Innspill og ris/ros til mitt 96 liters prosjekt

Hei, jeg skal innrede et 96 liters akvarium fra skratch. Ferskvann, selskapsakvarium og 28 graders vann. Tenkte meg javabregne, lotus og sverdplante, gjerne kom med flere tips! Tenkte å lage innvendig bakgrunn av stener og røtter og kanskje male e.l. bak. To andre momenter jeg også tenkte var en slags fjellsprekk eller kløft av to store stener som fiskene kan gjemme seg i og skjule seg i. Jeg vil også sette skifer eller andre flate stener oppå hverandre i et hjørne som også kan skjule utstyr.
Ps!
Har også en luftpumpe fra tidligere akvarium og jeg tenkte å ha gresk tema i akvariet med søyler og potteskår og lys sand/grus
Inaktiv bruker
Gresk tema? :P tja, personlig liker jeg aquaskaping med naturlig bunn og sider (så godt som det lar seg gjøre i et glassbur)
Skal du ha sterk strøm eller? Er det noen spesielle fisker du ønsker?
Vil få dermed naturlig som mulig så fiskene trives best, men er veldig ofte på ferie i Hellas og dykker mye der. Selvom det er ferskvann vil jeg få det til å se litt ut som Hellas med lys sand og greske søyler sånn som mitt andre akvarium tenkte å ha alle slags fisker jeg forelsker meg i som trives sammen og krever samme miljø.
Inaktiv bruker
Men det er ikke alle fiskene som står registert i det andre karet som bør være sammen eller i det heletatt i 22L, pass på at dem krever samme vannverdi og ikke får for liten plass.
Fikk akvariet i gave så fiskene valgte ikke jeg, men derfor skallet få ett større akvarium så fiskene som egentlig er for store kan tries bedre
Bra vi er flere i veien vår som har akvarium

Vebjørn Risvik
..?

Hvis du er ute etter innspill, så kan jeg jo dele det første som slo meg...

Bruk kun en enkelt type sten, ikke flere forskjellige. Det gir definitivt det mest harmoniske og pene inntrykket at bruken av stein er forbeholdt kun EN type og farge.

Du snakker om store steiner som skal stables litt, og da vil jeg bare si; husk at all bruk av stein er potensielt farlig i et akvarium. Sklir det ut av stilling og dunker i glasset... = nitti liter vann på gulvet. Vær derfor veldig forsiktig med bruk av stein og stable ingenting løst. Det må forankres i hverandre så det ikke kan falle. Det finnes undervannslim.

Deretter snakket du om flate skiver av skifer, og det blir da en annen type stein igjen går jeg ut fra? Og nok en stabel stein som tar plass... Det blir veldig fort fullt i en 96 liter, det er ikke stort akvarium akkurat (jeg har 3 x 98 liter selv), så jeg ville begrenset bruken litt ifht det du har forespeilet i innlegget ditt. To svære stein for å danne bergsprekk, stabel med skifer for å skjule utstyr og til slutt en innvendig bakgrunn.... her var det mye som skulle stappes oppi, synes jeg ;.) Jeg ville selv holdt meg til kun den innvendige bakgrunnen f.eks., det vil fylle ganske mye bare det.

Men det er bare min mening og min smak da, selvfølgelig Men du ba om innspill, så da fikk du det

Haha
La ikke merke til det før nå eirikr! Du er omgå fra son?
Mona o, har svart på ditt innlegg, mengder ligger på pc ikke iPad
Vebjørn Risvik
La ikke merke til det før nå eirikr! Du er omgå fra son? :D


Hehe, er en av dine nærmeste naboer jo
Ja, jeg er jo storebroren til Erlend! Har du drevet med det lenge? Ser ut som vi meldte oss inn likt her på akvaforum
Nei, har bare hatt et lite 55-liters siden jul
Lykke til med ditt greske akvarium
Takk!
Takk for veldig bra svar mona o! jeg tar det til meg og det høres veldig fornuftig ut men kun en type sten, de to elementene så jeg på en aquascapings side og syntes det var så fint, men dette var jo i to forskjellige akvarium så det ville sikkert ikke blitt fint sammen.

Tenkte at skifer og bergsprekk blir nok bakgrunn, altså ikke innvendig bakgrunn også, men at dette danner en bakgrunn.

fant bare skifer bildet, ikke det fjellsprekk bilde..
Har planen klar!
Nå har jeg planen klar for hvordan det skal se ut. Jeg skal lage en hule/skjulested men en liten blomsterpotte og litt sten helt i venstre, en rot som ser ut som kommer fra et tre ved elvebredden, og det skifer elementet i høyre med en cabomba, og dette vil danne en hel bakgrunn. så skal jeg ha to kokosnøtthuler litt foran til høyre med litt planter mellom, tenkte på lotus der. Ved hula skal jeg ha den ene planten man ser i det andre akvariumet helt bakerst. Legger ved en grov skisse fra paint.
Vil bare påpeke at det akvariet med skifer langs bakveggen sannsynligvis er på flere hundre liter. Du har ikke plass til noe sånt i en liten 96 liter.

Vil også anbefale deg å lese grundig gjennom diverse artikler på nett ang. bruk av stein i akvarium, så du ikke går på en smell og får alt akvarievannet utover gulvet en dag. Det er sikkerhetsregler man bør følge.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap