Trenger tips/råd til innredningen.

Jeg har ett Juwel 110 liter akverie med innebygget filter. Noen som har ett forslag til hvordan jeg kan skjule det. Jeg har sett at det finnes sånne Juwel plater, men disse må vell limes?

Lurer også på om det går og ha halvt om halvt med sand og grus? Eller kanskje blande de sammen?

Forslag til lette planter og ha? Noen som ikke vokser for fort. Har en nå som vokser litt for fort.

Plantene på bildet er ikke satt på plass enda (ny innkjøpt i går).
Jeg hadde til å begynne med engelsk elvegrus i mitt kar, og puttet i sand med tanke på å gå over til det etterhvert. Hvis du ikke avgrenser med røtter, stein e.l. vil det blande seg uansett, og all sanden havner på bunnen, det er det som har skjedd hos meg.

Planen var å bruke hoven til å sile vekk den grove grusen og til slutt stå igjen med bare sand uten å måtte plante på nytt... Det fungerer, men det er litt tidkrevende, så det endte opp med at jeg har et meget tykt lag med substrat, og sand som bare synes når jeg eller fiskene graver...

Hva slags plante er det du har nå?
Så jeg kan få en idé om hva du synes er å vokse for fort
Og vil du ha planter som er bunndekkende (Pogostemon, Glossostigma), oppadvoksende (Rotala, Hygrophila), eller som brer seg sakte men med litt høyde (javabregne, anubias, sverdplante, cryptocoryne etc.)?
Hvor har du forresten kjøpt de nye plantene dine?

Den du har til høyre er ikke en akvarieplante, men mest sannsynlig en bambuspalme,
Chamaedorea elegans.

De to andre er litt vanskeligere å se, men for meg ser det også ut som stueplanter.
Fredslilje og og en jeg ikke husker navnet på i farten.
Rune Berg
Plantene på bildet er ikke satt på plass enda (ny innkjøpt i går).

Gå tilbake til butikken med dem og be dem slutte og svindle folk! Det er stueplanter, ikke akvarieplanter, du har i potter der.
Det er dessverre blitt en ganske utbredt trend det der, fra akvarieforretningene sin side. De selger stueplanter som akvarieplanter. Når plantene da råtner etter en tid under vann hos kunden, tror jo kunden han har gjort noe feil, og går tilbake til butikken for å kjøpe nye planter. Altså dobbelt salg til butikken og de tjener mer, kanskje flere ganger...! De sier selvfølgelig ingenting om dette til kunden.

Ikke finn deg i å bli lurt på denne måten!

De fleste akvarieplanter klapper sammen når man holder dem over vann, ettersom de ikke trenger å holde oppe sine egen vekt under vann. Ta en enkel test og hold dine planter over vann. Står de rett opp av seg selv? Da er det mest sannsynlig landplanter, ikke akvarieplanter.
Den jeg har som vokser fort er en Ceratopteris thalictroides. Synst den blir for stor i mitt 110 liter. Kan godt ha en flyteplante som ikke blir for stor.
Så har jeg noe jeg tror er denne Ludwigia repens. Det er bare to tynne stengler med blader øverst. Ser kjedelige ut nå.
Bakers på bildet må det være denne chinodorus decumbus.
Så her jeg noen veldig små javabregner.

Skal også få festet noe javamose på den grenen som flyter når den ikke flyter lenger.

Kan godt få noen forslag på flyteplante og noen som kan være litt i midten som da ikke blir for høye.

Så har jeg jo stue plantene jeg kjøpte mine Gidder ikke gå til bake med de, men skal passe på frem over hva jeg kjøper.

Tror kanskje jeg skal bytte ut grusen litt og litt med sand. Har ikke noen plass og ha fiskene i i mellom tiden så tar det bare litt etter litt med de oppi.
Oppdaget stueplantene jeg også. Den til høyre kjøpte jeg også en gang, gikk ikke så bra nei og sure penger !

Jeg tror jeg ville hatt sand eller grus. Det vil veldig lett blande seg og bli bare surr. Og så kommer det jo litt an på hvilke fisker du har eller vil ha. Noen sorter skal f.eks ha sand i bunnen.

Pumpen skjuler du ved å plante em plante forran som blir høy, evt en rot
Ta en titt
Ta en titt på mine akvarier. Enkle oppsett, men ser ok ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap