Krabbe paludarium

Jeg planlegger for tiden et paludarium på rundt 100 liter for vampyrkrabber , og med rasbora , kirsebærreker, viftereke og ferskvannsmuslinger i vanndelen.

Gh : 9
Temp : 27 C
PH 6,5
Lys: Ca 1w per liter

Jeg ønsker å ha et frodig miljø både over og under vann , med mose som dekker overflaten og downoi som dekker bunnen .

Forklaring til bildet :
A: terrarium bakgrunnen laget med røtter , ekspanderende skum og silikon dekket med kokosnøttsubstrat. Ala dette
http://bigalsonline.blog.com/files/2011/08/IMG_1342.jpg

B : en steinete del av bakgrunnen danner en foss . Jeg har tenkt å bruke ekte steiner festet på samme måte som røttene i resten av bakgrunnen å få en mer naturlig følelse .

C : Vil lage en grense her av stein. På innsiden vil jeg har et lag av hydroballer dekket av film med et lag av plantejord på toppen. Svamper bygget inn i grensen vil sørge for noe sirkulasjon under.

D : Pumpe . Jeg har tenkt å ha pumpen her og har en slange går inn i bakgrunnen og fram til fossen .

E : Sand . Her vil det være et lag med fin sand akvarium , på hver side plantesubstrat med teppet downoi (Pogostemon helferi).

F : Paphiopedilum orkide . Rundt plantene vil være et teppe av levende mose . Jeg vil legge til spesialisert jord rundt de enkelte plantene.

G : pinnatum aureum , eføy , klatrende over deler av bakgrunnen

H : Nepenthes lowii , Low ` s pitcher plante(kjøttetende plante)

I: Fredslilje , jeg vil prøve å ha noen av røttene dyppet i vannet nedenfor.

Dette er min første gang gjør et oppsett som dette . Så jeg prøver å være grundig og forsiktig .

Et par spørsmål .

1. Vil en foss satt sammen med flere stykker av stein lappet med ekspanderende skum og silikon fungere? Kan denne typen konstruksjon takle å være under vann?


2 . Hva bør jeg gjøre for luftsirkulasjon ? Hvor mye er nødvendig ?

3. Med så sterkt lys, vil det blir for mye for noen av landplantene?

Setter pris på all tilbakemelding.
Jeg har en paludarium som jeg laget for et par år siden etter å ha lest et sted at det skulle bli lovlig med salamander. Så forsvant salamander og småfrosker fra positivlisten, så forsvant hele lovforslag. Siden har jeg hold den paludarium med kun rekker og snegler. Men etter å ha sett på vampyrkrabber i en butikk har jeg begynt å lure om jeg skulle ha dem i mitt paludarium. Men jeg må første heve temperature og KH siden jeg har bløttvann og romtemperatur. Men så leste jeg en sted om krabber som spiser planter, det var ikke vampyr så jeg lurte men fant ikke spiser vampyrkrabbe planter. En annen spørsmål er hvilke rasbora, hvilke reker har du tenkt på? Krabbe må ha hardvann så må andre beboer tåle det. Og så vidt jeg har forstått så er vampyrer ganske god jeger så paludariumvenner kan nok bli kalt middag.

Når det gjelder planter som er den del jeg har mest erfaring med må du huske at typiske potteplanter som eføy, kjøttetende planter og orkide må ha falsk bunn, det vil si at vannet må kunne renne ut at potteplanter så jorda blir ikke så gjennomtrukket med vann.
Eføy er giftig og derfor anbefales ikke. Velg eller et pothos som likker seg godt i over vann. Jeg har sikepothos (Scindapsus pictus) som liker seg godt. Ellers over falsk bunn har jeg jødevandrer (Tradescantia albiflora) som vokser nesten for bra selv om den har dårlig lys og trefarget blader. Små dracena og andre potteplanter som jeg ikke kan navnet på.
I vanndelen er det nå ganske overgrodd av alger men flere stilkeplanter er ganske glad å få lov å utvikle seg ut av vannet.
Jeg har ikke prøvd byggeskum men den er veldig bra for å fikse stein. Bare ikke la det tørke om du søler på feil sted for jeg har ikke sikker du får den ut når det er tørr og bruk små mengder for den ekspanderer veldig.

Sorry det var kanskje litt lang svar.
Takk for svar og tips

Jeg planlegger å ha kirsebærreker, viftereke og stjernedanio. Alle trives med hardhet melleom 8-10.
Har allerede panterkrabbe jeg vurderer å flytte over der også.

Er lite informasjon å få om vampyrkrabber, men siden de er så terrestriele antar jeg at de ikke vil være noe problem for vannplantene. Jeg vet også at de har et symbiotisk forhold til kjøttetende planter i naturen, så det blir intressant å observere

Har du noen tips om noen planter som kan vokse fra vann og over overflaten, annet enn anubias?


JEg var ikke klar over at eføy var giftig, takk for tipset.
Skal heller se på Scindapsus pictus.

Jeg har forandret planene om planter og vil begrense meg til to arter Nepenthes og bregne (polystichum ts.) i tillegg til klatreplanten og mosen.


Jeg skal sørge for drenering for plantene, enten ved å ha platen under jorden over vannoverflaten eller med et lag med grus.

Jeg skal passe på å være forsiktig med bruk av skummet. Tenker å dekke overflatene jeg ikke vil ha det på med avispapir for å være på den sikre siden.
Jeg hadde tenkt å svare tidligere men det ble liksom ikke noe av. Jeg tok en oppryding i mitt Aquarium og tenkt på to råd til deg:
- det blir mye erosjon av en foss, bygg solid der vannet renner
- en fogger på toppen av fossen ser veldig kull ut men du må ha en liten kulp for den.
Planter som vokser i sumpområde (0-5cm vann):
Echinodorus
Cryptochoryne jeg er ikke sikker hvilken jeg har
Jeg har også prøvd Java bregner men fikk ikke det til


Planter som vokser både høy og lav
Hydrocotyle men den planten går akkurat hvor den vil anbefales ikke om du vil ha det pent og ryddig.
Ludwigia repens
Og flere men jeg har ikke navn. Jeg driver mye med prøv og feil, planter litt av hvert og ser om det vokser. For alle planter om du flytter ut av vannet en planter som har vokst under vannet vil mange eller alle blader tørke men etter en uke eller to vil nye tykkere blader utvikle seg.

Hvor kjøper du kraber? Oslo Zoo senter har ikke dem lenger. Og jo mer jeg tenker på det je mer jeg har lyst til krabber.
Takk for flere tips
Sulawesikrabber har jeg bestilt over internett, vampyrkrabber selges på Oslo Zoo senter fortsatt
De hadde ikke det inn og ikke hadde tenkt å bestille igjen siste jeg spurte for en par uker siden tror jeg, men jeg spurte kanskje feil person.
Hvordan går det med prosjektet ditt?
Forresten hvordan lys har du? For landplantene kan temperaturen være et problem. Jeg nylig åpnet mitt store akvarium og har måttet løfte lysene høyere fordi vannlilje blomst hadde brennmerke. Og du trenger mye mindre lys i et paludarium fordi lyset når bunnen letere med lav vannstand. 100 w lysrør vil brenne alt. Selv 50 w kan bli i de mest laget. Eller tenkte du 1 W per liter beregnet fra det vannet du har? Jeg tror ikke du kan tenke slik av en paludarium. Nepenthes er dine mest krevende planter. Det er de du må regulere lyset til. Men jeg kjenner ikke disse planter og har aldri klart å holde kjøttetende planter så du må spørre andre enn meg om deres krav.
Jeg så et par der sist jeg var innom tror jeg.
Jeg har tenkt å bruke LED lys. Så en 60 liters tank på akvariemagasinet som så bra ut.

Jeg kommer ikke til å begynne med dette prosjektet før i sommer tror jeg. Har en del forbredninger å gjøre.

I mellomtiden vil jeg prøve å bestemme meg for bunnsubstrat og hardscape.
Tenker kanskje hullstein.
http://dennerle.com/sites/default/files//uploads/public/products/hardscape1.jpg
Denne typen.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap