Ny på forumet.

Klikk på bilde for større versjon
Hei.
Jeg har hatt akvarium i ca 40 år,men kan lite om fisk og planter.
Forsøker å lære helle tiden og i den forbindelse utfordret jeg det å lage 3D bakgrunn og sand foss
Kartet ble starte 15/2 så planter trenger tid for den beste trivsel. Videre venter jeg på bedre luftpumpe som skal gi mer sand til fossen.
Akvariet her er på 750l.
Mvh
Catano
Utrolig flott arbeid, dette var fint. har du bilder av fremgangsmåten?
Klikk på bilde for større versjon
Hei.
Takker for komentar.
Jeg blir så ivrig i arbeidet at det å ta bilder fort blir glemt.
Har da noen. Men av en eller annen grun blir disse opp ned ( fra iPad) forsøkte snu dem men hjalp ikke. Dere får snu skjermen hehe.
Jeg brukte isopor som ble grovkappet med sag og kniv, fortsatte med en rasp( den vi rasper gullrot med) og sandpapir. Forsøkte med varme men det var jeg ikke fornøyd med.
Så var det å male, her brukte jeg 5 forskjellige vannbaserte malingen og til slutt gik jeg på med epoksy maling.
Som en kan se på et av de første bildene er det lys under plante og på bilder her viser fiberen som lager dette lyset.
Jeg har plassert ut 40 fiberlys på diverse steder i overkant, i grotter og på steder hvor planter skulle komme.
Jeg kjøpte led belysnining til dette på 3w men skal øke den til 7 og se.
Det er bare å spørre så får dere svar.
Mvh
Catano
Noen som har anbefalinger ang hvor man kan kjøpe isopor ? =)
De fleste byggevarehus, jeg handlet på obsbygg ute på strume.
mvh
Catano
Det der var bare utrolig fint !!! Kjempefint faktisk ! Selv uten å snu pc oppned hehe.

Spent på fortsettelsen .
kan jeg legge ut film her eller må jeg via youtub og så link?
mvh
Catano
Akvariet i dag
Etter ca 1,5 måned er fisk i god form og planter virkelig funnet roen og vokser.
Lotus har jeg klippet ned flere ganger og nå må jeg til igjen.
Starter med oversikt i stuen.
Stilig!
Det var kjempe stilig bakgrunn! Eg har lyst å lage til noe selv med isopor, hvilken typer maling bør en bruke? Og hvordan fester man bakgrunnen? Og hvordan får man isoporen til å ikke flyte??? :p

Hilsen helt ny i alt
jeg brukte vanlig isopor med forskjellig tykkelse.
Forsøkte med varmepistol noe som ikke fungerer
bruk sag/kniv, raspet over med kjøkken rasp ( slik vi bruker til gulrøtter).
Malte med vanlig vannbasert maling i 4 forskjellige farger, til slutt dyttet jeg på farge med avispapir.
Malte over med epoxy maling godkjent for drikke vann.
limte alt sammen og til bunn og bakvegg med akvarie silikon.
lykke til
Tusen takk for tilbakemelding No skal eg få kjøpt meg isopor plate og sette av en del timer ned i kjelleren, kjenner eg små gleder meg til å prøve ut å lage en egen bakgrunn
Slik ser kartet ut etter 8 måneder
Akvariet er nå stabelisert, fisk og planter trivest.
Planteveksten er god og jeg bør klippe ned ca hver14 dag.
Ingen sykdom eller penselalger.
Penselalger er min største frykt, da jeg tidligere fik mer en nok.

Se film om dere ønsker

http://m.youtube.com/watch?v=QMP4FDQmbmU

Mvh
Catano
Fisk i sin fulle prakt
Fikk endelig fotografert denne da den viste all sin farge prakt
Løfter denne
Hei.
Var det ingen kommentarer å få verken av selve akvariet eller den fargerike fiske?
mvh
Catano
Har sagt det før og kan si det igjen, ett utrolig stilig akvarium med en bakgrunn som misunner de fleste tror jeg Hadde jeg hatt plass og akvarium skulle jeg ansatt deg på dagen for å lage bakgrunn til meg
Du skal få en kommentar:-)
Det var en utrolig fin Perlegurami du hadde der. Sjelden jeg ser at det røde er så intenst og framtredende. Det tyder jo på god trivsel og lekmodus, og er jo en belønning for din innsats.

Må si jeg er imponert over bakgrunnen også. Her i huset har jeg bare to akvarier i drift nå, og når de allerede er i sving er det vanskelig å få muligheter til å sette inn bakgrunn men skulle jeg gjort det, så tror jeg at jeg ville hatt noe liknende.. Rettere sagt: prøvd å få til noe liknende


Det meste trivest.
Det meste trives nå ikke bare Perleguramien.
Alle planter også de som jeg har på bunnen og skulle bli ca 10 cm er nå oppe i 20 på det meste.
Alger er det eneste som mangle, og så lei meg jeg er ;
Men jeg er ikke fornøyd med er alt av partikler som flyter rundt i vannet og gjør det ikke helt klart.
Noen med råd til å få helt partikkel fritt van?
mvh
catano
Så en video på youtube for uendlig lenge siden ang hvordan man fixet dette med partikler i vannet lett, mener om jeg ikke husker feil at han puttet en haug av eple snegler i akvariumet og disse skulle rense vannet.. Ermm er ikke sikker på om det funker da, men kanskje noen andre har noen smarte ideer om hva du kan gjøre.

Ang plantene så er det vel ikke så mye annet du kan gjøre enn å bytte dem i planter som ikke blir større en max 10cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap