Kan man bruke fossiler i vannet?

Vi har funnet noen flotte, sorte steiner med fossiler av trilobitter og lurer nå på om de kan brukes i akvariet. Kan de endre vannkvalitet og vil fossilen bli mer slitt?
De er funnet ved Eikern.
er veldig bra spørsmål egentlikt dette. men ut i fra hva jeg har hørt så skal ikke dette være et problem og bruke det i akvarium men om det blir slitt er jeg veldig usikker på .

lykke til videre
Inaktiv bruker
En fossil er nok ikke så veldig annerledes enn en vanlig stein. Må jo bare se om den kan ha ett høyt innhold av mineraler vannet ditt ikke skal ha. Slitasjen vil hovedsakelig bli påvirket av Ph verdien i ditt kar og hvilken stoff fossilen innholder, tror jeg da
Jeg ville nok ikke bruke en flott fossil i et akvarium uansett.
Tror en geolog vil kunne svare bedre enn en akvarist på akkurat dette spørsmålet. Hva om du prøver her eller her?

Du må selvfølgelig komme tilbake til oss andre akvarister med svaret da.
Takk for svar.
Etter å ha lest litt lar vi det være likevel. Ungene er redd for at de blir ødelagt, og jeg skjønner dem jo. Vi har lett etter slike lenge og vi vil jo gjerne bevare de vi har funnet.
Tror da en geolog vil være bedre kvalifisert enn ungene til å svare på om de vil bli ødelagt eller ikke... men men, du ser no sjøl.
Det er det helt sikkert, jeg kan jo kontakte den lokale geologiforeninga og høre hva de sier. Takk for tipset.
Slitasje
Jeg hadde en flott amonitt (blekksprut med snegleskall" i en 60 liter og etter ett
års tid var den blitt blass og ikke så fin lenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap