Plante lys

Når det gleder disse super lysene som dyre butikkene tilbyr, er dette bare tull eller er det virkelig slike lysrør en må eller bør bruke i akvariet?
Har ofte hatt lyst og handle et helt vanlig lysrør på dagligvare butikken, bil tema, etc. Men har ikke tatt sjansen for er bekymret for å ødelegge plantene.

Er vi offer for en " scam" når det gjelder disse dyre lys rørene fra dyrebutikk eller kan vi like godt handle vanlige lysrør?

Har behov for argumenter ovenfor resten av familien at en ikke trenger bruke så mye penger på denne hobbyen, da det har blitt litt penge bruk etterhvert som igjen går utover andre ting.
Er dette en ting en kan spare inn på? Alle monner drar.
Tingen er å få riktig kelvin og lumen på lysrørene, får du det så er det ett fett hvor du kjøper lysrørene. Standard lysrør på Kiwien osv har for lav kelvin, har brukt dem selv og i noen kar går det greit mens i andre kar har jeg fått algeoppblomstring. Har gått over til Sylvania Grolux i de fleste karene mine nå og er veldig fornøyd med dem. Men jeg holder ikke fancy plantekar, hovedsaklig forskjellige mose og ferskvannstang med en og annen plante her og der.
Lysrør i dagligvarehandelen er stort sett på 2800 Kelvin - altfor mye rødt. Plantene strekker seg veldig og blir tynne og spjælete mens algene stortrives.

Man bør etterstrebe naturlige forhold, som i dette tilfellet betyr dagslysrør med rundt 6500 Kelvin.

Jeg bruker slike rør fra Biltema, de koster rundt 30 lroner for 36 watts rør. Planteveksten hos meg (i et akvarium på 320 liter) er svært kraftig med planter som tildels vokser ut av akvariet om de får sjansen. Jeg luker og klipper og kaster store mengder overskudd hver tredje uke. Akvariet er helt algefritt, også på rutene.

Men kraftig plantevekst stiller krav til to andre parametre - korrekt tilsetning av gjødning/sporstoffer og tilgang til nok CO2.

Det er samspillet mellom disse tre komponentene: lys ned riktig fargetemperatuyr (kelvin-grader), riktig gjødning og tilstrekkelig CO2 som gir god plantevekst. Og selvfølgelig at man sørger for gode vannverdier, som oppnås ved hyppig vannbytte.

Stephan


Hmm..
Interessant å lese svarene. Men det er ikke alle planter som trenger Co2 tilsetting, ifølge akvariekjelleren.no .

Jeg stikker på biltema jeg og forsøker de lysrørene. Tusen takk skal dere ha
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Adolfsen
Reklame for plussmedlemskap