Fjerne limt akvariebakgrunn

Hei, har et 240l kar som har limt på 3D bakgrunn innvendig, er det mulig å fjerne bakgrunnen og skrape av limet så karet ser pent ut igjen? har fisk som stadigvekk klarer å komme seg bak på en eller annen måte, noe som er sinnsykt irriterende for både meg og dem regner jeg med. trenger svar så fort som mulig
Først av alt; akvariet må være tomt og tørt før du begynner.
Litt avhengig av hva slags bakgrunn det er, men man kommer langt med en stanleykniv ("tapetkniv") og helst en sylvass kniv med et veldig langt og tynt blad. Så skjærer du rett og slett bakgrunnen løs ved "å file"silikonen av med kniv. Vær forsiktig så du ikke komme borti silikonstripene som akvariet er limt sammen av da, bare... veldig viktig å ta det forsiktig og se godt etter hvor man skjærer.

Har du sett sånne sylvasse ovns-skraper med håndtak som man får kjøpt til å skrape vekk brente rester o.l. fra keramiske ovnstopper med? Kjøp en sånn, ny (som aldri har vært i kontakt med såpe e.l.) og bruk den på glasset når bakgrunnen er løsnet og tatt vekk. Med den kan du skrape vekk alle silikonrester på glasset. Skift gjerne blad en gang eller to, for de sløves fort. Sylvasst og ferskt blad gir best tak så du får skrapet vekk selv de minste restene, og beste og reneste resultatet.

Jeg har selv fjernet et par uønskede akvariebakgrunner fra kar med nevnte verktøy. Det gikk helt fint, men var litt jobb da
Jeg trengte ikke bruke noen kjemikalier til jobben. kun verktøy og "manpower".
Tilfeldig bekjentskap
© vebjørn sortebekk
Reklame for plussmedlemskap