Vask/rens av brukt akvarium

Har kjøpt meg et brukt akvarium, som må vaskes...
Er det noen produkter jeg bør eller ikke bør bruke?
cristop
Har kjøpt meg et brukt akvarium, som må vaskes... Er det noen produkter jeg bør eller ikke bør bruke?

Anbefales jo ikke såpe av noe slag, så om du vil prøve hva synes fungerer supert?

Jeg vasker først over med vann.
Så tar jeg barberblad og skraper kalkflekker etc.
Er det enda noen flekker som ikke går bort, vasker jeg dette med litt eddik og kjøkkensvamp.

Det hele må skylles grundig med rent vann etterpå.

Fungerer hos meg ...
Ja vet at såpe absolutt ikke er bra, Men hvis jeg skyller det veldig godt, kan jeg da heller ikke bruke såpe?
Hva med salmiakk??
Salmiakk er fettløsende, og fett er sjelden noe stort problem i våre akvarier. Men det er ikke noe i veien for å bruke det, så lenge du skyller godt etterpå med rent vann. Men bør ikke brukes på noe utstyr (grus, sand, plast o.l.).
Jeg fant ut at ettersom akvariet skulle innkjøres med salmi-metoden så kunne jeg vaske med salmiakk Kjøpte en sånn kjøkkensvamp på biltema med håndtak som man fyller såpe i (som jeg fylte med salmi), så skylte jeg veldig godt etterpå. Sved av noe nesehår, men føler at akvariet er mer rent nå

Hvis jeg har forstått rett her på forumet kan du også bruke klor fordi de gode bakteriene du vil ha i filteret trenger litt klor. Og mange har jo klor i vannet uten at det er et stort problem så lenge det ikke blir for mye (les: skyll grundig etterpå). Klor vil da desinfisere akvariet skikkelig. Men dette med klor kan jeg ikke si sikkert, bare slik jeg har tolket litt oppbrudden info jeg har lest i forbifarten her på forumet så noen som vet hva bakteriene trenger må nesten bekrefte det
Klor vil du ikke ha, derfor lufter vi vannet før vannbytter for å lufte ut evt klorforbindelser..
Og salmiakk er ikke det samme som salmi.
Ok, da har jeg nok misforstått det med klor, var tross alt bare oppbrudden info i forbifarten :p Mener å ha lest en plass at klor kan brukes til desinfisering etter sykdom?

Jeg har brukt salmi fra lilleborg som beskrevet i innkjøringstråden, men det er da unektelig salmiakk. Greit nok "all salmi er salmiakk, men ikke all salmiakk er salmi"
Okay, sitter ikke fasiten her altså, men klor skader gjellene til fisken(tror jeg) og derfor brukes aquasafe av mange grunnet anbefaling av butikkansatte.. Dette er vanligvis ikke nødvendig da vannverk vanligvis ikke doserer med klor i vannet.. Dette gjøres helst ved store nedbørsmengder eller snøsmelting som fører til tilsig av urent vann.
Men i det daglige så lufter vi bare vannet for å lufte ut evt forekomster av klordannelser..
Salmi (her har jeg ikke snøring), fra Lilleborg er vel den som brukes grunnet renheten av produktet.. Altså bare salmiakk og vann.
Mens andre produsenter blander inn andre rengjøringsmidler som er skadelig for fisk og dreper bakteriene fisken trenger... Derfor brukes kun Lilleborg sin "salmi"
SilverShaded???? Dette er jeg dårlig på, så rett opp feilene mine
Lilleborg Salmi er ikke salmiakk, selv om de kaller det "salmiakk".
Salmi er kun ammoniakk/ammonium (NH3) løst i vann, mens salmiakk kjemisk sett er ammoniumklorid (NH4Cl). Salmiakk er det som gir smak til lakrisgodteri, blandt annet, og det inneholder altså klor som vi ikke vil ha i akvariet (ikke bra for fisk/reker).

Og det er riktig at det fins andre salmiakk-kallte rengjøringsprodukter, men de inneholder ofte såper og forskjellige farge- og/eller duftstoffer for at det skal lukte "godt" under og etter rengjøring. De kan være ekte salmiakk-produkter MED klor, siden klor virker desinfiserend. (Men hvis man trenger desinfisering industrielt sett, som av gulver i næringsmiddelproduksjon, brukes det gjerne sterkere saker, perklorater.)
Salmi derimot vet vi er kun ammoniakk-vann.
Greit å vite Husker det var ganske skøy på skolen da vi blandet syre og base og endte opp med hockey-pulver som vi kunne spise :p
Jepp, salmiakk er et ammonium-salt av HCl (saltsyre).
Så salmi kan da brukes til å vaske et akvarie med??
Ja, men jeg ser som sagt ikke vitsen Litt eddik-vann er faktisk en bedre løsning. Uansett hva du velger (hvis du absolutt skal ha noe annet enn vann), ikke la det renne langs fuger og legge seg på bunnen...vask med fuktet klut eller svamp. Og skyll godt med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap