Sand fra saltvann

Går det greit å ta sand fra stranda og bruke i akvarie? Det blir helt klart en utfordring å skylle ut alt saltet, men det er bare snakk om til ett 43 liters akvarie, så jeg kan ta meg god tid. Jeg regner med at det vil følge med litt bittesmå skjellbiter som kan påvirke vannverdiene. Akvariet skal brukes til reker, snegler og boras birgittae. Vil tro det er greit for rekene og sneglene, om det ikke påvirker for mye. Vil det påvirke plantene? Hva tror dere?
Dette kan jeg ikke så mye om, men jeg vil tro at det er endel skjellrester i en slik sand? Det vil nok øke både GH, KH og pH i vannet. Snegler og enkelte reker som vil ha relativt høy pH og GH (mange reker vil IKKE ha det) takler sikkert dette fint hvis du med denne sanda klarer å holde vannverdiene stabile, mens den Boraras-fisken tror jeg skal ha surt og svært bløtt vann, og da er det vel ikke særlig lurt. Dette er mine antakelser - får håpe noen med mer ekspertise kikker innom
Jeg har sand fra stranda som ikke påvirker vannet, men er det mye skjellrester så kan fort både gh, kh og ph bli for høy for fiskene.

For å finne ut av det så kan du ta litt vann i en beholder, ha i godt med sand, la det stå et døgns tid og mål verdiene. Ha en beholder uten sand stående også slik at du kan sammenligne og se om sanda har påvirket vannverdiene.
Det var vel det jeg hadde en misstanke om. At skjell i sanda vil skape trøbbel. Det er ihvertfall en større risiko enn jeg vil ta. Da får jeg heller kjøpe sand da. Alt annet er nedfrosset og under snø enda. De rekene jeg har planlagt vil nok ikke bli veldig glad for høy kh og ph (men det er noen veldig stilige som liker det da :p ).
Hvis det finnes blåleire i nærheten så kan du bruke det.. Ble anbefalt dette av en coryoppdretter tidligere aktiv her, og det funker knall..
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap