sitter. Kan ikke se at Dennerle har næringssubstrat, kun diverse tabletter. Du kunne lagt tabletter jevnt utover bunnen med noen cm i mellom og lagt vanlig substrat over, det fungerer det også.
Så det er finnes både tabletter og sand?

Skal litt rundt på forskjellige dyrebutikker i Trondheim by på lørdag, så jeg får vell se hva jeg finner..
Om ikke, så er ikke det tyske språket noe problem! Og jeg kjøper gjerne noe skikkelig kvalitets produkt på nettbutikk om jeg ikke finner annet alternativ.
Det store spørsmålet er vel. Hvor mye trenger man? For å dekke feks bunnen i ett karr på 250 liter?
Tiril Haug
Så det er finnes både tabletter og sand?

Det finnes det ja, men den jeg linket til (Tropica sin) er ikke sand, men mere et slags pulver, tror jeg. Litt klinete egentlig, viktig å huske om man skal dra opp igjen en plante som først har blitt plantet... da følger det gjerne med en sky av sånt plantesubstrat også. Derfor liker jeg tabletter best. De gir ikke så mye søl om man blir nødt til å ta opp eller flytte en plante etter at den er plantet.
Uansett; har man gjødsel i bunnlaget, lærer man fort at man må lirke og lure litt forsiktig når en plante skal dras opp igjen av bunnlaget

Tiril Haug
Om ikke, så er ikke det tyske språket noe problem! :)

Jeg linket til den engelsk-språklige versjonen av nettbutikken til Aquaristikshop Heldigvis har de en engelsk utgave også, mye lettere å forstå selv for oss som hadde tysk på skolen... en gang i tiden *host*
25 liter er nok til omtrent 5 cm lag over det hele. 25 kg Dekker nok kanskje også bra alt etter smak.
Are
Det store spørsmålet er vel. Hvor mye trenger man? For å dekke feks bunnen i ett karr på 250 liter?

Mener du Tropica sitt plantesubstrat? Dessverre mangler den infoen på Webzoo sine sider, men jeg antar det står på pakningen hvor mye den er beregnet å rekke til. Det eneste som står på Webzoo sin side, er at laget med plantesubstrat skal være ca 1 cm tykt og så ha 3-4 cm med vanlig bunnlag oppå.
Det jeg gjorde med Tropica sin ferti growth var at jeg la den i 1 cm tykt lag som jeg dekket med ordentlig fuktig sand ikke dryppvåt for å si det slik.
komprimerte litt og lot det stå i 30 min. for så å fylle over med 10 - 15 cm vann. Da unngikk jeg denne skyen av substratet. plantet så før jeg fyllte helt opp ( dette var i edgen) har i ettertid lugget plantene litt. ( for å lufte substratet)


Tropica sin skal dekke 1 cm
Jeg har ikke kjøpt akvariet enda, men jeg tenker kanskje rundt 2 - 300 liter..
Hvor mye plantesubstrat må jeg ha for å dekke bunden, evt. tabletter? Og er det bare å strø vanlig sand oppå etter det, for å så dytte ned planter for å lage mose"teppe"..
240 liter er vel grovt regnet. 120 x 50 som er 60kvadrat decimeter.
beregn 1 liter pr 10 kvadrat desimeter.

Du havner med målene over på 6 liter for hele karet
Vil bare påpeke at det er kaldere i sanden enn i vannet, med mindre du har en varmekilde under akvariet. Skal du ha mye cryptocoryner og andre planter som ikke liker kalde tær, så kan varmekabler være en lur investering. Det er ikke dyrere enn en god varmekolbe, og vil du ikke bruke den lenger, så er det da bare å koble den fra og la den bli der. (Ingen fare om den er defekt heller, så lenge du ikke har strøm på den.)

Det "moseteppet" du ønsker deg på bunnen er kansje HC cuba? Dette er veldig vanskelig å få til uten CO2-tilsetning, og det krever mye lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap