Trenger hjelp til ett 300 l bord akvarie, ingen ideer!

Hei
Jeg har ett 300L bordakvarie som nå har stått å gått i ca 3 måneder uten noe ting oppi utenom hvit sand. Men nå vil jeg først få innrede det og gjøre det skikkelig stilig og fint, og få fisker i selvfølgelig. Noen som har ideer og tips til dette? For eksempel planter, røtter og fisk jeg kunne fått oppi.

Jeg hadde ciklider oppi det før og syntes det gikk veldig fint, og de er jo utrolig stilige noen av de. Litt usikker på om jeg skal fortsette med det eller kanskje prøve ut noe nytt.

Så bare kom med tips og råd, jeg setter utrolig mye pris på det =D
Har du matet akvariet slik at det er innkjørt ? Trodde du hadde fisker oppi der, eller hva skjedde med dem ?

For å kunne foreslå noe fisk hadde det vært greit å vite hva slags vannverdier du har ?
Hadde fisker i det ja, men etter at jeg fikk en ny algespiser så døde alle, veldig sikker på at det var sykdom! Så da endte det med nedvask av heile akvariet for ca 3 måneder siden. Så har ikkje gjort noe med det siden det, eneste er bytting av litt vann. Har ikkje så mye peiling på hva jeg skal gjøre før eg begynner å innrede med planter osv

Hjemme har jeg kun strips så jeg måler med. Men går vell ann å gi inn vann til dyrebutikk så måler for meg? Tar uansett i mot alle tips om hvilke verdier jeg trenger til ulike typer fisk, så jeg kan begynne å få alt i orden til jeg kjøper fisk. Det blir jo selvfølgelig når det er innkjørt

Mye å tenke på å lære hvertfall, så jeg tar alt i mot med ett stort smil =D
Vil absolutt anbefale deg å kjøpe dine egne JBL dråpetester, slik du har fått råd om tidligere. Du kan ikke fly frem og tilbake til dyrebutikken hver dag når karet skal kjøres inn. Innkjøring kan du lese om her.

Uten tester er det veldig vanskelig å vite når karet er trygt for fisk, og det er også fint å ha hvis det oppstår problemer senere. Strips er veldig unøyaktige. Du trenger tester for NH3/NH4, NO2, NO3, pH og GH/KH. Hvis akvariet ikke ble innkjørt sist, så kan det ha vært derfor fiskene døde. Dette er ofte tilfelle når fiskene ikke viser noen kroppslige tegn til sykdom (prikker, sopp o.l.), de bare dør av forgiftning. Bruk penger på tester FØR du kaster bort mer penger på fisk
Okei, da får eg gå til innkjøp av de istede

Synst bare det var merkelig at de døde dagen etter at jeg fikk oppi en ny fisk! Men men, det som har skjedd har skjedd så får bare prøve enda bedre denne gangen
Var litt vanskelig å få kjørt inn akvariet sist gang da jeg fikk fiskene med akvariet Så nå skal jeg hvertfall sette meg inn i dette og få det skikkelig til =D

Men tusen takk for svar
Så fint...da lærer du masse på veien til innkjørt akvarium Når du har fått kjørt inn akvariet, er den verste jobben gjordt og du kan slippe fiskedød og få et "bord" som fungerer bra.
Hva slags filter er det i dette, forresten ?
Heheh, ja sei da du, for å være helt ærlig så vet jeg ikke! Men kan ta noen bilder av det i dag etter jobb og legge det ut her
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap