Hjelp til valg av bunnsubstrat og annet til rekekar

Hei!

Jeg har tenkt jeg skal sette opp igjen en 54L jeg har hatt stående en stund. Jeg har tenkt jeg skal ha den i hovedsak til reker, men det er mulig jeg putter i en liten stim med neon eller kardinal.

Jeg trenger da hjelp til noen ting. Jeg vil ikke at dette karet skal bli for fullstappa med dikkedarier og ting.

Tanken min er at det skal være et rent og fint oppsett med tynne røtter, små planter og muligens en bakvegg. Jeg vil ha fin sand eller noe shrimpsoil. Jeg skal ha inn et internt filter enten av typer som er trygt for reker eller bare et vanlig lite med strømpe over innsuget.


Det jeg da trenger hjelp til er:

- Forslag til hva slags type røtter som vil være best
- Forslag til hva slags bunnsubstrat jeg kan kjøpe (Blir det forslag til Shrimpsoil vil jeg da at det skal være lettvint å få tak i i Norge, og man må ta i betraktning at det skal holde i et 54 liters kar)
- Forslag til hva slags planter som kan være fine. Jeg vil helst ikke at dette skal være planter som gror hemningsløst mye, men som er små og fine.

Grunnen til at jeg ikke vil ha hemningsløs plantevekst er at jeg hadde en liten Vallisneria Spiralis i et annet kar, som tok over omtrent hele karet.

Takker for alle innspill
Shrimp dreams!
Hei!

Skal svare deg så godt eg kan.

Reker var et bra valg.


Røtter: Redmore eller bruk driftwood. Tvinne moser på greinene for best effekt.
Soil: Soil er vanskelig å få tak i Norge,det finnes mangen drit,giftige og ikkje rekevennlige soil.

Soil merker som: Ebi Gold shrimpsoil,Shirakura Red bee soil,ADA Amazonia,Akadama.

Sjekk ut redbee.se for kjøp av soil. Sender til Norge.


Reker: Hvis du ikkje har hatt reker før så bør du ha lette rekesorter som: Kirsebærreker,sakura,white pearl,blue pearl,giftgrønne,gule,rilier etc,, Ikkje begynne med rød krystall,redbee,tiger reker,kardinal da dette er for viderekomne.

Moser er et must i et rekekar da rekene finner mye bra mat og får finne gjemmeplasser. Bra for rekeyngel.

Planter: Bruk rasktvoksende stilkplanter da de renser vannet og holder alger i sjakk. Bruk hornblad,vasspest,sessiflora,cabomba etc.. Alle planter som vokser rakst og har stilker.

Forgrunndsplante kan være gressplanter som saggitari,tennelus..



Innkjøring i et rekekar er viktig. La karet gå 4 ukers tid før innsetting av reker da reker er følsom for nyoppsatt kar. De liker godt innkjørte kar.



Valg av fisk med reker er viktig. Ikke ha store fisker som sverrdrager,platy ,mollyer,botiaer,kampfisk da disse kan være potensielle rekekillere.

Kjøp deg heller nanofisk i slekten,boraras da de ser ikkje reker(rekeyngel) som mat.

Neontetra og kardinaltetra kan ta rekeyngel så vær obs på det.




Ha en fin rekehobby.




Hvis det er noe annet du lurer på så bare spørr.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap