Rødt vann + fiskeløs innkjøring

Jeg har hatt akvariet mitt gående med vann, planter og røtter i ca 2 uker nå, og har problemer med misfarget vann. Det er nok pga røttene ("mangroverøtter" tror jeg de kalles.. slike store, tykke, mørkebrune som er vanlige i alle butikker). Har byttet mye av vannet to ganger, men det blir rødt igjen etter et par dager.

Jeg bruker fiskeløs innkjøring med ammonium. Tilsetter noen dråper salmiakk hver dag. Testkitet mitt for amminum er av typen der man skal bestemme verdien basert på vannets farge etter at man tilsetter noen dråper av et eller annet, noe som jo er et problem siden vannet pga røttene allerede er veldig rødt..


Vil dette problemet løse seg etter noen flere vannbytter? Skal jeg fortsette å tilsette dråper av ammonium? Akvariet er 19 liter, og jeg aner ikke hvor mye jeg skal tilsette, risikerer jeg å drepe plantene mine?
Jeg regner med at du mener at vannet blir brunlig ? Det er det som pleier å skje når man ikke "vanner ut" røttene på forhånd. Ta dem ut, bytt en god del vann og fortsett innkjøringen uten røttene. Røttene legger du i en bøtte for seg selv, med rent vann. Skift vann på dem ofte. Med litt flaks blir de klare til akvariet er ferdig innkjørt.

Når du sier "ammonium", hva er det du bruker eksakt ? Umulig å si hvor mye du trenger før vi vet hva det er du bruker.
Ellers kan du lese om fiskeløs innkjøring her, og her.
Et tips er å legge røttene i veldig varmt vann og bytte dette ofte. Det er dog helt normalt at vannet blir farget etter hvert, selv med røtter som har vært flere månder eller år i akvariet. Men da er det snakk om uker og ikke dager før vannet får litt farge.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap