Alle snakker om sanden men er den bra ?

leser her inne at det er mye snakk om sanden som biltema selger...

jeg fant flere typer sand der inne, noen som vet hvilken av de det er som jeg kan bruke ??


Biltema sand grov type med nr 175425

Se link her
Hei.
Jeg bruker http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Sand-175422/ den som er merket med 175425. Er fornøyd med den.
takk takk.... ville egentlig ha den som er på jula men de får jo den aaaaldri in jo.. liker lysere sand enn biltema men men...

et annet spm. er det ok at jeg bruker finkornet sand i mitt ferskvanns kar ?? spiller det noen rolle eller?
Viktikste av alt så klart: må den vaskes før jeg hiver det i karet ????
Det som er greit med Biltema sanden er at den er klar til bruk. Jeg har aldri vasket den. Du kommer nok til å ha endel grums i vannet i en liten periode (1 dag), men etterhvert som filteret jobber så blir vannet helt klart.

Du sier du ønsker den fine typen. Det vil jeg ikke anbefale pga plantene. Det er flere typer planter som du setter i sanden og disse vil dø pga den fine sanden. Selv bruker jeg den litt grovere sanden og det går stort sett greit med plantene. Jeg har hatt noe frafall av planter pga at røttene ikke får nok næring med sand. Men de aller fleste plantene overlever. Har lest at det er flere som har problemer med planter med den fine Biltema sanden.
Vikki Hagevik
liker lysere sand enn biltema men men...

Du kan trøste deg med at de fleste fisk foretrekker mørk sand.
Vikki Hagevik
et annet spm. er det ok at jeg bruker finkornet sand i mitt ferskvanns kar ?? spiller det noen rolle eller?


Den grovkornete Biltemasanden er egentlig finkornet i akvariesammenheng. Jeg har den i 10 ferskvannsakvarier og den funker helt godt. Hvis du legger tykt lag (4 - 5 cm) kan det være lurt å rote litt opp i sanden med noen ukers mellomrom, slik at eventuelle gasslommer som kan danne seg blir luftet ut. Det samme der du vanligvis forer, selv om sandlaget er litt tynnere der.

Med denne sanden står du fritt i valg av fisk. Nesten alle fisk kan leve med så finkornet sand, men enkelte er helt avhengig av det.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap