Aquashaoping for hvermannsen?

Jeg har blitt interessert for dette med aquashaping.
I første omgang har jeg bare lest litt og sett noen videoer på youtube og det ser UTROLIG fint ut og har blitt facinert av hele greia

Så det jeg lurer på rundt det er:

Når man ser på videoer av dette så ser det flott ut og egentlig ganske enkelt, men har man drevet med akvarium en tid så vet man at det strengt tatt ikke finnes snarveier til noe som helst. Men disse videoene er jo bare,
Substrat PANG
Sand PANG
Steiner PANG
planter PANG
evt fisker PANG

og bom, du har en liten undervannshage du kan nyte..

Det jeg lurer på er hvordan er de ulike ph, nitrat etc etc tallene for noe slikt?
Det blir jo brukt ulike typer planter, så de tallene vil variere, men det virker som om man tar for gitt at man vet hvilke behov de forskjellige plantene har.
Jeg har meeeget liten kunnskap om hva planter trenger og det skinner nok igjennom med at jeg med jevne mellomrom må gå til innkjøp av nye planter..

Det positive med slike videoer er jo at man får se hvilke planter som går sammen, men som sagt så er det ingenting av tekniske detaljer man får opplyst.
Det at mange bruker ADA produkter gjør jo heller ikke saken noe bedre, det ser LITT bedre ut enn ett 60l selskapsakvarium med stor svart pumpe..


Er det mulig å få noe slikt til i et f.eks 60l selskapsakvarium (for det har jeg nemlig ) ??
Er det en fordel å bruke kvadratiske akvarier enn rektangulære?

Har lyst å gjøre et forsøk på aquashaping (med forbehold om at kunnskapene min er lik 0 så er forventningene ikke så store), men er redd for at det fort kan bli dyrt og at det hele går i søppla fordi man ikke får det til på første forsøk..

Dessuten finner jeg lite lesestoff (gjerne på norsk) om dette.. kan være fordi jeg ikke har leitet grundig nok. Noen som vet om noen gode forståelige sider?
Litt "Aquashaping for dummies" tenker jeg i startfasen..

Her er to videoer fra youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=3IfaBdajyBA

http://www.youtube.com/watch?v=Ckm3iC7RIvg


det er vel forståelig at man kan bli bitt av basillen...
Javisst er det mange flotte aquascapes å se på nettet. Og aquascapes kan lages i tanker av alle størrelser, alt fra nano-kar på 20 liter til virkelig digre kar.

Når det gjelder vannverdier, er disse som regel planlagt i god tid i forveien for å passe til de planter man har tenkt å bruke. Å finne kravene til de forskjellige plantene er jo ikke så vanskelig. Vi har Plantebasen her på forumet, og det fins lassevis av sider ellers på nettet. De "proffene" som driver med dette har ofte mange års erfaring med ulike plantesorter og vet hvordan de skal plantes og holdes fine. I tillegg bruker de masse tilskudd ved oppbyggingen av substratet og nærmest ubegrenset tilgang på de plantene og utstyret som trengs. Og som oftest bruker de enorme lysmengder og CO2-tilførsel. Dette er ofte nødvendig for å få til gressteppene som anlegges.

Å få til et "aquascape" i et selskapsakvarium er nok mulig til en viss grad. Men aquascapes er i utgangspunktet ikke ment som fisketanker, det er selve scapet som er viktig. Fisker settes av og til inn for å understreke det inntrykket man er ute etter å skape, og da som regel små fisk som ikke forstyrrer planter og bunnlag. Her tillates ikke fisk som graver i bunnlaget eller tygger på plantene !

Det er klart det går an å hente mange gode ideer fra å titte på bilder/videoer av aquascapes. Særlig interessant er det ofte å se videoer av selve oppsettet...der kan man få med seg hvordan bunnlaget er bygd opp hva slags planter som brukes. Og det er jo lov å eksperimentere ! Hvis du ikke har funnet The Green Machine, vil jeg anbefale deg å studere disse sidene. Der finner du videoer og mange sider med tips og tricks. På engelsk, riktignok...men vel verdt et besøk ! Lykke til med interessen..

var mye interessant på den siden The green machine

Leter fortsatt etter en "aguashaping for dummies" type tråd som går heeeeelt på det grunnleggende og hva man skal tenke på


Det er vel å hive seg ut it det og prøve seg frem. Kommer helt sikkert il å bli en enda bedre kunde hos zoobutikken i fremtiden, for det blir nok av prøving og mye feiling tror jeg.
Mye av det grunnleggende når det gjelder aquascaping kommer fra generell kunnskap om hvordan man setter opp og holder et akvarium. Det trengs kanskje litt erfaring og fingertippsfølelse når det gjelder hva som går og ikke går an å gjøre, og hvordan man kan gjøre det.
Her er en side med en del tipps til begynnere, kanskje det kan hjelpe ?
Jana78
Leter fortsatt etter en "aguashaping for dummies" type tråd som går heeeeelt på det grunnleggende og hva man skal tenke på :)


Èn av grunnene til at du ikke har funnet noe, kan være at du bruker utrykket "aquashaping". Det kalles "aquascaping".

Etter min mening må du begynne med å lære om planter. Hva skal til for at planter vokser og trives, uten at du får problemer med alger. Det å sette opp et akvarium som de du har sett på youtube uten noe erfaring går ikke. Dvs. du klarer sikkert å plassere planter, steiner og røtter slik de gjør på videoen, men du vil ikke ha noe grunnlag for å kunne holde dette vedlike, noe av det vanskeligste med slike oppsett.

Mao. kjøp deg en bok om planter hvor det står litt om plantenes behov og hva som må til.

En annen vanlig nybegynner"feil", er at man ser flotte aquascapes på nettet som man vil kopiere, også går man til nærmeste dyrebutikk og kjøper 4-5 planter(!). Se litt på mengden planter de proffe folka bruker i oppsettene så skjønner du fort at du må hamstre inn litt skal det bli litt schwung over sakene. Da igjen er det greit å ha satt seg litt inn i basicen før du begynner.

Joakim
... man ser flotte aquascapes på nettet som man vil kopiere ...

Mye av det flotteste som er å se er "dreamscaping"; konstruert for fototagningen med tilsatt fisk/reker i siste øyeblikk, og ikke alltid realistisk å holde slik med levende skapninger over tid.
Men fin kunst er det unektelig
joda, det funker fint å kopiere greierne fra youtube og folk med mange års erfaring, men å holde det som du sier, er desto verre.

Og min kunnskap om planter er ikke helt på topp, har hatt litt problemer plantene jeg har hatt i akvariet...

kanskje jeg skulle kjørt et akvarium KUN med planter en tid for å få dette med plantehold litt under huden.



Så forresten en norsk side som distribuerer ADA produkter

Herlige priser


http://www.ada-norway.com/
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap