- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Trygge bergarter/stein i ferskvann
Trygge bergarter/stein i ferskvann
Ja, så spør jeg da, selv om jeg vet at det finnes uttallige tråder her om det allerede - men vanskelig å finne noen ordentlige svar som er relevant/jeg forstår.
Ser man bort ifra kråkesølv-stein eller veldig kalkholdig stein, er alt av naturstein i Norge trygg? Hvordan vet man hva som er utrygt eller ikke?
Jeg vurderer å bytte ut røttene i 110 literen min med stein istedet, men syns det er vanskelig å finne stein jeg tør å bruke. Og steintyper som er trygge på sør og østlandet hjelper meg ikke her i nord, haha.
Jeg tenkte å se om jeg finner noe bra hvis jeg får dratt til Grønsvik kystfort i påsken. Eventuelt bare se etter fjærstein her i området. Men igjen, jeg vet ikke helt hva jeg leter etter/burde styre unna, bortsett fra "det som glitrer " - men de fleste steiner glitrer jo på ett eller annet vis.
I dyrebutikken her er det heller ikke så voldsomt bra utvalg, og prisen er jo helt latterlig dessverre.
Ser man bort ifra kråkesølv-stein eller veldig kalkholdig stein, er alt av naturstein i Norge trygg? Hvordan vet man hva som er utrygt eller ikke?
Jeg vurderer å bytte ut røttene i 110 literen min med stein istedet, men syns det er vanskelig å finne stein jeg tør å bruke. Og steintyper som er trygge på sør og østlandet hjelper meg ikke her i nord, haha.
Jeg tenkte å se om jeg finner noe bra hvis jeg får dratt til Grønsvik kystfort i påsken. Eventuelt bare se etter fjærstein her i området. Men igjen, jeg vet ikke helt hva jeg leter etter/burde styre unna, bortsett fra "det som glitrer " - men de fleste steiner glitrer jo på ett eller annet vis.
I dyrebutikken her er det heller ikke så voldsomt bra utvalg, og prisen er jo helt latterlig dessverre.
Postet 20.03.15 kl 16:14
Det som er trygt å bruke er stein med stort innhold av silisiumoksyd, altså kvarts. Stein som gneis og granitt er fint. Gneis kan inneholde røde krystaller av granat, dette er ikke farlig. Granitt kan ha kråkesølv, så ligg unna slike. Sandstein/kvartsitt er også omtrent rent kvarts og ganske trygt.
Stein du finner i områder med skarpe fjell og "skurte" berg, er som regel gneis og granitt...mørke og grålige bergarter.
Kalkstein er kalsiumkarbonat, og er dannet av omvandlete biologiske rester etter dyr og planter, som regel fra havbunnen. Disse finner vi derfor mest i områder nær hav, eller der det har vært hav tidligere. De er relativt lette å kjenne igjen...som regel ganske myke og lyse i fargen. Fjærestein bør derfor testes før bruk. Marmor er også fy-fy.
Hvis du vil teste om steinen kan påvirke pH/KH/GH i karet, bruk en syre og drypp på steinen. Bruser det, er det ihvertfall sikkert karbonat i steinen. Du kan bruke pH-minus til dette...som regel er dette omtrent ren svolvelsyre eller saltsyre. Batterisyre (til bilbatterier) går også fint. Men OBS ved bruk av syre, dette er sterkt etsende både for hud og klær.
Håper dette hjelper littegrann...er ikke så enkelt, nei
Stein du finner i områder med skarpe fjell og "skurte" berg, er som regel gneis og granitt...mørke og grålige bergarter.
Kalkstein er kalsiumkarbonat, og er dannet av omvandlete biologiske rester etter dyr og planter, som regel fra havbunnen. Disse finner vi derfor mest i områder nær hav, eller der det har vært hav tidligere. De er relativt lette å kjenne igjen...som regel ganske myke og lyse i fargen. Fjærestein bør derfor testes før bruk. Marmor er også fy-fy.
Hvis du vil teste om steinen kan påvirke pH/KH/GH i karet, bruk en syre og drypp på steinen. Bruser det, er det ihvertfall sikkert karbonat i steinen. Du kan bruke pH-minus til dette...som regel er dette omtrent ren svolvelsyre eller saltsyre. Batterisyre (til bilbatterier) går også fint. Men OBS ved bruk av syre, dette er sterkt etsende både for hud og klær.
Håper dette hjelper littegrann...er ikke så enkelt, nei
Postet 20.03.15 kl 17:16
Ah, joda det hjalp litt. Jeg er så dårlig på det tekniske men skjønner litt mer av det geografiske. Det vil kanskje si at i nærområdet der jeg bor, så er det mye trygge steintyper. Det er mye sånn små "berg" områder som er fylt igjen her med leire og alt, men her og der stikker det jo litt "berg" ut. Hele området hvor jeg bor var det fjord før - altså ikke hav men bare fjord/vann, som nå er fylt ut slik. Det var også veldig masse berg som gikk ned til vannet, da de brukte dette området som et sted å oppbevare båter. (Hagen vår er bare leire oppå berg/stein, og lengre ut mot fjorden er det fylt opp med en type blå sand og leire) - men under er det visst stein.
Kanskje jeg skulle tatt en titt i "stranda" (fjordlinja) og sett?
Kanskje jeg skulle tatt en titt i "stranda" (fjordlinja) og sett?
Postet 20.03.15 kl 17:38
Endret: 20.03.15 kl 17:40
Postet 20.03.15 kl 17:39
Her er noen steiner jeg har plukket, med masse glitter på "utsiden". De var veldig tunge og massive. Kastet de mot andre steiner et par ganger for å se om de knuste lett, men de forble uskadet.
Fant disse i fjæra, foresten. Den ene har glitter på en side og helt uten glitter på andre siden tror jeg. Pussig.
Noen som vet hva slags type stein dette er og om den er trygg?
Fant disse i fjæra, foresten. Den ene har glitter på en side og helt uten glitter på andre siden tror jeg. Pussig.
Noen som vet hva slags type stein dette er og om den er trygg?
Postet 21.03.15 kl 20:01
Kan det være dryss av svovelkis på dem? I såfall er det nok ikke så lurt å bruke. Skal ha vært en svovelkisgruve innerst i Ranafjorden, så derfor jeg lurer på det. Trenger ikke å stemme i det hele tatt, jeg er ingen ekspert... Kan sikkert også være spor av glimmer (kråkesølv), kanskje det har vært en lagdeling en gang, siden det bare er på den ene sida. Ca. 20 år siden jeg hadde geologikurs på universitetet, så skal ikke påstå jeg husker så altfor mye...! :-P
Postet 22.03.15 kl 00:14
Postet 22.03.15 kl 10:15
Det bildet syns jeg rett og slett ligner på pyritt (svovelkis). Det er et jernsulfid og passer dårlig i akvariet.
Egentlig er det nok litt forvirring rundt kråkesølv, og det er nok ikke så farlig i akvariet som antatt. Det er to hovedformer av glimmer/kråkesølv...den lyse formen er det mye jern i. Problemet er vel egentlig at det er et mykt mineral og kan løse seg opp i akvariet. Dette kan avgi både kalk og aluminium, også andre mineraler. Egentlig er det helt motstridende at vi bruker lavastein i akvariet, men advarer mot kråkesølv/glimmer. Overflatestørknet lava er ofte mørk og inneholder mye av den mørke formen for kråkesølv (biotitt)....altså er det mye jern i lavastein.
Bergkrystall er bare gjennomsiktig kvarts, og er helt trygt.
Egentlig er det nok litt forvirring rundt kråkesølv, og det er nok ikke så farlig i akvariet som antatt. Det er to hovedformer av glimmer/kråkesølv...den lyse formen er det mye jern i. Problemet er vel egentlig at det er et mykt mineral og kan løse seg opp i akvariet. Dette kan avgi både kalk og aluminium, også andre mineraler. Egentlig er det helt motstridende at vi bruker lavastein i akvariet, men advarer mot kråkesølv/glimmer. Overflatestørknet lava er ofte mørk og inneholder mye av den mørke formen for kråkesølv (biotitt)....altså er det mye jern i lavastein.
Bergkrystall er bare gjennomsiktig kvarts, og er helt trygt.
Postet 22.03.15 kl 10:36
Å jo, det er mye vannløselig jern i norsk stein; i Norsk jernalder helt frem til 1800 tallet gikk jo folk og plukket jernmalm fra myrene, vannløselig jern som har sivet ut av berg, og avsatt seg som malm klumper i myrene. Du kan se jernet på overflaten av myrene noen plasser, en rar olje aktig hinne.
Postet 22.03.15 kl 10:48
Postet 22.03.15 kl 10:53
Postet 22.03.15 kl 11:04
Postet 22.03.15 kl 11:07
Ser at mine steiner glitrer litt mindre nå som de er tørre, ikke så ulik den steinen du har der på bildet, Silver.
Har jo faktisk et sted like nede i gaten her som har store dynger med blant annet knust asfalt i biter, og de har også en del stein. Men noen av haugene ser ut til å ha sånn der melete "singel" eller pukk. Er dette noe man kan bruke? (Såfremt jeg finner noen store biter, haha)
Har jo faktisk et sted like nede i gaten her som har store dynger med blant annet knust asfalt i biter, og de har også en del stein. Men noen av haugene ser ut til å ha sånn der melete "singel" eller pukk. Er dette noe man kan bruke? (Såfremt jeg finner noen store biter, haha)
Postet 22.03.15 kl 11:33
Vil tro at de steinene som "lukter rart" inneholder mye svovel, som lavastein ofte gjør. Du kan jo prøve å skave av noen korn av steinene og teste dem med en magnet.
Knust asfalt er ikke lurt. Pukk kan være så mangt, ville ikke ta av det. Det jeg mente var å finne stein fra fundamentet i veien. Disse er større stein, og man kan eventuelt knuse dem ned i mindre biter med en slegge.
Knust asfalt er ikke lurt. Pukk kan være så mangt, ville ikke ta av det. Det jeg mente var å finne stein fra fundamentet i veien. Disse er større stein, og man kan eventuelt knuse dem ned i mindre biter med en slegge.
Postet 22.03.15 kl 15:02
Jeg spør bare i denne tråden istedenfor å lage en ny jeg
Denne steinen her. Hvordan stein er det, og er den grei i akvariet? Jeg kan egentlig ikke se noen grunn til at den ikke skal være det, men siden den skal brukes i ett rekekar vil jeg være på sikre siden Noen som vet hva det er? Den blir nesten svart når den blir våt. Mørk, mørk grå.
Denne steinen her. Hvordan stein er det, og er den grei i akvariet? Jeg kan egentlig ikke se noen grunn til at den ikke skal være det, men siden den skal brukes i ett rekekar vil jeg være på sikre siden Noen som vet hva det er? Den blir nesten svart når den blir våt. Mørk, mørk grå.
Postet 17.07.15 kl 00:14
jeg har nå hentet noe stein fra ei anna fjære, hvor steine ligger tett i tett. Disse er veldig grå og noen har såvidt et svakt skimmer av litt glitter her og der. Ikke glitter som i kråkesølv og lignende.. men bare mer sånn "frø" av glitter her og der.
Det eneste jeg reagerer på er at når jeg slå to sammen så får de slike hvite striper. Jeg klarer ikke skrape frem noe hvitt men hvis jeg slår stein mot stein, så blir det hvite striper. Er dette noe ille eller ikke?
Til syvende og sist må jeg nesten bare prøve tror jeg.. er jo rart hvis steinene jeg plukker skal være helt umulig å bruke, når folk sikkert har brukt mye rart uten å merke noe som helst. Ugh, jeg vet ikke. Kunne godt tenkt meg fake stein i resin, pga vekt. Men var vanskelig å oppdrive noe ordentlig - som ikke kostet skjorta.
Det eneste jeg reagerer på er at når jeg slå to sammen så får de slike hvite striper. Jeg klarer ikke skrape frem noe hvitt men hvis jeg slår stein mot stein, så blir det hvite striper. Er dette noe ille eller ikke?
Til syvende og sist må jeg nesten bare prøve tror jeg.. er jo rart hvis steinene jeg plukker skal være helt umulig å bruke, når folk sikkert har brukt mye rart uten å merke noe som helst. Ugh, jeg vet ikke. Kunne godt tenkt meg fake stein i resin, pga vekt. Men var vanskelig å oppdrive noe ordentlig - som ikke kostet skjorta.
Postet 15.08.15 kl 16:11
Postet 15.08.15 kl 16:32
Postet 15.08.15 kl 17:24
Super video! (og Silvershaded, jeg har ph senkende syre jeg kan prøve!)
Meeen.. mine steiner er plukket opp fra innerst i fjorden her, som er så sterkt forgifta av utslipp så hvis dette også er noe jeg må vurdere så får det være det samme.. kanskje jeg bare må finne noe billig resin eller lage noe selv av isopor og greier.
Meeen.. mine steiner er plukket opp fra innerst i fjorden her, som er så sterkt forgifta av utslipp så hvis dette også er noe jeg må vurdere så får det være det samme.. kanskje jeg bare må finne noe billig resin eller lage noe selv av isopor og greier.
Postet 15.08.15 kl 18:19
re: falske steiner.
Fant denne tråden, som var uhyre interessant lesning.
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/threads/diy-styrofoam-background-rocks.452727/
Skal undersøke om jeg finner denne lateksbaserte Drylok her til lands! De bildene fra det karet han lager i denne tråden er jo helt fantastiske!
Fant denne tråden, som var uhyre interessant lesning.
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/threads/diy-styrofoam-background-rocks.452727/
Skal undersøke om jeg finner denne lateksbaserte Drylok her til lands! De bildene fra det karet han lager i denne tråden er jo helt fantastiske!
Postet 15.08.15 kl 19:08