Finner nesten bare glitrende stein?!

Var på leiting etter et par steiner, og tenkte å kikke først i de to grus-dyngene vi har ute i hagen (etter div prosjekt i ifjor sommer) - der er det ymse slag av grus og stein, og jeg plukket et par vilkårlige som virket som helt vanlig stein. Ikke noe glitrende, rust eller noe slikt.

Men når jeg kommer inn og titter nøye nok, så syns jeg jo det glitrer litt i de fleste av de. Er det absolutt helt glitrefrie de skal være? Jeg syntes de alle så ut som de vanlige avrundene steinene man finner i elver og slikt, men jeg finner et par partikler her og der inne i steinene. Er dette noe sånn geografisk ergelse eller?


Om du mener sånn "kråkesølv"-glitter, så bør vel ikke disse steinene puttes i akvariet fordi selv små mengder arsenikk er meget giftig.
Det er ikkje arsen i glimmer, så det treng du neppe å vere redd for.
Nesten all sand som blir brukt i akvarier inneholder litt glimmer.

Det kan vere at ein bør vere forsiktig dersom det er veldig mykje glimmer i ein stein, men det er ikkje fordi det er giftige metaller i glimmer, men fordi det ofte er malmer i områder der fjellet har store mineralklumper. Metallmalmer bør nok ikkje brukes


Pff...jeg ville i hvert fall aldri sluppet stein med kråkesølv eller annet glitter i mitt akvarium.
Jeg ble så usikker at jeg orket ikke prøve å bruke de steinene, men det er ikke slike "striper" av glitter eller samlinger av noe glitter. Men syns det virker som "sporer" av glitter i overflaten. Vanskelig å forklare, og fikk ikke noe bra bildet av det heller! Bedre å være på den sikre siden.
Tilfeldig bekjentskap
© amanda c nagell
Reklame for plussmedlemskap