Røtter fra naruren

Hei. Har funnet tre fine røtter i sognsvann.
De lå sirka ca 1 meter under vann. Myke var dem. Så jeg har nå skrapt bort all det brune "myke overflaten.
Vasket dem, men lurer på om jeg kan bruke dem? Takker for all svsr på forhånd

Må bare få med at jeg ikke turte å væe der etter 5min.
I løpet av den tida kom det 2 gamle menner og spurte om jeg var "tent".
Sjokkerende mange menner som var i skogen og gikk "tur"
Hvis det er røtter av bartre kan de ikke brukes. Skjær i dem, og kast dem hvis det lukter tyri/kvae av dem.
takk for svar.
så det er kun lukten jeg må lukte etter? er litt tett i nesa, så lurer på om det finnes andre metoder?

men må innrømme at jeg luktet litt sån "skog" da jeg vasket.
vet ikke helt hvordan tyri eler kvae lukter.
For å sammenligne, ta en tykk grankvist eller furukvist og kutt den over. Lukt...så har du et utgangspunkt.
Tan Le Hoai
Må bare få med at jeg ikke turte å væe der etter 5min. I løpet av den tida kom det 2 gamle menner og spurte om jeg var "tent". Sjokkerende mange menner som var i skogen og gikk "tur"

I all verden, det var lite koselig! Skal man ikke kunne stoppe ved et vann lenger uten at man får slike slibrige spørsmål? Glad jeg bor mer i utkantstrøk...

Kanskje lurt å se litt på treslagene akkurat rundt der røttene lå, om det er hovedvekt av løv- eller bartrær i området der? (om du tør å gå ut dit igjen da..)
Du kan også avgjøre treslag ved koking. Jeg fant noen røtter som viste seg å være furu. De ble kokt i passe lang tid (forbedringspotensiale på tålmodigheten, så ikke mer enn en halvtime, tror jeg), og da jeg var ferdig, var det brunt belegg i det området der vannkanten i gryta hadde vært. Dette var vanskelig å fjerne, og kom av at rota var furu. Har nå funnet andre røtter som ikke engang ga tegn til slikt belegg. Fin og "ren" (alt er relativt) gryte etterpå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap