Bruk av grove steiner

Inaktiv bruker
Holder på med planlegging av mitt nye akvarium, å har tanker om å bruke 2-3 svære steiner i karet. Har etter mye frem og tilbake kommet frem til å ikke bruke innvendig bunnplate, til trykkavlastning for steiner.

Så jeg tenker på å borre ut så mye masse på undersiden av steinene som mulig, å eventuell fylle hullene med isopor/styroform for økt oppdrift. Kan dette fungere? Har noen erfaring med dette?
Hvor store steiner tenker du på? Med en egenvekt på ca 2 -3 blir selv små stein tung.

Så tenkte du at du f eks skal ha en stein som er ca 20x 40x20 cm, veier denne steinen ca 40 kg. Fjerner du f eks et volum slik at ytterveggen blir ca 5 cm tykk, sitter du igjen med en stein på ca 30 kg. I tillegg er det utrolig mye arbeid for få dette til.

Et alternativ er da f eks slike
Inaktiv bruker
Hei Nils, takker for svar. Tenker mulig på steiner som veier så mye som 50-70kg i utgangspunktet. Tror nok du har rett i det er utrolig mye arbeid dette. Men blir nok å sette bort jobben til en lokal skole, som nesten utfører jobben gratis. Er bare nysgjerrig om noen har gjort lignende tidligere, med hvilket resultat. Skal da være mulig å få en svær stein til nesten å være vektløs i vann. Kjøpe stein er uaktuelt.
Alt er mulig, bare ser en rekke utfordringer her. I regnestykket mitt bruker jeg volum av et rektangel, noe som jeg neppe tror du vil bruke. Men la oss si at du klarer å redusere volumet på en stein med ca 25 % ved hjelp av søylebor. Du har i utgangspunktet en stein som er 60 kg. Volumet på denne er ca 22 liter. Hvis du fjerner 25 % av stein reduserer du vekta til 45 kg, og fyller du tomrommet i steinen med luft vil du få i beste fall 5 - 6 kg med oppdrift. Du ender da opp med en reduksjon av vekta til steinen på ca 30 -35 %, når steinen er senket i vann. Steinene vil ha en vektreduksjon på ca 25 % i tørr vekt. Har brukt en egenvekt på steinen på ca 2.8.

Jeg ville ikke ha lagt inn to - tre steiner på totalt 75 - 150 kg uten noen forsterkninger på bunnglasset. Gi oss gjerne en tilbakemelding på hvordan dette går.
Inaktiv bruker
Hei Nils. Har nå fått snakket med en steinhugger med mange års erfaring. Han kunne opplyse meg om at prosjektet jeg spekulerer i er fult gjennomførbart, for den menige mann. Men det viktigste momentet er å finne stein av god nok kvalitet. Kan ikke være sprekker i dem. Enkleste måte for å sjekke det var å bløte steinen skikkelig, for så å tørke den med en hårføner. Eventuelle sprekker vil da fremstå som våte render. Kunne med fordel bruke smal borr for perforering, for så å bruke liten meisel for fjerning av veggene mellom hulla.

Skal følge opp denne tråden om dette blir utprøvet. Første utfordring blir å finne stein som passer til mitt bruk. Den skal ha rette formen, fargen må være brun-rød og størrelse. Tror gneis er steinen jeg leter etter. Noen andre som veit om andre typer brun-rød stein sorter?
Kan det være en ide å lage falske steiner av isopor ? Mener å ha sett bilde her inne av bakgrunner som lages med løse deler som står inne i selve karet, og at det da forestiller store steiner. Er man litt flink å male, samt å forme isoporen, så kan det blir stilig, samt ikke tungt og man kan lage huler i dem også. Husker ikke hvem jeg såg som hadde laget slik bakgrunn og med løse elementer, men kanskje noen andre husker det.
Inaktiv bruker
Hei Sessan! Kunne ha vært en mulighet, men da tror jeg både utformingen og malearbeidet blir utført av andre en jeg, da jeg ikke har talent for slikt. Men har absolut lyst på ekte Stein i karet. Vi får se hva det blir til

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap