Hva kan et 4 liters akvarium brukes til?

Heisann!

Vi fikk et 4 liters akvarium til jul.
Søte bilder av kampfisk er klistret på glasset. Men, sånn ærlig talt - hva kan et slikt akvarium brukes til?

Ser at det passer fint på en murt hylle på badet, så hadde jo vært fint om det var noe dekorativt inni.

Men er det noe fint som går oppi der?

Fine steiner? Plastplanter? Sand i ulike lag oppover? Er det mulig å farge vannet med noe som ikke skiller seg etter en tid?

Noen gode ideer? Noen andre som har fått et så lite akvarium og prøvd å være kreativ med det?

Akvariet som vi har fått er en sort utgave av det nederste i linken her. Så litt lite innsikt, men stilfullt.
Du kan bruke den til potetgull ;o)

Evt. vann, sand, stein og er par planter. Ingen levende vesner vil kunne ha et bra liv der, bortsett fra noen små snegler, kanskje.

Kampfisk har et stort problem, og det er at de har mulighet til å overleve i små pytter. Overleve, ikke leve et bra liv. En kampfisk bør ha 50 liter, pumpe, varmekolbe, innrednig og planter for å ha det greit.

Syns det er grusomt at det selges slike små "kampfiskakvarier" og "gullfiskboller".
Ja, sant det.

Jeg spurte i en dyrebutikk, der ekspeditøren virket helt overbevist om at kampfisker stortrivdes i små akvarier - jo mindre jo bedre. Og varmevariasjon var ikke viktig, for det var jo en labyrintfisk. Jeg er ikke så flink på slikt, men magefølelsen sa noe annet, og selvom jeg prøvde å argumentere, var ekspeditøren fast bestemt på dette. Noe jeg jo synes er litt trist, når det viser seg, både her og i medier at det er dyremishandling å holde kampfisker i så små akvarier.

Hva behøver snegler for å trives?

Sånn egentlig så tenkte jeg på døde ting, fordi jeg ikke vil risikere liv og helse til ne levende oppi der - det er ikke lokk, og det er jo liten plass til pumpe g varmekolbe. Og i tillegg er det nok ujevn temperatur uansett, fordi det er så lite at jeg tenker at temperaturen vil påvirkes av romtemperaturen. F.eks. den varierende bruken av gulvvarme.

Så jeg ser for meg gjenstander oppi der, egentlig
En bitteliten rot,og en plen med cuba kan bli pent.Trenger godt lys og næring. Glad i co2,men flytende carbon kan også hjelpe om du ikke gidder og styre med det.
Inaktiv bruker
Du kan lage mini ørken, med kaktus.
Inaktiv bruker
Du kan ha sånne Marimo-algekuler, og en reke eller to.
Inaktiv bruker
1-2 reker? Nei, dem bør nok være flere om man først skal ha.
Kampfisker lever i Thailand og trives best i bitte små pytter fikk jeg opplyst om i dyrebutikken. Noen ganger kan de leve i et regnfylt fotavtrykk fra en elefant..

Joda, jeg kunne sikkert klart å leve i bøttekottet mitt jeg også, men om det var der jeg ønsket å bo resten av livet var noe heeelt annet..
Merkelig hva de kan få seg til å si og selge :/
Reker.
Reker er nok en god ide. Det bør bare vær 3-4 ganger så mange . Ser de selger noen bio orb kuler på nettet fra 0,5l til 15 liter selvforsynte økosystem som går med reker. Helt lukkede system som lever ca 1 år uten tilførsel av noe som helst. Det for meg sier hvor geniale reker er. Elsker Reke-akvariene mine, perfekt for en som hater og gjøre noe som helst omtrent. Vasker foreksempel nesten aldri en alge av noen av akvariene mine, alltid flotte rene planter og en ryddig bunn. Reker er fantastisk.
Brukes som smykkeskrin, strikker, hårpynt etc i..

Evnt fylle på vann og ha noen fine perler/steiner og flytelys oppi??
Inaktiv bruker
Eller man kan lage seg en sånn undervannshage med fossefall og tåkemaskin, fine lys og masse greier.
Hell yeah
Ja nå begynner vi og snakke Lord Spockness, kline til med et par radiostyrte uuu-båter og da ell?
Inaktiv bruker
ja, man får jo sånne robot fisker på leketøysbutikker. ;P Eneste dem krever er vell nye batteri?
Klovnefisk
Kan jo hende det kommer noe godt ut av robot fisk, sist nemo gikk på kino var det en milion stokk dumme foreldre som skulle redde nemo og sette han fri. Kan tro det gjorde noe med klovnefisk bestanden.
Da er det jo faktisk bedre at sånne folk kjøper robot fisk. Det er jo forsåvidt en god ting til alle mennesker som ønsker seg akvarie men egentlig gir fullstendig faen.

Var foresten på en Butikk her i trondheim forleden dag. Så da et akvarie stående med ca 30 hai maller, lurer på hvem disse skal selge til? Lignet mest den varianten som blir 3 meter. Uansett 1.30 eller 3 meter, kjenner ingen med akvarie til den fisken, 30000 liter begynner og bli litt magert da. Poenget mitt er hvertfall at det burde vert egne butikker med robot fisk.
Nei vi for håpe kjedene tar til fornuft nå, og satser på noe de faktisk kan forså, nemlig noe man bare trenger bytte batteri på.
En liten ørken som nevnt hadde vært tøft, hehe, litt biltema sand, en kaktus osv.
Kanskje male med akryl på tre av sidene, med sand-farge?

Eller litt sand og så setter du avklipte bambus-pinner neddi? Ser ut som et lite stykke.. bambus-felt? Ville ikke orket med noe vann i noe så smått, med mindre du vil ha filter oppi. Selv syns jeg stillestående vann er litt...erssjsjs.
Inaktiv bruker

Blir litt avsporing med linken min nå. Men denne bør alle se. ;P Videolink
Ja ser man det, da var det igang.. De er hvertfall lett og forstå.
Tusen takk for tips!
Hehe, denne tråden er viltvoksende, ser jeg Koselig å lese alle svarene.

Tror jeg falt mest for ideén med ørken oppi. Veldig stilig, å ha noe så paradoksalt som en kaktus oppi et akvarium!

Eller ihvertfall en sukkulent av noe slag. (katten er så nysgjerrig av seg)

Tusen takk for mange gode tips! Blir moro, dette

Også krysser jeg fingrene for at giveren ikke blir fornærmet over at akvariet er det tørreste stedet i hele huset
Post gjerne bilder av resulatet! :'D
Inaktiv bruker
Ja, blir spennende og se hva som blir valget.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap