Nytt substrat for både planter og fisk

Hei. Jeg skal bytte ut sanden (biltema) jeg har i mitt 110L akvarium med noe som er bedre for plantene. Fiskene stortrives med sanden, men planten gjør det ikke. Jeg vil derfor ha nytt substrat som passert for både planter og fisk. Jeg har ingen planer om å ha fisk som siler sand, så det kan være noe grovere. Jeg har sett på Easy Care Substrate, men jeg vet ikke om det er ideelt å bare ha det som substrat. I tillegg vet jeg ikke om jeg liker fargen. Om noen har noen gode og ikke så alt for dyre forslag er det bare å rope ut.
Hei! , med forbehold om at jeg egentlig ikke liker kjøpesand/grus (den er for homogen),er jeg allikevel klar på hva jeg vil ha og hvorfor. Det er 2 typer som jeg vil anbefale : akvastabils neptun (1-2mm)lys, eller rådasand (0,8-1,2 mm) litt rødlig. Ved å velge en av disse tar du hensyn til planter, corydoras,sandsilere etc. mao. du finner et minste felles "bruksområde". Hilsen Terje.
Hvor finner jeg gode alternativer til kjøpesand? Sand fra strandkanten i innsjøer?
Hva tror du om 2-3mm elvegrus? Så på den hos en lokal butikk, og denne er så fin at den ligger mellom definisjonen på sand og grus. Den så ut som en fin blanding av ulike størrelser, og i tillegg likte jeg veldig godt fargen.
Svelviksand.no på hønefoss har mye forskjellig å velge i. De er store på sand i forskjellige fraksjoner. Alt er Natursand fra gamle elveavleiringer.


Og laaaaaangt billigere enn å kjøpe i butikk
Problemet med å kjøpe billig sand på nett er at frakten er så dyr at det blir like dyrt som i vanlig dyrebutikk. Når jeg i tillegg skulle hatt ny sand/grus til helgen syns jeg denne fine elvegrusen er et godt alternativ.
Da kan det være kjekt å spesifisere litt nærmere på profilen sin hvor man bor, kanskje noen i nærområdet ditt kan gi deg råd.
Jeg bor i Sykkylven, i nærheten av Ålesund.
Ut i fra bildet er den nok for skarp for Cory og for grov for fisk som siler sand. Personlig hadde jeg aldri valgt noe slikt for dette. Sikkert ok til planter og annen fisk som ikke er på bunnen
Jeg trodde elvegrus var ganske avrundet, men kanskje du har rett. Det eneste andre alternativet i butikken er 0,8-1,2mm rådasand, men jeg syns den er litt for fin. Den er for så vidt ganske lik rådasant i utsende, men med større korn enn det jeg har sett i butikk. I følge artikkelen akvariegrus her på forumet kan størrelser opp til 3mm fint brukes til corydoras.
Jeg tviler på at noen av cory-folkene ville brukt 2-3 mm grus/sand i karene sine. Jeg ville ihvertfall ikke gjort det. Artikkelen er snart 10 år gammel, og med all mulig respekt for Frank Agnell må jeg si at han her virker mest opptatt av at kornene ikke skal være skarpe. Han nevner korn opp til 5mm som brukbar (under tvil) til coryer. Det er ikke tatt hensyn til at cory siler sanda gjennom gjellene, ser det ut til. Kan du tenke deg 3 mm (eller 5mm !) gjennom gjellene deres ?? Au...
Da spørs det om jeg bare må gå for rådasanden med 0,8-1,2mm kornstørrelse selv om jeg ikke har noen planer om å ha corydoras i nermeste fremtid. Takk for hjelpen.
Du vil ikke ha svart, da...er jo så populært for tiden I så fall er Akvastabil Haley kanskje tingen ? Ellers fins det da masse type 'elvegrus' som har ulike størrelser og runde korn...
Jeg vil ikke ha svart, men en lys og litt grov sand. Blåsesanden fra biltema er litt for lys og litt for grov. Men nå ser det ut til at jeg bare kjøpe rådasand. Takk for hjelp folkens!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap