Planen som gikk i vasken og ble til kunst

Skulle egentlig ut for å kjøpe et lite plastkar el. som "fødekasse" til et par Platy hunner som begynner å bli gode å runde, men kom hjem med en Juwel 110 liter

Så isteden for en liten plastbalje til yngling ble det et forsøk på aquascaping:

[External Image]

Hadde en sekk finkornet rådasand og en redmoore rot liggende fra før, så jeg trengte bare å handle inn en potte med Anubias. Steinene fant jeg i hagen.

Gjør nå et forsøk på å kickstarte filteret med filtermedia fra 180 litern som har gått et par måneder. Jeg "foret" filterbakteriene med en halv dose salmi i går kveld, så hvis vannverdiene er OK i kveld så forsøker jeg å flytte over et par fisk.

Plasserte karet på en solid IKEA hylle som koster svimlende 179,- Vurderer å fjerne den sort lystoppen og kjøre "åpent kar" med et par hengelamper.

[External Image]

Bruker easycarbo og profito i et forsøk på å begrense algevekst, men vet ikke helt om det er rette løsningen, så kom gjerne med tips for å holde Anubiasen pen og algene vekk.
Gratulerer med nytt og pent akvarium.
Tittelen sier jo det meste - vakkert ble det! Men å holde det sånn...

Tenker høyt:

- Anubias vokser saaakte, forbruker dermed ikke all verden av næring.

- Levendefødere er supre algespisere hvis de ikke får for mye godteri ellers.

- EasyCarbo er jo på en måte CO2 plantene må sette sammen selv, ikke et algemiddel, og ettersom Anubias ikke akkurat er en racer...

Tror jeg ville gått for belysning av spot-type fokusert på planten, svært behersket nærings/carbo-blanding ved lunsjtider og hyppige vannskift for å holde orden på NO3/PO4? Alternativt Diana Walstads forslag om "siesta", hun kjører lys 8-12, mørke 12-16, lys 16-20, da tror plantene det er to døgn i døgnet mens algene ikke skjønner noe som helst påstår hun. Og kanskje ha en Hydrocotyle leucocephala i farta et sted for å kunne sette inn et støt hvis det grønnes på feil steder, den planta er bare helt rå på opptak av uønsket næringsoverskudd!
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap