Sand fra oslofjorden

Bør man være skeptisk på å hente sand fra indre oslofjord? Eller noen spess forhåndsregler å ta? (Er til ferskvannskar). Utpå Hurum er det kanskje renere og mye sand å boltre seg i..
Det spørs helt hva slags fisker du vil holde. Sand i Oslofjorden har vanligvis et betydelig innslag av knuste skjell som gjør sanden svært kalkholdig, noe som igjen gir hardt vann. Det kan passe for bl a gyppy, molly, sverddragere, men blir helt galt for fisker som vil ha bløtt vann. Slå opp i fiskebasen og se på de ulike artenes krav til vannkjemi.

Stephan
Jeg ville ikke vært så redd for hardt vann pga skjellbiter i sanden. Hvis du har tenk å holde fisker som liker en veldig lav PH er det noe annet, men vanligvis er vårt vann veldig bløtt (Lav hardhet) Og om du bruker sand med litt skjell i så vil kun hardheten øke veldig lite. Den vil imidlertid stabilisere ph på ca 7, noe de fleste fisker liker bra.
Det er min erfaring at for de fleste fisker er en stabil ph viktigere enn om den er på 6,5 eller 7,5. Men her finnes det jo unntak, noen fisker og reker må ha lav ph, og da må du velge sanden mer med omhu.

Hardheten er jeg ute etter (malawi), men jeg tenkte på at sanda kan inneholde miljøgifter..nede i østfold var det et oljeutslipp for noen år siden.. ved flere av elveutløpene er det mye fosfor og annet guff..
Er det ikke noe lovverk rundt å ta sand fra strender/fjæra? Organiske matrialer er vel greit, men trudde det var litt strengere mot å hente stein og sand.

Mvh. Are.
Noen steder er fredet mot å ta med seg noe, men ellers vet jeg jaggu ikke i hvilken skala som er ok..
Hvis du skal ha hardt vann, vil sanden fra fjorden passe godt. Skyll den skikkelig så du får vekk eventuelle forurensninger. Og hva lovligheten angår, kan du trygt ta sand til et akvarium, så sant det ikke er i et privat/fredet område/reservat. Lykke til!

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap