Hva trenger man for å lykkes med akvaskaping?

Hva trenger man for å lykkes med akvaskaping?

Generelt:

- Hvordan type sand/grus?
- Hvordan type plantenæring under sand/grusen?
- Hvor ofte skal man ha oppi gjødsel til plantene?
- Hvor mye lys?
- Hvor lenge skal lyset være på pr dag?
- Hvordan filter/pumpe?
- Hvor mye sirkulasjon skal karret ha? Liter / liter i timen
- Skal man unngå å bruke defusor? evt. luftpumpe?

___________________________________________________________

Mitt prosjekt:

- Jeg har et 63liters kar.
- Lurer på om jeg skal bruke pumpe/filter: Eheim Pickup 160 (2010)
- Driver å lager lysarmaturen nå, men det blir 2x14w T5 lysrør.
Lurer på om jeg bør prøve å få til 3x14w istedet?
- Tenkte å ha lyset på 10 timer om dagen.

Plantene jeg har bestemt meg for er:

Hemianthus callitrichoides (Cuba) og Riccia fluitans (gaffelmose)

Cubaen står krever mye lys, helst 1w/liter og c02 15-25 mg/L.
Er jeg nødt til å skaffe meg et c02 apperat å ha oppi?/ ved siden av karret? Hvilket er å anbefale? Ser helst at det tar minst mulig plass og at det ikke er svindyrt.

Sanden jeg har tenkt på er vanlig rådasand 0,4-0,8mm

Lurte på om jeg skulle bruke Aquarium Soil , fra Tropicana under sanden?

Hvilket plantegjødsel er det jeg trenger da?


Oppsette i karret skal være veldig basic i første omgang. Det viktigste blir her å få til at plantene stortrives. Hadde tenkt en plen full med cuba, deretter et 'tre' med gaffelmose som busk rundt.

Håper virkelig noen her på forumet har litt peilig og kan hjelpe meg å komme igang med dette prosjektet. Det klør i fingra allerede!



Heisann.

Du kan bruke det meste av sand til bunnen vil jeg tro men hvis du skal ha et planteakvarie ville jeg anbefalt deg og ha et godt lag med plante jord underst. Selv har jeg brukt den som Olivier knott har satt sitt navn på og den ser ut til og fungere ganske så greit så lang iallefall.

Når det gjelder C02 så må du ha dette for og få plantene til og Gro, ellers vil det ikke bli noen fotosyntese i akvariet og plantene vil smelte vekk etter noen mnd.

Tropica sin soil er ment som eneste substrat, altså ikke med sand over. Dette er en "ladet" soil, som lekker ammoniakk en god stund i starten. tropica har også et næringssubstrat (Plant Growth) som skal brukes med sand over.

Det er vel tvilsomt om 2x14W T5 er nok til å dyrke HC Cuba. Ville nok være bedre med 3x14W, ja.

Luftbobler er ikke noe å bruke i et plantekar, da det lufter ut CO2. Det er jo liten vits i å tilføre CO2 bare for at boblene skal fjerne det igjen. Ihvertfall bør det ikke brukes på dagtid mens plantene driver fotosyntese, men noen bruker det når lyset er av for å få litt ekstra oksygen inn i vannet.
Hei.

Jeg har prøvd å finne ut av dette en gang for lenge siden:

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=65926

Jeg burde egentlig lage en oppsummering her. En dag jeg får tid.

Vil bare kjapt si angående det tekniske, at du må ha lys ( min 0,9 watt per liter ), og du må ha Co2- tilførsel. Ph- regulert system er best (og dyrest.)

Får du først dette opp å kjøre får du et forbausende selvgående og vedlikeholdsfritt kar ( forutsatt vannbytter). Fisken blir udødelig, du får fantastiske planter og ingen alger!





Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap