Bytte ut grus med sand?

Tenkjer på å byte ut grusen i akvariet med sand. Korleis er det med reingjering av sand? Kan ein "støvsuge" på same måte som grus? Kva er fordelene og ulempene med sand? Skal det vera underlag?

Om eg byter til sand, korleis skal eg gjere det med fiskane og vatn då?
Ser du har Corydoras og da er det egentlig et must å ha sand siden de siler sanden for å finne mat. Ved grus og skarp sand "kan" de skade bartene sidene.

Men fordelen med sand da er at de hele tiden roter i sanden og holder den ren og du slipper å slamsuge eller støvsuge som du kaller det.. Jeg har stort sett bare coryer i mine kar og slamsuger aldri ,sanden er ren og pen

Hvis du bruker sand til akvarier fra biltema så slipper du å skylle sanden først da den støver veldig lite.

Om du vil ta fiskene over i en balje mens du holder på eller bare forsiktig tar ut grusen med et eller annet eller tar forsiktig ut grusen mens fiskene er i karet litt opp til deg. Personlig føler jeg at det er mer stress for fiskene å bli fanget enn at de blir i karet.

Når du fyller på sanden kan det være en fordel å ha en skål i bunnen og heller sanden over den så det ikke virvler sand over hele karet.

Men håper du skifter over til sand selv om det er litt styr med det ,bedre for coryene og det ser mye finere ut

Då er valet enkelt om det er det som er det beste for fiskane. Er det nokre spesielle hensyn eg må ta når det gjeld sand?

Har ein gravid sverddragar. Bør eg vente til etter fødselen, eller er det like greitt å byte til sand med ein gong?
Problemet med sand er at der ikke altid kan komme cirkulation omkring røtterne på planterne på samme måte som med grus.
Har sand i alle mine 12 kar og veldig god plantevekst så ser ikke det som noe problem.
Her en veldig tykkt lag med sand så kan det være en fordel å rote litt i sanden ved vannbytter for ikke å få gasslommer. Eller hvis en liker sandsnegler så gjør jo de en god jobb. Problemet her er at de formerer seg fort og blir veldig mange.

Ang. sverdrageren så kan du jo selvfølgelig vente til etter fødselen , men problemet er jo kanskje at der går gravide hele tiden

Tenker at hvis du tar tiden til hjelp og bruker rolige bevegelser når du holder på i karet , så vil det nok gå fint ,lykke til
Det viktigaste er at fiskane har det bra, så planter får komme i andre rekke men er glad for all informasjon!

Var på biltema i dag, og dei hadde ikkje sand inne. Kjem ikkje på lager før om tre veker, så då skal fødselen vera over. Får håpe det ikkje blir fleire komande mødre på den tid
Takk for svar
Sidan ein ikkje skal/treng (?) slamsuge når ein har sand, korleis får ein vekk avføring, og eventuelle matrestar? Kan ikkje dette gjere vatnet giftig?
Inaktiv bruker
Elisabetha
Sidan ein ikkje skal/treng (?) slamsuge når ein har sand, korleis får ein vekk avføring, og eventuelle matrestar? Kan ikkje dette gjere vatnet giftig?
Filter?
Så det er bra nok rensing med filter åleine? Den er grei
Det er igrunn funksjonen til filteret det vettu, og det lønner seg å filtrere godt
Jo bedre filter, jo renere vann
Corydorasene roter i sanden og holder den fin ,slamsuger aldri i mine kar så det skal nok gå bra
Men hvis du har en haug med maller så kan det hende behovet er der Iallefall hos meg, men er veldig lett å suge opp
Har litt ulike typar mallar. Desse er vel med på å vedlikehalde akvariet?
Suge opp som i slamsuge?
Ser du har noen Ancitrus og disse kan nok grise litt for å si det sånn . Hvor mye de vedlikeholder akvariet skal jeg ikke uttale meg om ,men merker ikke noe forskjell om jeg har disse eller ikke. Å skrape litt alger på rutene ved vannbytte ser jeg ikke som noe problem.
Elisabetha
Har litt ulike typar mallar. Desse er vel med på å vedlikehalde akvariet? Suge opp som i slamsuge?

Disse suger ikke opp noe avføring på sanden nei, så dette må du nok ta selv
Vi har sand, og bruker slamsuger til vannbyttene selv om vi ikke trenger å rote rundt nedi bunnlaget. Det samler seg alltid et par hauger med bæsj og planterester, spesielt fordi vi bruker en del eikeblader i vannet.

Ved å vifte med sylinderen litt over sanden, lager vi en "tornado" som suger til seg rusk uten å ta med for mye sand. Den sanden som suges opp legger seg dessuten i bunnen av bøtta, og kan lett tømmes tilbake med det rene vannet.

det hørtes greit ut. Tykkjer det ser så ukoseleg ut med avføring i akvariet, så er greit at det er ein enkel måte å ordne dette på.

Må få sagt at eg set utruleg stor pris på alle tips og råd. Føler fiskane får det betre og betre, samstundes som eg lærer meir og meir.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap