180 liters akvarium jeg vil innrede som et landskap

Inaktiv bruker
Hei, etter 3 år med akvariet mitt er jeg litt lei den standard og kjedelige akvarie-stilen. Og jeg har derfor lyst og prøve noe nytt. Etter mye søk fram og tilbake på Internett har jeg funnet ut at jeg vil prøve å lage litt mer landskap(i form at at det skal se ut som det vokser et tre på en haug med gressplen i front.

Har startet å designe litt på SketchUp som dere kan se på bilde som er lagt ved(mangler fortsatt en del).

Jeg er nå på utkikk etter litt tips, jeg er nemlig helt fascinert av disse under-vanns fossefallene som bruker sand for å illustrere vann. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe et slikt et? Eller eventuelt vet hvordan jeg kan lage en selv?
Kunne tenkt meg fossefallet til høyre i akvariet også bare ha en flate med mosekuler mellom gresset og fossefallet.

Noe annet jeg gjerne kunne tenkt meg litt hjelp om var:
Jeg skal bytte sand til biltema sand slik at jeg får en litt lysere bunn. Med sanden jeg har nå opplever jeg at den er for tett(blir gasslommer) og plantene mine trives derfor svært dårlig. Siden jeg har pakistansk botia vil ikke sandsnegler overleve lenge. Og siden varmekabler er dyrt så lurte jeg på om det finnes flere løsninger? En kompis som kjøpte ål, men det vil jeg ikke ha. Nå er jeg ned å rører en gang her og der, men kunne tenkt meg å slippe dette siden jeg ikke liker å "forstyrre" fiskene med mindre det er nødvendig.

Og når jeg først spør kan jeg vel også høre om det er noen som har en luftpumpe å anbefale? Den jeg har nå er for svak og dytter så vidt ut luften, samt durer den noe helt forferdelig.

Håper noen der ute har et par tips å komme med. Om noen trenger mer info er det bare å si ifra.
Velkommen til Akvaforum !
Aquascaping er moro, men krever MYE planlegging og smart tenking. Dette fordi mange av de flotte aquascapene du ser på nettet er laget som et "utstillingsobjekt", ofte til en konkurranse, og er ikke ment å holde ut over en viss periode.

Å lage en haug er mulig...men tenk på at alt som bygges oppover i akvariet har en tendens til å "renne" nedover igjen. En haug med sand vil etter en stund bli flat. Som sagt må man da tenke seg om og stabilisere haugen på en eller annen måte slik at den både holder seg og ser naturlig ut. Det fins terrasse-elementer å få kjøpt som kan brukes til dette, og man kan også lage smarte løsninger med substratholdere som hjelp. Her er et eksempel på slike, men de kan man også lage selv av stiv men bøyelig plast.

Vannfall lages ofte av en kombinasjon av sand og bobler. Se her for en enkel beskrivelse av dette. Problemet er at sanden lett påvirkes av strøm i akvariet, slik at den spres i vannet og ikke faller tilbake i sandreservoiret.

Biltema-sand er bra, men jeg ville gått for en mørkere sand for å få mere effekt ut av lys sand i fossen. Skal du dyrke gress, vil jeg anbefale deg et næringssubstrat under sanden. De artene vi snakker om her har ofte ganske høye krav til næring, lys og CO2-tilsetning for å bli virkelig pene. De er heller ikke så godt egnet hvis man holder fisker som roter i sanden og napper i plantene.

Dette med luftpumpa skjønte jeg ikke helt. Du har vel et ordentlig filter i eller utenfor akvariet (?) og da skulle det ikke være behov for en luftpumpe ? (Hvis akvariet er 180 liter, duger det ikke med kun en luftpumpe.)
Inaktiv bruker
SilverShaded
Dette med luftpumpa skjønte jeg ikke helt. Du har vel et ordentlig filter i eller utenfor akvariet (?) og da skulle det ikke være behov for en luftpumpe ? (Hvis akvariet er 180 liter, duger det ikke med kun en luftpumpe.)


Jaja har selvfølgelig en ekstern pumpe som tar seg av filtrering av vannet. Luftpumpa er vel mest dekorativ
Inaktiv bruker
Jeg tenker også forresten ikke å lage akvariet så veldig fantastisk, ikke konkurranse standard, dette har jeg verken tid eller penger til. Har dyrket gress før når jeg hadde mye grovere sand, dette gikk fint med litt ekstra næring i sanden, hadde ingen behov for Co2 tilførsel da, men kan kanskje være noe annet med så fin sand?

Grunnen til at jeg har tenkt på "fossefall" er for å fylle akvariet, har nådd et dødpunkt i planleggingen, og vet ikke helt hva jeg skal plassere her. Ønsker et stilrent akvarium som er lyst og vakkert å se på. Litt redd et fossefall kan bli litt ødeleggende i forhold til tema, siden jeg ikke satser på et "jungeltema" riktig enda.

Ideen om tre på haug har jeg også gjennomført ført, ved å bruke grovere sand til å bygge haugen, med solide stener som lager en god barrikade rundt. Den vanskeligste delen var å finne en rot som faktisk så ut som et tre og deretter få denne til å stå :P

Men takk for gode tips, får lese litt mer
Mats Lokøy
Jaja har selvfølgelig en ekstern pumpe som tar seg av filtrering av vannet. Luftpumpa er vel mest dekorativ


Okay Bare vær obs på at mye luftbobler i vannet virker som en "heis" for CO2 og lufter dette ut av vannet. Kan være medvirkende årsak til sviktende plantevekst...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap